Kraków i PKP PLK wspólnie na rzecz poprawy bezpieczeństwa
krakow.pl / SŁ
Dodano: 25.11.2023
Fot. krakow.pl
Udostępnij
Miasto Kraków i PKP PLK SA chcą współpracować przy likwidacji przejazdów kolejowych na ulicach Kąpielowej w Swoszowicach i Blokowej na Wzgórzach Krzesławickich. 24 listopada podpisano listy intencyjne w tej sprawie. Ze strony miasta pod dokumentami podpis złożył zastępca prezydenta Krakowa Andrzej Kulig, a w imieniu PKP PLK – członek zarządu Piotr Majerczak.
Poprawa bezpieczeństwa użytkowników ruchu i pasażerów to główny cel współpracy pomiędzy Gminą Miejską Kraków a spółką PKP Polskie Linie Kolejowe. Jej efektem będzie budowa bezkolizyjnych rozwiązań w obrębie trzech linii kolejowych i likwidacja istniejących przejazdów drogowych w dwóch miejscach w naszym mieście. Chodzi o rejon ulicy Kąpielowej, gdzie ma powstać bezpieczny wiadukt drogowy nad linią kolejową nr 94. Drugim miejscem, ma zostać zlikwidowany przejazd drogowy przez tory to ulica Blokowa. W tej lokalizacji planowana jest realizacja tunelu drogowego pod liniami kolejowymi nr 95 i nr 940.
– Rozpoczęliśmy już przygotowywania do realizacji tych zadań. Bardziej zaawansowana jest likwidacja przejazdu przez ul. Kąpielową, gdzie na zlecenie Zarządu Inwestycji Miejskich trwa opracowanie dokumentacji projektowej. W przyszłym roku chcemy uzyskać zgodę na realizację tej inwestycji – mówił zastępca prezydenta Krakowa Andrzej Kulig. W przypadku tunelowego rozwiązania na przejeździe przy Blokowej, przygotowywana jest koncepcja i dokumenty potrzebne do uzyskania decyzji środowiskowej.
W myśl podpisanych listów intencyjnych, współpraca ma się odbywać w ramach projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo – drogowych w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. To przedsięwzięcie, które PKP PLK SA chce uruchomić w unijnej perspektywy finansowej na lata 2021-2027. Zgodnie z zapisanymi w projekcie zasadami, istnieje możliwość współfinansowania inwestycji samorządów obejmujących likwidację przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn i budowę w zamian skrzyżowań bezkolizyjnych. Po stronie miasta będzie przygotowanie dokumentów projektowych dotyczących bezkolizyjnych rozwiązań technicznych, które pozwolą na likwidację przejazdów kolejowo-drogowych.
Partycypacja stron listów intencyjnych w kosztach obu inwestycji zostanie określona w odrębnym porozumieniu na podstawie opracowanych kosztorysów. Dokument ten zostanie podpisany po zakwalifikowaniu poszczególnych inwestycji do projektu unijnego. Zostaną tam określone prawa i obowiązki stron w zakresie wyboru wykonawcy zadania inwestycyjnego, realizacji inwestycji oraz współpracy po zakończeniu inwestycji.
Andrzej Kulig zapowiedział, że miasto chce w przyszłości na podobnych zasadach współpracować ze spółkami kolejowymi przy poprawie bezpieczeństwa w innych miejscach. – Zależy nam na likwidacji przejazdu przy ul. Fredry – wskazał zastępca prezydenta Krakowa.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.