Reklama

Biznes

Droga z Rzeszowa na Radom szersza. Będą 4 pasy ruchu

Alina Bosak
Dodano: 23.03.2022
61406_trasa
Share
Udostępnij
Do czerwca 2023 roku, biegnąca przez osiedle Miłocin, a dalej Rudną Małą i Zaczernie, wylotówka z Rzeszowa w kierunku Radomia zostanie poszerzona. Do węzła autostrady A4 „Rzeszów Północ” będzie można dojechać czterema pasami ruchu. Będzie chodnik i ścieżka rowerowa. Prawie 3 km takiej trasy wybuduje Starbag. Firma podpisała we wtorek umowę ze Starostwem Powiatowym w Rzeszowie. Opiewa na ponad 37 mln zł. 
 
Droga nr 9 z Rzeszowa do Radomia to trasa o dużym natężeniu ruchu, której poszerzenie od dawna jest jedną z pilnych inwestycji. Wylotówka w kierunku Warszawy posiada jedynie dwa pasy ruchu i jest rażąco wąska przy takich drogach wyjazdowych z Rzeszowa, jak trasa w kierunku Krakowa, Przemyśla i Tyczyna. Problem tylko częściowo rozwiązuje obwodnica autostradowa Rzeszowa, bo właśnie trasą nr 9 wiele osób podróżuje nie tylko do węzła autostrady „Rzeszów Północ”, ale również do firm w strefie przemysłowej w Rogoźnicy. To także dojazd dla tysięcy mieszkańców podrzeszowskich „sypialni” i włączonych do miasta osiedli jak Miłocin i Pogwizdów Nowy i okolicznych miejscowości. Wszyscy oni skorzystają na inwestycji, którą właśnie rozpoczyna Starostwo Powiatowe w Rzeszowie we współpracy z Rzeszowem i gminami Trzebownisko oraz Głogów Małopolski, przy wsparciu Funduszy Europejskich. Do czterech pasów rozbudowana zostanie droga powiatowa o długości ok 2,9 km, od ronda na węźle autostradowym A4 „Rzeszów Północ” w kierunku północnych granic miasta, przechodząc w ul. Warszawską na terenie Rzeszowa. Poszerzona zostanie od strony wschodniej. Poza dodatkowymi pasami ruchu, powstaną nowe lub zmodernizowane chodniki, trasy pieszo-rowerowe i przejścia dla pieszych. Planowana jest budowa zawrotki, przebudowa przejazdów kolejowych, budowa i przebudowa zjazdów publicznych i indywidualnych zapewniających dostęp do przyległych działek.
 
Na terenie inwestycji powstaną nowe zatoki autobusowe, nowe odwodnienia drogi, drogowe urządzenia techniczne, elementy ochrony akustycznej, urządzenia bezpieczeństwa ruchu, gruntownie przebudowana zostanie dotychczasowa infrastruktura techniczna.
 
Przebudowa rozpocznie się już na wiosnę, a zakończy w czerwcu 2023 roku. Całkowity koszt inwestycji, wliczając projekt, wykup działek, oszacowany został na ok. 40,5 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi  niemal 15 mln zł. Wartość samych prac budowlanych, które rozpoczną się wiosną wyniesie ponad 37,4 mln zł. Tyle zaproponował w przetargu firma STRABAG Sp. z o.o., jeden z siedmiu podmiotów, które złożyły ofertę w przetargu ogłoszonym przez starostwo w październiku 2021 roku. Jej oferta była najniższa i zawierała najdłuższy okres gwarancji.
 
Kwota i tak o wiele przewyższała środki, jakie na cel zamierzało wydać starostwo. W ogłoszeniu ze stycznia 2021 roku do zamówienia publicznego pn. I etap rozbudowy łącznika autostrady A4 na odcinku od granic miasta Rzeszowa do węzła „Rzeszów – Północ” w Pogwizdowie Nowym, samorząd informował, że na zadanie zarezerwowano nieco ponad 23 mln zł. Te plany przegrały z szalejącą inflacją. 
 
Ostatecznie, mimo ofert znacznie przewyższających zakładaną kwotę, samorząd zdecydował się na przyjęcie oferty Strabagu na ponad 37 mln zł, w rozstrzygniętym 15 marca br. przetargu.

– Brakującą kwotę pokrywają samorządy, biorące udział w inwestycji – powiedział Józef Jodłowski, starosta rzeszowski podczas podpisania umowy ze Strabagiem we wtorek 22 marca. Jednocześnie dodał, że samorząd szuka dodatkowych źródeł finansowania, aby zmniejszyć obciążenie dla partycypujących w inwestycji.
 
Jednym z nich jest miasto Rzeszów, przez którego tereny przebiega 1 km z 3 km przebudowywanego odcinka. Przekaże ono na inwestycję 12 mln zł. Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa, poinformował, że miasto dodatkowo rozbuduje o dodatkowe pasy jeszcze kolejny kilometr ul. Warszawskiej – od skrzyżowania z ul. Myśliwską w kierunku północnym – aby wylotówka na całym odcinku o centrum do węzła autostrady posiadała cztery pasy. Przetarg ma zostać ogłoszony w najbliższych dniach.
 
Maciej Łukaszek, dyrektor techniczny rzeszowskiego oddziału firmy Strabag i starosta rzeszowski Józef Jodłowski podpisują umowę na rozbudowę drogi do węzła autostrady "Rzeszów Północ". Za nimi (od lewej): prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek, wojewoda podkarpacka Ewa Leniart, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Piotr Miąso i dyrektor Wydziału Nieruchomości Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego Marek Bajdak. Fot. Starostwo powiatowe w Rzeszowie
 
 
 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy