Już po raz drugi w Rzeszowie zagości Festiwal Nowe Strategie Choreograficzne. Przez trzy dni, od 2 do 4 listopada na kilku rzeszowskich scenach zagości sztuka, której sedno stanowi taniec – wyjątkowy język do opisu przeżyć i emocji. W jednym miejscu będzie można zobaczyć znakomitych artystów z różnych zakątków Polski – ich spektakle, performans i wziąć udział w warsztatach. Bilety szybko znikają.
Festiwal Nowe Strategie Choreograficzne – jedno z ciekawszych wydarzeń artystycznych Rzeszowa dla odbiorców zainteresowanych najnowszymi trendami w sztuce choreograficznej, ale także poniekąd teatralnej i plastycznej (wszystkie one przecież się przenikają i granice dziedzin bywają płynne) – odbędzie się na początku listopada. Po raz drugi organizuje je Teatr O.de.la założony w Rzeszowie przez choreografkę Martę Bury.
“W tym roku tematem wszystkich spektakli, warsztatów i wykładów performatywnych będzie ciało. Ciało, które jest ciągle tematem tabu za sprawa popkultury, która przedstawia je jako obiekt seksualny lub produkt estetyczny. Odbierana jest mu przez to intuicja, mądrość, radość, wolność. Festiwal przeciwstawia takiej uproszczonej optyce ciało postrzegane jako podmiot poznania, źródło doznawanej rzeczywistości i samowiedzy, symbol kulturowy, społeczny, religijny oraz przestrzeń dyskusji na temat tolerancji, wolności, transgresji”, tłumaczą organizatorzy.
Ciało wiele o nas mówi. Patrząc na jego spięcie, czy swobodę, można wiele odczytać w człowieku. Jego radość i cierpienie, odwagę i strach, jego relacje ze światem – to, ile przestrzeni człowiek znalazł w nim dla siebie. Zrozumienie własnego ciała, jest kluczem do szczęścia. – Mnie bliższe jest ucieleśnienie umysłu, odbieranie siebie przez ciało. W nim jest tyle informacji i tyle możliwości bycia szczęśliwym, że odrzucenie go jest po prostu odrzuceniem dobrostanu – mówiła Marta Bury w wywiadzie dla BiznesiStyl.
Świetni artyści, ciekawy program
Druga edycja Festiwalu Nowe Strategie Choreograficzne to pełna różnorodności artystyczna podróż po cielesności, od analizy fizjologicznej mózgu, przez zagadnienie „śnienia”, improwizację, muzykę na żywo, zjawiska „nowej choreografii”, dynamiczne struktury taneczne.
Na festiwalu pojawia się wielkie osobowości tańca oraz debiutantka. Zaprezentowane zostaną trzy choreografie, performans, wystawa, dwa wykłady performatywne i warsztaty tańca. Odbywać się będą w Studiu Baletowym im. Laili Arifuliny, Rzeszowskich Piwnicach i Teatrze Maska. W programie spektakl „Części ciała” Ramony Nagabczyńskiej, „Humanimal” Magdy Niedzielskiej, „Partytury codzienności” Ilony Trybuły, performans „Whoframedthethings” Any Kuszareckiej, warsztat dr Anny Dako „Myślenie odczuwaniem” (z akompaniamentem muzycznym), a także wystawa intermedialna Marty Ożóg. Do tego wykłady performatywne: Sławka Krawczyńskiego i Anny Godowskiej pt. „Święto snów” oraz Iwony Olszowskiej „Ucieleśniony mózg”.
Karnet na trzy festiwalowe dni kosztuje 150 zł, ale można kupować też bilet na pojedyncze wydarzenia. Na performans “Whoframedthethings” Any Kuszareckiej już zostały wyprzedane. Warto więc szybko rezerwować miejsca.
2. Festiwalu Nowe Strategie Choreograficzne [PROGRAM]
2 listopada 2023
godz. 10.00–14.00/ Studio Baletowe im. Laili Arifuliny
Myślenie odczuwaniem – warsztat z akompaniamentem muzycznym
Prowadzenie: dr Anna Dako
Muzyka: Moussa Dembele
godz. 18.00 / Teatr Maska
Partytury codzienności – spektakl
Koncepcja i choreografia – Ilona Trybuła
Taniec, choreografia na żywo: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Agata Jędrzejczak, Paweł Grala, Oscar Randolph Mafa
Muzyka na żywo: Michał Górczyński
godz. 19.00/ Teatr Maska
Rozmowa z artystami po spektaklu
godz. 20.00/ Galeria Nierzeczywista
Gorzkie – wystawa intermedialna
Koncepcja i realizacja: Marta Ożóg
godz. 21.00 / Rzeszowskie Piwnice
Whoframedthethings – performans
Choreografia, wykonanie: Ana Kuszarecka
Wsparcie dramaturgiczne: Rodia Vomvolou
Kostium: Mariola Homoncik
godz. 21.30 / Rzeszowskie Piwnice
Rozmowa z artystką po performansie
3 listopada 2023
godz. 18.00 / Teatr Maska
Części ciała – spektakl
Choreografia: Ramona Nagabczyńska
Współpraca dramaturgiczna: Mateusz Szymanówka i Agata Siniarska
Opieka artystyczna: Philippe Riéra
Muzyka: Georges Bizet, Vincenzo Bellini, Mina, Prince
Światła: Jędrzej Jęcikowski
Kostiumy/rekwizyty: Nagi Gianni
Tekst: na podstawie Paula Thomasa Andersona
Produkcja: Fundacja Burdąg
Partnerzy: Centrum w Ruchu, CSW Zamek Ujazdowski, Buda Kortrijk, Lubelski Teatr Tańca, Tanzfabrik Berlin, Komuna Warszawa. Zrealizowano ze środków Miasta Stołecznego Warszawa. Artystka wspierana jest przez apap Network- Projekt finansowany w ramach programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”
godz. 19.00/ Teatr Maska
Rozmowa z artystką po performansie
godz. 20.00/ Rzeszowskie Piwnice
Święto snów – wykład performatywny
Prowadzenie: Sławek Krawczyński, Anna Godowska
4 listopada 2023
godz. 18.00 / Teatr Maska
Humanimal – spektakl
Koncepcja: Magda Niedzielska
Choreografia, wykonanie: Natalia Dinges, Magda Niedzielska, Michał Przybyła, Piotr Skalski
Muzyka: Özgür Ede
Światło: Filip Marszałek
Współprodukcja: Krakowski Teatr Tańca
Zrealizowano ze środków pochodzących ze Stypendium Twórczego Miasta Krakowa.
Spektakl powstał w ramach projektu rezydencyjnego Krakowskiego Teatru Tańca „Rollercoaster. Młodzi kreatorzy wrażeń”, zrealizowanego przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.
godz. 20.00 / Rzeszowskie Piwnice
Ucieleśniony mózg – wykład performatywny
Prowadzenie: Iwona Olszowska
Festiwal dofinansowano z budżetu Gminy Miasto Rzeszów w ramach programu „Całorocznej działalności Kulturalnej”.