Reklama

Kultura

Witold Giersz i Piotr Kamler – sławy polskiego kina – w Łańcucie

Opracowanie Alina Bosak
Dodano: 16.05.2017
32642_glowne
Share
Udostępnij
Prace sław polskiego kina – Witolda Giersza i Piotra Kamlera od piątku będzie można podziwiać na wystawie w Łańcucie. Na wernisaż zaprasza Wit Karol Wojtowicz, dyrektor Muzeum-Zamku w Łańcucie oraz Jacek Bromski, reżyser i prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

W przeddzień Festiwalu Muzycznego Muzeum-Zamek w Łańcucie szykuje prestiżową wystawę pt. „Animacja od prehistorii do awangardy”, której partnerem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich. Zgromadzono na niej prace twórców, których nazwiska na stałe wpisały się do historii polskiego filmu.  

 90-letni obecnie Witold Giersz jest scenarzystą, reżyserem i autorem opracowania plastycznego filmów rysunkowych. Urodził się 26 lutego 1927 r. w Poraju k. Częstochowy. Z pierwotnego wykształcenia – ekonomista. Od 1950 r. związał się z kinematografią, początkowo jako rysownik w Studiu Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej, a od 1956 roku – w Warszawie, gdzie współorganizował filię SFR, w 1958 przekształconą w Studio Miniatur Filmowych. Jest absolwentem Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Współpracował z Telewizyjnym Studiem Filmów Animowanych w Poznaniu i kierował nim w latach 1985-92.

Witold Giersz zaczynał od tradycyjnej animacji rysunkowej, by – zafascynowany kolorem jako tworzywem – porzucić ją na rzecz tzw. ruchomego malarstwa. Zaczął malować na celuloidach, co przyniosło znakomite efekty (ożywienie swobodnej plamy barwnej). Poza autorskimi filmami dla dorosłych zajmował się również realizacją odcinków popularnych seriali dla dzieci („Jacek Śpioszek”, „Na tropie”, „Proszę słonia”). Bohater filmów dokumentalnych: „Witold Giersz. 24/sek” (1977) Marty Piszczatowskiej i „Witold Giersz – sztuka animacji” (2011) Macieja Kura, trzeciego odcinka dokumentalnego serialu telewizyjnego „Anima” (2000) Jerzego Armaty oraz książki „Witold Giersz malarz ekranu” Joanny Prosińskiej-Giersz i Jerzego Armaty (Warszawa, 2012).

Drugi nestor, którego prace będzie można podziwiać w Łańcucie to Piotr Kamler – rzeźbiarz, grafik, operator i realizator filmowy – urodzony w Warszawie w 1936 r. Tam też ukończył wydział grafiki na Akademii Sztuk Pięknych (1959). W tym samym czasie zrealizował swój pierwszy film animowany „Miasto”, nagrodzony na amatorskim konkursie filmów 8 mm. Po otrzymaniu Złotego Medalu na Wystawie Młodej Grafiki w Wiedniu został nagrodzony rocznym stypendium, ufundowanym przez Eugeniusza Kucharskiego, dyrektora Université Populaire de Paris, i w stolicy Francji przebywał w latach 1959–1986. Z początku kontynuował studia na tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. Następnie nawiązał współpracę ze studiem Service de la Recherche Telewizji Francuskiej, kierowanym przez Pierre'a Schaeffera – francuskiego kompozytora, twórcę muzyki konkretnej. Pracował z takimi muzykami jak: Iannis Xenakis, Bernard Parmegiani czy Luc Ferrari. Tworzył filmy animowane, zarówno abstrakcyjne, jak i narracyjne. Zaliczany jest do grona przedstawicieli nurtu filozoficznego w animacji. Poza komputerową działalnością filmową Piotr Kamler zajmuje się ostatnio rzeźbą i tworzy wykonane w metalu tzw. rysunki przestrzenne. Artysta jest laureatem wielu nagród filmowych, w tym nagrody specjalnej za całokształt twórczości artystycznej na Festiwalu w Krakowie (2011). We Francji odznaczony został laurem Kawalera Orderu Sztuki i Literatury,  a w Polsce – Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Wernisaż wystawy „Animacja od prehistorii do awangardy” odbędzie się w piątek 19 maja o godz. 17.00 w Sali Balowej dawnego Kasyna Urzędniczego (wejście od ul. Zamkowej). Wystawa będzie czynna do 15 czerwca br. Bilety w cenie 2 zł (normalny) i 1 zł (ulgowy) do nabycia w dawnym Kasynie Urzędniczym.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy