Renowacja stuletniej strażnicy kolejowej w Chodaczowie już na finiszu
Alina Bosak
Dodano: 11.07.2018
Udostępnij
Jedyna na Podkarpaciu ponad 100-letnia, ufortyfikowana strażnica kolejowa w Chodaczowie, niegdyś służyła obronie pobliskiego mostu na Wisłoku. Gmina Tryńcza otrzymała zabytek nieodpłatnie od PKP i do końca października zamierza zakończyć jego renowację. Ta historyczna perełka z czasów austro-węgierskiej monarchii i związana z początkami budowy kolei w Galicji, z pewnością stanie się celem wielu turystycznych i rekreacyjnych wypraw.
Strażnica znajduje się między Tryńczą a Grodziskiem Dolnym, nieopodal trasy spływu kajakowego Wisłokiem. Zabytek to obiekt militarny z czasów monarchii austro-węgierskiej, związany z początkami kolei w Galicji. Budynek i most kolejowy na Wisłoku zostały zbudowane w 1905 roku. Załoga strażnicy miała bronić mostu przed ewentualnym atakiem Rosjan. Do takiego, i to skutecznego, rzeczywiście doszło i we wrześniu 1914 roku obiekt został zdobyty.
Z ufortyfikowanej strażnicy korzystali także Niemcy w czasie II wojny światowej. Mieścił się tu posterunek niemieckiej straży kolejowej. Jeszcze kilka lat temu na Podkarpaciu były dwa takie zabytki. Druga strażnica znajdowała się w Dębicy, ale została rozebrana. Obiekt w Chodaczowie jest więc obecnie jedynym na Podkarpaciu. Dzięki inwestycji, której podjęła się Gmina Tryńcza, zostanie zachowany.
Gmina, dostrzegając turystyczny potencjał zabytku, pozyskała go wraz z 12-arową działką od spółki PKP Polskie Koleje Państwowe S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Krakowie. Wygrała konkurs na dofinansowanie projektu z funduszy unijnych i do końca października chce zakończyć renowację strażnicy. Koszt odbudowy zabytku to ponad 1,6 mln zł.
Fachowo opisał strażnicę w Chodaczowie Karol Argasiński z ARGASprojekt, który wykonał inwentaryzację architektoniczną obiektu: „Strażnica ma zwartą prostopadłościenną bryłę. W dwóch przeciwległych narożnikach (zach. i wsch.) znajdują się okrągłe baszty otoczone murowanym przedpiersiem (w dużym stopniu zniszczone). Pozostałe dwa narożniki zostały ścięte. Strażnica posiada dwie kondygnacje (przyziemie i wysoki parter) z tarasem (pierwotnie obronnym). Kondygnacja dolna od strony płd.-zach. (od strony linii kolejowej) jest zasłonięta nasypem ziemnym. W narożniku płd. strażnicy znajduje się obudowa wyjścia (o wysokości attyki) na otwarty taras, będący dodatkową, trzecią kondygnacją, otoczoną murowanym przedpiersiem – pozostały fragmenty. Attyka pierwotnie była przykryta kamienną koroną z płyt piaskowca (pozostałości płyt widoczne na murze ograniczającym wejściowe schody do budynku). (źródło: www.bimblog.pl)
Szlakiem kajakowym na Wisłoku do strażnicy
Austro-węgierska budowla znajduje się obok trasy spływu kajakowego na Wisłoku. Wypad do niej warto połączyć z korzystaniem z innych atrakcji turystycznych gminy Tryńcza, której ogromnym atutem jest położenie w dolinie Wisłoka i Sanu. W Głogowcu, gdzie obie rzek się łączą, postawiono wiatę widokową. Dzięki niej moment ujścia Wisłoka do Sanu można podziwiać z większej wysokości. Prowadzi tam trasa pieszo-rowerowa wzdłuż Wisłoka. Wycieczkę można zacząć już w Gniewczynie Łańcuckiej, gdzie jest wypożyczalnia kajaków.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.