Centrum Projektów Polska Cyfrowa zakończyło ocenę wniosku złożonego przez Ministerstwo Cyfryzacji w ramach naboru niekonkurencyjnego dla priorytetu „Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami” w Funduszach Europejskich dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS). Dzięki temu projekt „AI DC – sztuczna inteligencja wspierająca dostępność cyfrową” uzyskał dofinansowanie w wysokości ponad 10,4 mln zł.
Co to jest nabór niekonkurencyjny?
Nabór niekonkurencyjny to sposób wyboru projektów, w którym środki przyznaje się bez porównywania kilku propozycji. W takim trybie mogą być realizowane projekty, których celem są zadania publiczne jakie wynikają z przepisów prawa lub które mają strategiczne znaczenie dla rozwoju kraju.
Cel projektu: Wsparcie dostępności cyfrowej
Dzięki projektowi „AI DC” ma powstać wirtualny asystent oparty na sztucznej inteligencji. Jego zadaniem będzie wspieranie twórców rozwiązań cyfrowych w Polsce w wdrażaniu dostępności cyfrowej zgodnie z ustawą o dostępności cyfrowej z 2019 roku.
Jak działa wirtualny asystent?
Wirtualny asystent będzie działał jako chatbot. Będzie korzystał z dostępnych narzędzi do sprawdzania dostępności stron internetowych (tzw. walidatorów), aby wykrywać problemy i proponować ich naprawę. Asystent pomoże usuwać błędy i wesprze twórców w poprawie dostępności stron.
Kto skorzysta z narzędzia?
Z wirtualnego asystenta będą mogli korzystać:
- Twórcy rozwiązań cyfrowych: projektanci, webmasterzy, programiści, pracownicy firm tworzących strony internetowe i podmioty publiczne.
- Instytucje monitorujące dostępność cyfrową w Polsce.
Zastosowania wirtualnego asystenta
Wirtualny asystent będzie:
- Wskazywał i sugerował naprawę problemów z dostępnością cyfrową.
- Wskazywał potencjalne problemy, które wymagają dokładniejszej analizy.
- Pomagał w tworzeniu alternatywnych tekstów dla grafik i napisów do materiałów wideo.
Interakcja z asystentem
Użytkownicy będą mogli zadawać pytania o wykrytych problemach lub innych kwestii związanych z dostępnością.
Asystent zastąpi eksperta ds. dostępności w wielu aspektach, udzielając dokładnych odpowiedzi na pytania i sugerując kolejne kroki w procesie poprawy dostępności.
Trwałość projektu
Po zakończeniu realizacji projektu w 2028 roku, narzędzie będzie utrzymywane przez kolejne trzy lata.
Dzięki temu Ministerstwo Cyfryzacji planuje długoterminową poprawę dostępności cyfrowej w Polsce.
O Centrum Projektów Polska Cyfrowa
CPPC pomaga organizacjom, instytucjom i firmom realizować projekty finansowane z funduszy Unii Europejskiej. Projekty te mają na celu m.in. zapewnienie dostępu do internetu dla wszystkich obywateli, edukację Polaków w zakresie nowych technologii, digitalizację dorobku kulturalnego i naukowego, a także cyfryzację administracji publicznej, by można było załatwiać wiele spraw online, bez wychodzenia z domu.