Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka dostanie z Komisji Europejskiej ponad 16,5 mln euro na modernizację istniejącej infrastruktury lotniska, aby była lepiej przystosowana do obsługi cywilnego i wojskowego ruchu lotniczego.
Pieniądze zostaną wykorzystane na budowę drugiego etapu równoległej drogi kołowania oraz pierwszy etap przebudowy drogi startowej na odcinku 700 m wraz z infrastrukturą techniczną oraz drugi etap przebudowy drogi startowej na odcinku 1800 m wraz z infrastrukturą.
– Wiele razy mówiłem o potrzebie wsparcia portów regionalnych na forum europejskim. Jak ważny jest nasz Port Lotniczy w Jasionce pokazały ostatnie miesiące, po nieuzasadnionej agresji Rosji na Ukrainę. To ważna i strategiczna instytucja nie tylko dla województwa. Planowane inwestycje pozwolą na dalszy rozwój lotniska – mówi Władysław Ortyl, Marszałek Województwa Podkarpackiego.
W ten sposób zyskają wsparcie dwa projekty podrzeszowskiego lotniska wybrane w konkursie dla sektora transportu „Łącząc Europę” 2021-2027 (CEF 2) i „Dostosowanie sieci TEN-T do podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania (dual use) w ramach mobilności wojskowej (tzw. Military Mobility)”.
Na obie inwestycje, które kosztować będą ponad 33 miliony euro, podrzeszowskie lotnisko dostanie do 50 proc. dotacji z Komisji Europejskiej. Wkrótce ogłoszone zostaną przetargi. To pozwoli na modernizację istniejącej infrastruktury Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka tak, aby była lepiej przystosowana do obsługi cywilnego i wojskowego ruchu lotniczego.
Budowa nowego odcinka równoległej drogi kołowania poprawi możliwości operacyjne lotniska oraz zwiększy przepustowość istniejącego pasa startowego, co przełoży się na możliwość zwiększenia liczby operacji lotniczych.
Przebudowa pasa startowego na odcinku 700 m w ramach pierwszego projektu znacznie poprawi jego nośność i zwiększy trwałość poprzez zastosowanie nawierzchni z betonu cementowego, zamiast istniejącej nawierzchni asfaltowej. Takie rozwiązanie w obszarze przyziemienia samolotu jest znacznie bardziej odporne na uszkodzenia i zapewni trwałość nawierzchni pozwalając na wykonywanie operacji lotniczych przez dłuższy czas.
Drugi projekt dotyczy przebudowy pasa startowego na odcinku ok. 1800 m, szerokości 45 m z dwoma poboczami o szerokości 17,5 m wraz z towarzyszącą infrastrukturą techniczną. Przebudowa pasa startowego w tej części będzie realizowana z zastosowaniem nowej nawierzchni z betonu asfaltowego. Takie rozwiązanie w centralnej części pasa startowego pozwoli na jego optymalne wykorzystanie.
Projekt poprawi parametry techniczne i zwiększy bezpieczeństwo operacji lotniczych na istniejącej drodze startowej, której łączna długość wynosi 3200 m i należy do najdłuższych w kraju.
Pierwszy projekt ma zostać zakończony do końca 2024 roku, drugi – rok później.