Reklama

Biznes

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna. Rośnie hala serwisowa

Opracowanie Alina Bosak
Dodano: 03.10.2022
67666_staroniwa
Share
Udostępnij
Na stacji Staroniwa w Rzeszowie do września 2023 roku ma zostać wybudowana hala serwisowa dla pociągów Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Wybudowana zostanie z bocznicą, stacją paliw i myjnią kolejową. Kamień węgielny już wmurowano. Inwestycja pochłonie 140 mln zł, niemal jedną piątą całego projektu budowy PKA.
 
Kamień węgielny wmurowany w piątek, 30 września na stacji Rzeszów-Staroniwa to ważny moment w realizacji całego projektu Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, która ma ułatwiać podróż pociągami w obszarze aglomeracji rzeszowskiej, dojazd do pracy w Rzeszowie z terenów podmiejskich, jak i dojazd z Rzeszowa do portu lotniczego w Jasionce oraz otaczających lotnisko fabryk.
 
Na Staroniwie powstanie całe zaplecze techniczne dla PKA, a więc hala serwisowo-utrzymaniowo-naprawcza wraz z bocznicą, stacją paliw i myjnią kolejową.
 
Nowoczesna hala będzie miała 140 m długości i 41 m szerokości. Jej powierzchnia zabudowy wyniesie 5 726 m2, a kubatura: 55 103,55 m3. Całkowita długość budowanych dla potrzeb zaplecza wyniesie ok. 8,3 km. Przy hali zostanie wybudowana myjnia dla obsługi pojazdów szynowych oraz niezbędne stanowiska dla należytego utrzymania stanu technicznego i czystości pojazdów szynowych.
 
Koszt budowy zaplecza technicznego na stacji Rzeszów-Staroniwa to blisko 141 mln zł, z czego ponad 86 mln zł pochodzi z budżetu województwa podkarpackiego. Do budowy hali dołożyły się także samorządy Rzeszowa i Łańcuta. Dotacja ze strony Rzeszowa wyniosła w 2021 roku 375 tys. zł, natomiast w 2022 rok około 5,4 mln zł. Z kolei wkład finansowy ze strony Łańcuta wyniesie około 794 tys. zł w 2022 i 2023 roku. Inwestycja została dofinansowana w wysokości 48,2 mln zł Funduszy Europejskich z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. 
 
Wykonawcą budowy jest konsorcjum firm: Inżynieria Rzeszów S.A. oraz Przedsiębiorstwo „AGAT” S.A.

Przesiadka na pociąg

– Hala, pod którą kamień węgielny dziś wbudowujemy, ma ogromne znaczenie dla projektu, który jest tak ważny dla systemu komunikacyjnego miasta Rzeszowa i aglomeracji rzeszowskiej, wraz z szerszym oddziaływaniem na całą komunikację regionu, w kontekście codziennych przyjazdów i wjazdów ze stolicy Podkarpacia, szczególnie dla tych, którzy tu dojeżdżają do pracy. Choć Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna jest nowym projektem to już widzimy jej sukces, bo jest ona projektem dynamicznym, który rozwija się zgodnie z oczekiwaniami pasażerów. Cieszymy się, że ten olbrzymi projekt za setki milionów złotych może być innowacyjnym rozwiązaniem w naszym regionie, na wzór rozwiązań, jakie istnieją w dużych aglomeracjach – mówił podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego marszałek Władysław Ortyl, podkreślając jak ważne jest, że do udziału w projekcie przyłączyły się samorządy Rzeszowa i Łańcuta. 
 
Inwestycja w PKA poprawia dostępności transportu kolejowego, może więc zwiększyć zainteresowanie tym środkiem transportu wśród mieszkańców Podkarpacia i wpłynąć na zmniejszenie ruchu samochodowego w centrum aglomeracji.

PKA podzielona na dwa projekty 

Koszt budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej wyniesie łącznie ponad 756 mln złotych (393 mln złotych pochodzi z budżetu województwa podkarpackiego). Inwestycję podzielono go na dwa projekty.
 
Pierwszy, obejmujący budowę zaplecza technicznego na Staroniwie i zakup taboru, kosztuje ponad 341 mln zł. Tabor został zakupiony jeszcze w styczniu 2021 roku i już służy pasażerom. Obejmuje on: 8 trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 2 dwuczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne. 
 
Drugi projekt dotyczy budowy i modernizacji linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej. Główną inwestycją w tym zakresie jest budowa linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka oraz budowa dodatkowych  przystanków kolejowych, mijanek, obiektów inżynierskich oraz parkingów w systemie park and drive. Dodatkowo projekt obejmuje wprowadzenie biletu zintegrowanego wspólnie z ZTM Rzeszów oraz operatorem POLREGIO (wprowadzony od 1 października). Łączna wartość realizacji tego projektu wynosi ponad 415 mln zł.

W projekcie biorą udział: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, oraz 16 gmin z terenu województwa podkarpackiego: Gmina Miasto Rzeszów, Gmina Boguchwała, Gmina Czarna, Gmina Czudec, Gmina Miasto Dębica, Gmina Głogów Małopolski, Gmina Miasto Kolbuszowa, Gmina Krasne, Gmina Łańcut, Gmina Miasto Łańcut, Gmina Przeworsk, Gmina Miasto Przeworsk, Gmina Sędziszów Małopolski, Gmina Strzyżów,  Gmina Świlcza, Gmina Trzebownisko.
 
Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna obejmuje prowadzenie ruchu kolejowego na liniach kolejowych:  

– L 71 odcinek Rzeszów – Kolbuszowa,  
– L 91 odcinek Dębica – Rzeszów, 
– L 91 odcinek Rzeszów – Przeworsk, 
– L 106 odcinek Rzeszów – Strzyżów,  
– do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka na planowanej do budowy  linii kolejowej (ok. 5 km).
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy