Sześć firm złożyło oferty w przetargu na projekt i budowę ostatniego odcinka tzw. drogi lotniskowej. W tej chwili kończy się ona na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 9, między Rudną Małą a Głogowem Małopolskim. Od tego miejsca ma być wydłużona i biec wzdłuż strefy przemysłowej w Rogoźnicy do gminy Świlcza i węzła autostrady A4 Rzeszów Zachód. Będzie to kosztować co najmniej 57 mln zł – tyle wynosi najtańsza oferta. Rozstrzygnięcie przetargu za kilka miesięcy.
10 maja minął termin składania ofert w przetargu, który dwa miesiące wcześniej ogłosił Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie. Szuka wykonawcy ostatniego etapu drogi wojewódzkiej nr 869 łączącej autostradę A4 (węzeł Rzeszów Zachód), drogę krajową nr 9 i drogę ekspresową S19. Tzw. droga lotniskowa ma być wydłużona o 3,3 km, od miejsca, w którym krzyżuje się ona z droga krajowa nr 9 do węzła A4 Rzeszów Zachód.
Na realizację zadania PZDW przeznacza 68,5 mln zł.
Dwie oferty na budowę drogi mieszczą się w proponowanej kwocie
Do przetargu zgłosiło się sześć firm, które złożyły następujące oferty:
1. Konsorcjum – Antex II z Lubyczy Królewskiej i Wysowa Mosty ze Stanisławowa Pierwszego – 57 115 280,27 zł
2. Budimex S.A. z Warszawy – 64 793 420,94 zł
3. Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe S.A. z Dębicy – 72 612 765,91 zł
4. Eurovia Polska S.A. z Kobierzyc – 74 591 659,08 zł
5. Konsorcjum – PBI Infrastruktura S.A. z Kraśnika i PBI WMB z Sandomierza – 75 870 163,97 zł
6. STRABAG z Pruszkowa – 79 273 085,77 zł.
Wszyscy oferenci dają 7 lat gwarancji i rękojmi za wady. Dwie pierwsze z wymienionych ofert mieszczą się w kwocie, jaką województwo podkarpackie chciałoby przeznaczyć na budowę drogi. Na informację, czy te najkorzystniejsze cenowo oferty spełniają też inne wymogi okaże się za pół roku. Tyle mniej więcej trzeba czekać na wyłonienie zwycięzcy przetargu.
– Rozstrzyganie przetargu, a więc zbadanie wszystkich ofert i wybranie najlepszej, zajmie nam ok. 6-7 miesięcy – poinformował Piotr Miąso, dyrektor PZDW w Rzeszowie.
Droga "otworzy" nowe tereny inwestycyjne pod Rzeszowem
Zwycięzca przetargu zajmie się przygotowaniem projektu i budową droga. Będzie miał na to 44 miesiące. Zdecyduje też, którym wariantem pobiegnie droga. W koncepcji funkcjonalno-użytkowej nowy odcinek ma dwa warianty. Oba wzdłuż autostrady A4, przez miejscowości Mrowla, Lipie i Rogoźnica, a więc w gminach Świlcza i Głogów Małopolski. W pierwszym wariancie droga jest wytyczona na terenach pół uprawnych i nieużytków rolnych, a w drugim biegnie głównie po śladzie jezdni dodatkowej A4.
Nowy odcinek będzie w takim standardzie jak wybudowana już część drogi lotniskowej – jednojezdniowy dwupasowy, z chodnikami, ścieżkami rowerowymi, oświetleniem i zatokami autobusowymi. Budowa ronda, włączającego drogę wojewódzka do węzła Rzeszów Zachód w przyszłości umożliwi kontynuację drogi w kierunku północnym (nowy przebieg DK9) i zachodnim (do DK94).
To droga bardzo ważna z punktu widzenia inwestycji przemysłowych w tej części aglomeracji rzeszowskiej. Umożliwi ona zaoferowanie nowych terenów inwestycyjnych w sąsiedztwie Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego „Aeropolis”, który obecnie jest już niemal w całości zagospodarowany.
Jeden z dwóch wariantów przebiegu ostatniego odcinka drogi lotniskowej (liliowa linia). Fot. PZDW