Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Karotki technologicznie inspirują kobiety

A A A
Z Kamilą Sidor rozmawia Sylwia Katarzyna Mazur

Dodano: 26-07-2013

Kamila Sidor (fot. T. Poźniak)

Kamila Sidor (fot. T. Poźniak)

Kamila Sidor jest założycielką przedsiębiorstwa społecznego Geek Girls Carrots, które skupia kobiety zainteresowane nowoczesnymi technologiami. W poszczególnych miastach dziewczyny spotykają się raz w miesiącu, inspirują i wspierają. Często znajomości te przeradzają się we współpracę biznesową czy wspólne projekty. Kamila przyjechała do Rzeszowa na inauguracyjne spotkanie lokalnych Karotek. 

Sylwia K. Mazur: Jak narodziła się idea Geek Girls Carrots?

Kamila Sidor: W maju 2011 r. pracowałam w fundusz venture capital. Jednym z moich zadań była organizacja pierwszego Startup Weekend w Warszawie, na którym pojawiło się ponad 120 osób. Kobiet było kilka, z czego okazało się, że część z nich to tzw. „plus jeden”, które towarzyszyły swoim partnerom. Wtedy wraz z moją koleżanką postanowiłyśmy zorganizować projekt skierowany do kobiet. Początkowo chodziło o zebranie dziewczyn zajmujących się tworzeniem start-up’ów technologicznych, później postanowiłyśmy zwiększyć krąg adresatek do pań, które posiadają kompetencje przydatne przy tworzeniu startup’ów – programistek, designerek, graficzek czy specjalistek od marketingu. 
Reklama
 
Jak zostałaś geekiem? Czy masz wykształcenie techniczne?
 
Nie. Skończyłam ekonomię na Szkole Głównej Handlowej. Pracowałam w banku, gdzie zajmowałam się badaniami marketingowymi, później przyszła pora na wspomniany wcześniej fundusz venture capital. Zainteresowanie biznesem internetowym oraz start-up’ami technologicznymi pojawiło się pod koniec studiów. Oprócz zastosowania tych drugich w nietypowych miejscach, najbardziej interesuje mnie strona biznesowa owych przedsięwzięć. 

Start-up wydaje się być obecnie słowem-kluczem w biznesie. Czy dzięki Geek Girls Carrots powstała już jakaś firma pracująca nad start-up’em technologicznym?

Tak, powstał już zespół, który pracuje nad aplikacjami mobilnymi. Jednym z naszych głównych zadań, oprócz rozwoju umiejętności i promowaniu kobiecych role models w świecie IT, jest tworzenie społeczności. Dzięki karotkowym spotkaniom mnóstwo dziewczyn poznało swoje wspólniczki czy partnerki biznesowe, z którymi obecnie pracują. Networking jest kluczowy dla naszej organizacji. Dziewczyny się znają, polecają nawzajem, kompletują zespoły do swoich projektów. Dzięki Geek Girls Carrots ludzie znaleźli pracę, a pracodawcy wykwalifikowanych pracowników.
 
Pomagacie znaleźć pracę dziewczynom, które udzielają się w GGC? 

Pracodawcy sami zwracają się do nas, kiedy poszukują wykwalifikowanej kadry. Jest to zresztą jedno ze źródeł naszego dochodu. Dana firma zgłasza się do nas, a my przy pomocy naszych kanałów poszukujemy odpowiednich kandydatek. Przychodząc na spotkania dziewczyny pokazują, że są proaktywne i robią coś dodatkowego poza godzinami pracy. Dzisiaj jest to cecha, która pracodawców interesuje równie mocno, co umiejętności i kwalifikacje potencjalnych pracowników. 
Reklama
 
Czy spodziewałaś się, aż takiego zainteresowania Karotkami?

Nie. Na początku nie było nawet planu strategicznego. Nasz budżet był zerowy. Po rozstaniu z moją wspólniczką zostałam sama, miałam momenty zwątpienia. Wtedy szybko zjawiły się osoby, które obecnie pomagają przy Geek Girls Carrots, a które dodają mi mnóstwo energii i motywacji. Zainteresowanie mediów i dziewczyn, które chciałyby do nas dołączyć jest bardzo duże. Po roku działalności funkcjonujemy w kilkunastu miastach w Polsce, uczestniczyłyśmy w konferencji dotyczącej kobiet w IT, które organizowała Komisja Europejska, byłyśmy też w Pałacu Prezydenckim podczas powoływania Szerokiego Porozumienia na rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce. Podsumowując sukces nie został przewidziany.
 
Jakie są najbliższe plany Karotek?

Ekspansja poza granice Polski. Dużo podróżujemy, uczestniczymy w różnego rodzaju konferencjach, sympozjach czy spotkaniach branżowych, podczas których opowiadamy o naszej wizji. Kolejnym celem jest rozwój szkoleń z programowania, które nazwałyśmy Django Carrots. Chodzi o naukę programowania w języku Python. Dzięki znajomym programistom udało nam się stworzyć scenariusze do nauczania. Feedback był bardzo pozytywny, nie tylko ze strony uczestniczek, ale także twórców tego programu. Z Django Carrots również chcielibyśmy wyjść poza granice Polski.

Kiedy zatem Django Carrots pojawi się w Rzeszowie?
 
Ideą GGC jest tworzenie społeczności w poszczególnych miastach, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest znalezienie lokalnych mentorów i osób szkolących. Chodzi o to, by w pełni wykorzystać potencjał osób stąd pochodzących. Oczywiście można ściągnąć specjalistów z innego miasta, opłacić im przejazd i nocleg, ale te osoby wyjadą, a chodzi przecież o rozwój lokalnych grup. 
Reklama

Stworzyłaś organizację, która skupia się na kobietach, ich rozwoju oraz promocji w branży zdominowanej przez mężczyzn. Dostałaś już „łatkę” technologicznej feministki?
 
Uwielbiam kobiety. Zaczytuję się w historiach kobiet i ich inspirujących losach, które do mnie przemawiają. Sama prowadziłam kiedyś bloga poświęconego kobietom, na którym pisałam i przeprowadzałam wywiady z tymi, które odnosiły sukcesy w swoich dziedzinach. Jednak do działalności GGC nie dorabiam żadnej ideologii. Chcę zmieniać, inspirować i motywować za pomocą pozytywnych przykładów, prawdziwych historii kobiet, które odniosły sukces albo robiły to co uważały za słuszne. 
 
Czy GGC, który jest start-up’em społecznym a nie technologiczny, przynosi już zyski?

Na razie ja i moja współpracowniczka Kamila Stępniowska nie pobieramy pensji.  Na rozwój Geek Girls Carrots dałam sobie trzy lata. Niewiele ponad rok po pierwszym spotkaniu mamy za sobą break even point, czyli moment w którym przestałam „dokładać do interesu”. Obecnie w utrzymaniu pomaga mi mój chłopak. Przez trzy lata, kiedy pracował nad swoim start-up’em, to ja wspierałam go finansowo. Dzisiaj mam 5% udziałów w jego biznesie i swoje trzy lata.
 
Obecnie część zysków GGC pochodzi od firm, które - tak jak wspominałam - ogłaszają się u nas, mamy partnerów lokalnych oraz ofertę płatnych szkoleń. Oprócz języka programowania uczymy także rzeczy bardziej miękkich, jak choćby obsługi Word Pressa. Zajmujemy się konsultingiem dotyczącym tworzenia sieci czy prowadzenia spotkań. Wśród naszych klientów znajduje się m. in. Facebook, dla którego organizowaliśmy dwa spotkania rekrutacyjne w Polsce. 
Reklama
 
Co możesz powiedzieć o Rzeszowie i naszych Karotkach?

Rzeszów jest miastem klimatycznym. Pachnie i wygląda zupełnie tak, jak go sobie wyobrażałam. Czuję tutaj ducha Kresów. Sama w 1/8 pochodzę z Galicji. Do tej pory byłam tu tylko przejazdem, teraz przy okazji pierwszego rzeszowskiego spotkania w końcu udało mi się zobaczyć więcej. Podczas wydarzenia udało mi się porozmawiać z kilkoma osobami. Widzę, że rzeszowska ekipa będzie silną grupą osób z dużymi kompetencjami i różnorodnymi umiejętnościami. Cieszy też fakt, że na spotkaniu pojawiło się kilku panów. 
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.