Reklama

Biznes

Do września wybudują tory z Rzeszowa do lotniska [FOTO]

Opracowanie Alina Bosak
Dodano: 03.02.2023
71355_wiadukt
Share
Udostępnij
Trwa budowa blisko 5 km linii kolejowej, która zapewni szybkie połączenie Rzeszowa z Portem Lotniczym w Jasionce. Nowe tory kładzione są od Zaczernia do nowej stacji kolejowej Jasionka Lotnisko. Na trasie powstanie również nowy przystanek Głogów Małopolski Południowy. Budowa ma się zakończyć we wrześniu. A od 30 stycznia do 13 lutego w Rudnej Małej zamknięto drogę, bo trwa nasuwanie wiaduktu kolejowego. Nowa linia umożliwi dotarcie z Rzeszowa na lotnisko w niespełna kwadrans.
 
Do 13 lutego potrwają utrudnienia na drodze krajowej nr 9 w kierunku Warszawy, między Głogowem Małopolskim a Rzeszowem. W Rudnej Małej nasuwana jest bowiem stalowa konstrukcja wiaduktu kolejowego z podpór tymczasowych na właściwe już podpory żelbetowe. Wiadukt o długości ponad 50 metrów zaczął powstawać jesienią. Jest on elementem nowego odcinka linii kolejowej, który umożliwi szybka podróż pociągiem ze stolicy Podkarpacia do Międzynarodowego Portu Lotniczego Rzeszów Jasionka. Inwestycja jest częścią większego projektu, jakim jest budowa Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, który za 314 mln zł realizują PKP Polskie Linie Kolejowe dzięki unijnemu dofinansowaniu.

W 14 minut z Rzeszowa do Jasionki

Po zakończeniu inwestycji pociągi z centrum Rzeszowa w ciągu 14 minut dojada na lotnisko w Jasionce.

– Goście przybywający do stolicy Podkarpacia od dawna wskazywali, że takie połączenie kolejowe jest potrzebne. Skomunikowanie polskich lotnisk z centrami miast systematycznie się poprawia – Rzeszów również na tym zyskuje – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
 
Budowana linia kolejowa łącząca Rzeszów z Portem Lotniczym w Jasionce liczy blisko 5 km. Nowe tory zaczynają się w Zaczerniu i prowadzą do nowej stacji Jasionka Lotnisko. Na trasie powstanie dodatkowy przystanek Głogów Małopolski Południowy. 
 
Na Podkarpaciu – oprócz budowy nowej linii do lotniska, projekt PLK SA zapewnia także rozwój kolei aglomeracyjnej na trasach, łączących Rzeszów z Dębicą i Przeworskiem oraz z Kolbuszową i Strzyżowem. Budowane są m.in. przystanki, które zwiększą dostępność komunikacyjną mieszkańców i zapewnią lepsze warunki przejazdów szybką koleją aglomeracyjną.

Projekt kolei podmiejskiej na Podkarpaciu

– Na Podkarpaciu w ramach budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA realizowane są dwa duże projekty, na które zawarto umowy o dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych dla projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – przypomina Tomasz Leyko, rzecznik marszałka województwa podkarpackiego. – Pierwszy z projektów dotyczy budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej, wraz z zakupem taboru oraz budową zaplecza technicznego. Na ten cel przeznaczono ponad 341 mln zł, z czego dofinansowanie z budżetu UE wynosi niemal 150 mln zł. A pozostała część z tej kwoty pochodzi z budżetu samorządu województwa. To właśnie częścią tego projektu jest rozpoczynana budowa hali na Staroniwie w Rzeszowie i uzupełniony już został tabor kolejowy (kupiono 8 trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 2 dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych). Nowe pojazdy służą pasażerom już od stycznia 2021 roku. 
 
Drugi projekt dotyczy budowy i modernizacji linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej, a główna inwestycja to wspomniana właśnie budowa linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka oraz budowa dodatkowych przystanków kolejowych, mijanek, obiektów inżynierskich oraz parkingów w systemie „park and drive”. Dodatkowo projekt obejmuje wprowadzenie biletu zintegrowanego wspólnie z ZTM Rzeszów oraz operatorem POLREGIO. 
 
W projekcie biorą udział: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, oraz 16 gmin z terenu województwa podkarpackiego: Gmina Miasto Rzeszów, Gmina Boguchwała, Gmina Czarna, Gmina Czudec, Gmina Miasto Dębica, Gmina Głogów Małopolski, Gmina Miasto Kolbuszowa, Gmina Krasne, Gmina Łańcut, Gmina Miasto Łańcut, Gmina Przeworsk, Gmina Miasto Przeworsk, Gmina Sędziszów Małopolski, Gmina Strzyżów,  Gmina Świlcza, Gmina Trzebownisko.
 
Łączna wartość realizacji tego projektu wynosi ponad 415 mln zł, w tym koszty budowy infrastruktury kolejowej to blisko 369 mln zł. Dofinansowanie z UE to 208 mln zł. Pozostałą część kwoty z 415 mln złotych pokrywa budżet województwa podkarpackiego.
 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy