Reklama

Biznes

Wiadukt nad al. Powstańców Warszawy zacznie się za zaporą

Alina Bosak
Dodano: 16.08.2022
65940_wiadukt
Share
Udostępnij
Dwupoziomowe skrzyżowanie ul. Kwiatkowskiego z Powstańców Warszawy, z wiaduktem nad rondem, ma zakończyć koszmar kierowców pokonujących to miejsce w godzinach szczytu. We wtorek, 16 sierpnia, w rzeszowskim ratuszu podpisano umowę na projekt inwestycji z firmą Promost Consulting. Rzeszów musi rozpocząć też poszukiwanie źródeł finansowania budowy tego obiektu. – Tanio nie będzie, ale inwestycja strategiczna, więc nie wyobrażam sobie, że z niej nie zrezygnujemy – mówi Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa. Tego samego dnia Promost Consulting podpisał z miastem jeszcze umowę na projekt kładki pieszo–rowerowej nad Strugiem.
 
Koszt nie jest jeszcze znany. Kosztorys poznamy za 16 miesięcy, kiedy Promost Consulting przedstawi dokumentację projektową przebudowy skrzyżowania al. Powstańców Warszawy z ul. Kwiatkowskiego. To jedno z największych zadań drogowych, jakie w najbliższych latach mają być realizowane w Rzeszowie. Po analizach ruchu wykonanych przez naukowców Politechniki Rzeszowskiej i pracowników Miejskiego Zarządu Dróg zdecydowano, że w ciągu al. Powstańców Warszawy należy wybudować wiadukt. Pod nim powstanie natomiast rondo.  
 
– Przetarg na zaprojektowanie kluczowego węzła komunikacyjnego w Rzeszowie wygrał Promost Consulting, firma rzeszowska. Myślę, że to zadanie trafiło w bardzo kompetentne ręce – powiedział prezydent Konrad Fijołek przed podpisaniem umów w rzeszowskim ratuszu. Druga z umów dotyczyła zaprojektowania kładki pieszo–rowerowej nad Strugiem, która mieszkańcom najliczniejszego z rzeszowskich osiedli – Drabinianki – ułatwi dostęp do rzeki i do szkoły, która w pobliżu tej kładki już we wrześniu zostanie otworzona. Ją także zaprojektuje Promost Consulting.

Węzeł gordyjski Rzeszowa

Promost Consulting powstał w Rzeszowie 25 lat temu. – W naszej pracowni powstały wszystkie nowe mosty w Rzeszowie, a także trzy kładki pieszo–rowerowe przez Wisłok. To duża satysfakcja dla naszych pracowników, jak i dla mnie. Wszyscy jesteśmy z Rzeszowa, znamy specyfikę miasta i myślę, że dzięki temu łatwiej nam te rozwiązania projektować – stwierdził prof. Tomasz Siwowski, założyciel i prezes Promost Consulting. Jest on również kierownikiem Katedry Dróg i Mostów na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej, w której analizowano różne warianty rozwiązań komunikacyjnych na skrzyżowaniu ul. Kwiatkowskiego i Powstańców Warszawy.
 
–  To jedno z najtrudniejszych skrzyżowań –  węzeł gordyjski miasta. Wszyscy, którzy jeżdżą w godzinach szczytu przez Powstańców Warszawy, tzw. wewnętrzną obwodnicą miasta, wiedzą, jaki to koszmar. Projekt skrzyżowania, który przygotuje Promost Consulting, będzie efektem prac naukowo– badawczych, jakie przeprowadził zespół naukowców z Katedry Dróg i Mostów na PRz. Analizując wiele wariantów, doszliśmy do wniosku, że najlepszym rozwiązaniem będzie skrzyżowanie dwupoziomowe, na kierunku wschód zachód. To inwestycja w centrum miasta, więc skomplikowana. Tu jest ogromna infrastruktura podziemna, sąsiedztwo zapory na Wisłoku, a to oznacza dla nas duże wyzwanie inżynierskie, ale od takich wyzwań jest Promost Consulting i cieszy mnie, że takie wyzwanie będziemy mieli tutaj w Rzeszowie – mówi prof. Siwowski.

Wiadukt zacznie się zaraz za zaporą, tak blisko, jak to tylko będzie możliwe. – Szacujemy, że cały obiekt, licząc z nasypem i murami oporowymi będzie mierzył ok. 200 metrów długości. Szerokość będzie dostosowana do szerokości ulicy, natomiast standardowa wysokość dla tego typu wiaduktów to 4,5 metra. Będziemy dążyć do tego, aby była jak najmniejsza, bo to obiekt w centrum miasta, więc nie chcemy aby zasłaniał mieszańcom perspektywy, do której się przyzwyczaili – wyjaśnia prof. Siwowski.

Kładka będzie innowacyjna

Co do drugiego, znacznie mniejszego projektu, który wykona dla Rzeszowa Promost Consulting – kładki pieszo–rowerowej nad Strugiem, to ma ona mierzyć ok. 30–35 metrów długości. Jej szerokość będzie standardowa  wyniesie 3,5 metra. – Przedstawimy trzy koncepcje obiektu – dodaje prof. Siwowski, zapewniając, że jego zespół postara się, by nowa kładka była nietypowa i innowacyjna. Warto tu dodać, że zaprojektowana przez Promost kładka przy zaporze jest najdłuższą kładką kompozytową w Europie. 
 
Zdaniem prezydenta Fijołka, innowacyjność tak projektu dwupoziomowego skrzyżowania, jak i kładki zwiększają szanse miasta na zdobycie dofinansowania na ich budowę, co jest szczególnie istotne przy ogromnej inwestycji, jaką będzie skrzyżowanie. – Przez dwa najbliższe lata będziemy szukać źródeł jego finansowania. Mamy nadzieję, że w tej perspektywie unijnego budżetu zostanie ono wybudowane – mówi prezydent Rzeszowa i dodaje, że miasto nie zakłada, by miało się inwestycji wycofać.
 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy