Reklama

Biznes

2021 na drogach Podkarpacia – w 2022 budowa S19 do Babicy

Opracowanie Aneta Gieroń
Dodano: 08.01.2022
58990_droga
Share
Udostępnij
45 km drogi ekspresowej S19 oddanej do użytku i prawie 39 km w realizacji, zakończenie budowy obwodnicy Stalowej Woli i Niska (DK77), rozbudowy DK94 w Łańcucie i przygotowanie kolejnych 8 nowych dróg obwodowych. Tak według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Rzeszowie można opisać rok 2021nadrogach krajowych Podkarpacia. 
 
 W zestawieniu wygląda to następująco: S19 Lublin-Rzeszów-Barwinek: pięć odcinków oddanych do ruchu, trzy w realizacji, dwa na etapie przetargu, trzy w przygotowaniu. 
 
Obwodnice w budowie i przygotowaniu: obwodnica Stalowej Woli i Niska oraz Łańcuta oddane do ruchu, osiem na etapie przygotowania.
 
Decyzja środowiskowa dla rozbudowy S19 Sokołów Małopolski – Jasionka, 60 proc. zaawansowania na DK28 Przemyśl – Medyka oraz ponad 150 mln zł na remonty dróg, zadania mostowe i budowę chodników. 

S19 Lublin-Rzeszów-Barwinek 
 
Obecnie kierowcy w województwie podkarpackim mają do dyspozycji prawie 76 km szlaku Via Carpatia, z których ponad 45 zostało oddanych w 2021 roku: 
1.                Lasy Janowskie -Zdziary, długość ok. 9,3 km, wartość umowy na realizację ok. 236,3 mln zł, 
2.                Rudnik nad Sanem – Nisko Południe, długość ok. 6 km, wartość umowy na realizację ok. 196,3 mln zł, 
3.                Nisko Południe -Jeżowe, długość ok. 11,5 km, wartość umowy na realizację ok. 272,5 mln zł, 
4.                Jeżowe -Łowisko, długość ok. 10,5 km, wartość umowy na realizację ok. 333,5 mln zł, 
5.                Łowisko – Sokołów Małopolski Północ, długość ok. 8 km, wartość umowy na realizację ok. 286,4 mln zł. 
 
Liczący ok. 9 km odcinek między miejscowościami Zdziary a Rudnik nad Sanem gotowy będzie wiosną 2022 roku. Wtedy też będzie można ekspresówką dojechać z Rzeszowa do Lublina.
 
W realizacji, w systemie Projektuj i buduj, są następujące odcinki: 
 
1.                Rzeszów Południe-Babica(długość ok. 10,3 km, wartość umowy na realizację 2,23 mld zł), 
2.                Iskrzynia – Miejsce Piastowe (długość 10,3 km, wartość umowy na realizację ok. 365 mln zł),  
3.                Miejsce Piastowe – Dukla (długość 10,1 km, wartość umowy na realizację ok. 478 mln zł).  
 
Na etapie przetargu znajduje się 29,7 km drogi ekspresowej S19: 
 
1.                Babica – Jawornik – długość 11,5 km, na etapie przetargu (po wyborze najkorzystniejszej oferty, postępowanie jest w trakcie kontroli Prezesa UZP), 
2.                Dukla – Barwinek – długość 18,2 km, na etapie przetargu (otwarcie ofert 24 stycznia 2022 r.). 
 
Na etapie opracowania koncepcji programowej jest 23,6 km. Są to odcinki: 
1.      Jawornik – Lutcza – długość 5,2 km, na etapie opracowania Koncepcji programowej, 
2.      Lutcza – Domaradz – długość 6,3 km, na etapie opracowania Koncepcji programowej, 
3.      Domaradz – Iskrzynia – długość 12,1 km, na etapie opracowania Koncepcji programowej. 
 
Obwodnice w budowiei przygotowaniu 
Od 15 maja 2021 roku kierowcy jeżdżą obwodnicąStalowej Woli i Niska (DK77) o długości ponad 15 km. Nowa droga wyprowadziła z centrum miast ruch tranzytowy, który kieruje się w stronę przejść granicznych w południowo-wschodniej części kraju (Korczowa, Medyka). 
 
 
Fot. Archiwum GDDKiA oddział w Rzeszowie
 
– Nowa obwodnica łączy się też z budowanym szlakiem Via Carpatia, a to oznacza otwarcie terenów północnego Podkarpacia na nowe szanse rozwojowe. Realizacja obwodnicy Stalowej Woli i Niska była dofinansowana ze środków UE. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie, całkowity koszt projektu to297 229 777,01zł, a wysokość dofinansowania UE stanowiła194 135 035,67 zł – wylicza Joanna Rarus, rzecznik prasowy GDDKiA oddział w Rzeszowie. 

W listopadzie 2021 r. zakończyła się rozbudowa odcinka drogi krajowej nr 94 Łańcut-Głuchów o długości 5,8 km (tzw. obwodnica Łańcuta). Zakres prac obejmował także przebudowę skrzyżowań jednopoziomowych – pięciu rond na przecięciu DK94 z DW877, DW881, ul. Kościuszki, ul. Graniczną i DP1520R, oraz skrzyżowanie zwykłe z ul. Piłsudskiego. Wybudowano też obustronne chodniki i ciągi pieszo-rowerowe oraz zatoki autobusowe. 

W ramach rządowegoProgramubudowy100 obwodnic w woj. podkarpackim powstanie osiem nowych inwestycji drogowych, które obecnie są w przygotowaniu. Dla sześciu zadań są już wyłonieni wykonawcy, którzy rozpoczęli opracowywanie dokumentacji. Dwa pozostałe są na etapie przetargu: 
 
*   obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9 – opracowanie dokumentacji STEŚ-R (podpisanie umowy: 12 kwietnia 2021 r., wartość: 2 898 029,32 zł, wykonawca: Promost Consulting, termin realizacji: marzec 2024 r.), 
 
*     obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28 – opracowanie dokumentacji STEŚ-R (podpisanie umowy: 26 kwietnia 2021 r., wartość: 10 688 700 zł, wykonawca: konsorcjum firm MPRB (lider), Mosty Kraków i MP Infra (partnerzy), termin realizacji: marzec 2024 r.), 
 
*    obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/DK77 – opracowanie dokumentacji STEŚ-R (podpisanie umowy: 26 kwietnia 2021 r., wartość: 12 656 700 zł, wykonawca: konsorcjum firm MPRB (lider), Mosty Kraków i MP Infra (partnerzy), termin realizacji: marzec 2024 r.), 
 
*  obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9 – opracowanie dokumentacji STEŚ-R (podpisanie umowy: 12 lipca 2021 r., wartość: 2 173 262,40 zł, wykonawca: Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem, termin realizacji: maj 2024 r.), 
 
*    obwodnica Sanoka w ciągu DK84 (II etap) – opracowanie Koncepcji programowej (podpisanie umowy: 23 sierpnia 2021 r., wartość: 1 484 347,40 zł, wykonawca: Sweco Polska, termin realizacji: czerwiec 2023 r.), 
 
*     obwodnica Jasła w ciągu DK73 – opracowanie Koncepcji programowej (podpisanie umowy: 28 grudnia 2021 r., wartość: 6649084,80 zł, wykonawca: Promost Consulting, termin realizacji: marzec 2023 r.), 
 
*      obwodnica Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73 – trwa przetarg na Koncepcję programową (jesteśmy po otwarciu ofert),
 
*      obwodnica Pilzna w ciągu DK73 – trwa przetarg na Koncepcję programową (jesteśmy po otwarciu ofert). 
 
Dla obwodnic Jasła i Sanoka wykonywane są Koncepcje programowe, natomiast pozostałe obwodnice są nowymi zadaniami, dla których proces przygotowawczy dopiero się rozpoczyna. Wyłonieni wykonawcy opracowują STEŚ-R, który swoim zakresem obejmuje opracowanie Studium korytarzowego, Studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach).  
 
Pozostałe duże zadania drogowe 
 
Ważnym i strategicznym zadaniem jest realizowana rozbudowa 7-kilometrowego odcinkaDK28Przemyśl – Medyka prowadzącego do przejścia granicznego z Ukrainą. Inwestycja swoim zakresem obejmuje rozbudowę istniejącej drogi krajowej do dwóch pasów w obu kierunkach (z pasem dzielącym o szerokości 3,5 m). Dla pojazdów oczekujących na odprawę graniczną, jezdnia prawa na dojeździe do granicy na długości 0,5 km będzie miała rozszerzenie do czterech, a następnie do pięciu pasów ruchu. Na odcinku objętym rozbudową, nawierzchnia zostanie wzmocniona do nośności 115 kN/oś. Rozbudowane zostaną skrzyżowania z zastosowaniem dodatkowych pasów dla relacji skrętnych, wybudowane lub przebudowane zostaną chodniki, ciągi pieszo-rowerowe i zatoki autobusowe. Powstaną dodatkowe jezdnie i zjazdy umożliwiające dostęp do terenów zlokalizowanych przy drodze, a także miejsca do ważenia pojazdów i kontroli pojazdów. Zaawansowanie prac wynosi 65 proc. Zakończenie robót zaplanowano na połowę 2022 r.
 
Na etapie opracowania dokumentacji są także kolejne duże zadania drogowe, jak rozbudowa DK73 na odcinku Pilzno-Jasło, budowa drogi ekspresowej S74 na odcinku Opatów-Nisko oraz rozbudowa drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Sokołów Małopolski Północ-węzeł Jasionka. Dla tej ostatniej inwestycji opracowano już Koncepcję programową. W I kwartale 2022 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na realizację w systemie Projektuj i buduj.  
 
Na etapie przygotowania jest również budowa drogi ekspresowej S74 na odcinku Opatów – Nisko, dla której opracowane zostało Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) wraz z analizą i weryfikacją wariantów zarekomendowanych na etapie Studium korytarzowego (SK). W ramach umowy wykonawca przeprowadził analizę wariantów przebiegu S74 zarekomendowanych na etapie SK, a także zorganizował spotkania informacyjne w pięciu gminach woj. świętokrzyskiego i ośmiu gminach woj. podkarpackiego. 

Zaawansowane są także prace przygotowawcze dla rozbudowy drogi krajowej nr 73. Inwestycja obejmie swoim zakresem odcinek o długości ok. 9,3 km, pomiędzy końcem obwodnicy Pilzna a początkiem obwodnicy Brzostku i Kołaczyc (obwodnice realizowane w ramach Programu budowy 100 obwodnic). Odcinek ten będzie podlegał dostosowaniu do parametrów drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Opracowany i zatwierdzony został już STEŚ. Obecnie przygotowujemy dokumentację przetargową na opracowanie Koncepcji technicznej. Trwa także procedura uzyskania DŚU. 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy