Artykuły sponsorowane

10 lat pracy Działu Podpisu Elektronicznego w ZETO-RZESZÓW

Artykuł Partnera
Dodano: 03.07.2013
No image
Share
Udostępnij
3 lipca br. mija 10 rocznica istnienia i pracy Regionalnego Przedstawicielstwa Polskiego Centrum Certyfikacji Elektronicznej „SIGILLUM”, w którym można uzyskać certyfikat kwalifikowany do bezpiecznego podpisu elektronicznego. Jako jedyna firma na Podkarpaciu w 2003 roku ZETO-RZESZÓW Sp. z o.o. zostało autoryzowanym partnerem Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A.

Działalność Punktu Rejestracji „Sigillum” to kompleksowa obsługa Klienta w zakresie podpisu elektronicznego, tzn. pomoc przy wypełnianiu dokumentów, weryfikacja Klienta, wygenerowanie certyfikatu, dostarczenie sprzętu i oprogramowania, przeszkolenie, instalacja i dojazd  do siedziby Klienta (jeśli jest taka potrzeba).
 
Czym jest podpis elektroniczny?
 
Upowszechnianie się elektronicznych form przekazu informacji wiąże się z przesyłaniem ich w sieciach publicznych. Dokumenty przesyłane w ten sposób wymagają zapewnienia im wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Zastosowanie metod kryptograficznych pozwala na zagwarantowanie ochrony na o wiele wyższym poziomie niż w przypadku dokumentów tradycyjnych. Metody te umożliwiają:
  • zapewnienie poufności poprzez szyfrowanie danych, dzięki czemu dokument taki staje się nieprzydatny dla osób niepowołanych,
  • utrzymanie i weryfikację integralności dokumentu – można mieć pewność, że nikt nic nie zmienił podczas transmisji,
  • uwierzytelnienie podmiotu uczestniczącego w wymianie informacji,
  • niezaprzeczalność – zapobieganie próbom wyparcia się uczestnictwa w procesie wymiany informacji.
Powyższe cechy możemy zagwarantować stosując podpis elektroniczny. Podpis taki jest przyporządkowany jednej konkretnej osobie i zadaniem jego jest zastąpienie, w komunikacji elektronicznej, podpisu odręcznego. Zgodnie z ustawą o podpisie elektronicznym, podpis odręczny i bezpieczny podpis elektroniczny są sobie równoważne pod względem mocy prawnej.
 
Do czego głownie jest wykorzystywany podpis elektroniczny przez przedsiębiorców?
  • program Płatnik (ZUS);
  • deklaracje podatkowe (urzędy skarbowe);
  • kontakty z urzędami; 
  • przetargi; 
  • urzędy – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (od 1 lipca 2011 Ministerstwo Gospodarki uruchomiło CEIDG);
  • komornicy, doradcy podatkowi, radcy prawni, adwokaci;
  • e-sądy;
  • e-faktury;
  • sprawozdania do GUS-u;
  • elektroniczne dzienniki szkolne;
Dlaczego podpis elektroniczny jest ważny?
 
Żyjemy w dobie Internetu. Zajmuje on coraz większe obszary naszego życia. Niektórzy ludzie nie wyobrażają już sobie życie bez tego medium. Szeroko rozumiana sieć weszła już prawie wszędzie. Jest wygodnie, szybko, można porozumiewać się bez problemów, ale coraz częściej zaczynamy sobie zdawać sprawę z zagrożeń, które za tym idą. Już nie musimy znać człowieka, który jest po drugiej stronie klawiatury. A czasem jest bardzo ważne z kim rozmawiamy, z kim podpisujemy umowy, komu wysyłamy ważne, często poufne informacje. Podpis elektroniczny, który jest potwierdzony, przez tzw. „zaufaną trzecią stronę”, czyli kogoś, kto sprawdził czy osoba, której wystawia podpis jest tym, za kogo się podaje. 

Zalety podpisu elektronicznego

Podpisywać się musimy bardzo często, pod różnymi dokumentami. Sfałszować podpis odręczny jest stosunkowo prosto. Mało kto z nas ma podpis, którego nie można podrobić. Wiele osób, podpisuje się w taki sposób, że dwa podpisy, nawet złożone jeden obok drugiego nie są do siebie podobne. Sfałszowanie podpisu elektronicznego jest o wiele trudniejsze. Otrzymując dokument podpisany elektronicznie mamy natychmiast możliwość identyfikacji osoby podpisanej – jeżeli mamy dostęp do Internetu to w jednej chwili widzimy, czy podpis nie został odwołany. Każdy właściciel podpisu elektronicznego ma możliwość (np. w razie zgubienia karty) odwołać swój podpis. Zostaje on wtedy umieszczony na liście certyfikatów odwołanych i w momencie otrzymania wiadomości podpisanej możemy sprawdzić, czy podpis jest aktualny. 
 
Jeżeli mamy do podpisania np. umowę i chcemy parafować każdą stronę to zajmuje nam to czasami sporo czasu. Podpisując ją elektronicznie nie ma potrzeby podpisywania każdej strony – podpis chroni cały dokument. Nie ma oryginału i kopii – każdy dokument podpisany jest oryginałem, ponieważ nie można go zmienić. Każda zmiana jest widoczna, ponieważ podpis elektroniczny jest ściśle związany nie tylko z osobą, ale też z dokumentem, który podpisujemy. 
 
I jeszcze jedna ważna sprawa. Każdy dokument może być zaszyfrowany w taki sposób, że tylko odbiorca wiadomości może ją odczytać. Jest to bardzo ważne przy korespondencji handlowej, ale również przydaje się w wysyłaniu poczty elektronicznej, gdy zależy nam, by to co wyślemy mogła odczytać tylko ta jedna, właściwa osoba dla której jest przeznaczona.
 
Jeżeli podpisujemy dokumenty, czasem jest ważny czas, w którym to zrobiliśmy. Dokument elektroniczny ma także taką zaletę, że możemy go oznaczyć czasem – jesteśmy pewni, kiedy dane zostały podpisane, co uniemożliwia możliwość różnych manipulacji.
 
Co daje nam podpis elektroniczny?
 
Papier jest teraz wszechobecny. Giniemy w stosach papierowych dokumentów, mamy coraz mniej miejsca na przechowywanie kopii, tracimy czas na drukowanie, podpisywanie wielostronicowych dokumentów, ich skanowanie, wysyłanie tradycyjnych listów.

Podpis elektroniczny zmniejsza koszty związane z tymi operacjami, upraszcza katalogowanie i archiwizowanie dokumentów, przyśpiesza czas odszukiwania właściwej dokumentacji. 
 

Szczegółowe informacje można uzyskać Punkcie Rejestracji „Sigillum”.

ZETO-RZESZÓW Sp. z o.o. posiada inspektorów w Rzeszowie, Krośnie i Przemyślu.
 
PUNKT REJESTRACJI "SIGILLUM"
Rzeszów, ul. Rejtana 55
tel.  017 85 00 669
fax. 017 852 13 56
 
Ośrodki terenowe
 
Krosno, ul. Grodzka 12
tel. 13 43 20 920
 
Przemyśl, ul. Asnyka 4
tel. 16 67 85 920
Share
Udostępnij

Nasi partnerzy