Reklama

Biznes

Teraz 30 km, a na wiosnę cała S19 z Rzeszowa do Lublina

Alina Bosak
Dodano: 07.12.2021
58341_s19
Share
Udostępnij
W poniedziałek, 6 grudnia, oddano 28 kilometrów drogi ekspresowej S19 – od Rudnika nad Sanem do Łowiska. W kwietniu 2022 roku cała trasa od Rzeszowa do Lublina będzie gotowa, zapowiedział obecny na otwarciu nowego odcinka minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
 
Wyczekiwana Via Carpathia, na wielu odcinkach wschodnich województw jest w realizacji, a od wiosny ułatwi podróżowanie między Rzeszowem a Lublinem. Przedsmak szybkiej podróży to kolejne 28 km, jakie w poniedziałek oddano na Podkarpaciu do użytku kierowcom. To fragment od węzła Rudnik nad Sanem do węzła Łowisko (dotychczasowa nazwa – węzeł Kamień). Jego budowa kosztowała ponad 800 mln zł i była dofinansowana ze środków UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. 
 
To w sumie trzy odcinki drogi ekspresowej S19, realizowane jako osobne inwestycje:

Rudnik nad Sanem – Nisko o długości 6,4 km,
Nisko – Jeżowe (dotychczasowa nazwa Podgórze) o długości 11,5 km,
Jeżowe – Łowisko (dotychczasowa nazwa Kamień) o długości 10,3 km.
 
Wykonawcą odcinka Rudnik nad Sanem – Nisko jest konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe. Ponad 6-kilometrowy odcinek wybudowało w 22 miesiące. Projektowanie i procedura uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) trwały – 18 miesięcy. Na tym odcinku są dwa węzły drogowe: Rudnik nad Sanem i Nisko, oraz sześć wiaduktów i sześć przepustów, z przejściami dla zwierząt. – Na tym odcinku ułożono 330 tys. m2 warstw bitumicznych. Jest to równowartość 47 boisk piłkarskich pokrytych warstwą o grubości 10 cm! Wykonano także około 122,5 tys. m3 wykopów i 998,5 tys. m3 nasypów. Gdyby budowniczowie Kopca Kościuszki w Krakowie dysponowali taką ilością materiału, wybudowaliby prawie 16 takich kopców – przekazuje rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
 
Odcinek Nisko – Jeżowe wybudowało konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcciones, również w 22 miesiące. Projektowanie i oczekiwanie na ZRID trwało 15. Tutaj są trzy wiadukty nad drogą ekspresową, sześć przejść dla zwierząt i dziewięć przepustów dla celów ekologicznych, a także Miejsca Obsługi Podróżnych Podgórze (kat. III) i Jeżowe (kat. II). TU także GDDKiA policzyła zużycie materiałów: Do wybudowania wszystkich obiektów inżynierskich wykorzystano ok. 2 550 ton stali i ok. 19 336 m3 betonu konstrukcyjnego i 413 szt. belek sprężonych typu T, których łączna długość wynosi ok. 7 564 m. Gdyby z tej stali zrobić drut o średnicy 1 cm, to oplótłby on całą Polskę dookoła i jeszcze wystarczyłoby na odcinek z Gdyni do Soliny! W trakcie realizacji kontraktu 20 tys. kursów samochodów ciężarowych dostarczyło na budowę 500 tys. ton  kruszywa i betonu asfaltowego. Z wbudowanego betonu asfaltowego w ilości 210 tys. ton można byłoby wykonać 350 km dróg o szerokości 3 m.
 
Ostatni z oddanych 6 grudnia odcinków, Jeżowe – Łowisko, w 20 miesięcy wykonał Budimex. Projektowanie i uzyskiwanie ZRID trwało 19 miesięcy. Wybudowano dwa węzły drogowe (Jeżowe i Nowa Sarzyna), a także siedem wiaduktów (w tym trzy wiadukty w ciągu dróg bocznych), pięć mostów, przejście dla zwierząt górą, przejście dla zwierząt dołem oraz pięć przepustów o funkcji ekologicznej. Jak policzono, ten odcinek S19 został zrealizowany na obszarze około 90 ha. Na kontrakcie wykonano 526 tys. m3 wykopów, co odpowiada 140 basenom olimpijskim! Natomiast z gruntu wbudowanego w nasypy (1 027 tys. m3) można by wykonać górę o powierzchni boiska piłkarskiego i wysokości 144 m! Do przewiezienia mas ziemnych, jednorazowo, potrzebnych byłoby 130 tys. ciężarówek. 
 
Oddane inwestycje oznaczają, że na Podkarpaciu kierowcy mogą już korzystać z prawie 68 km drogi ekspresowej S19. Obecny podczas otwarcia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że w kwietniu 2022 roku droga połączy Rzeszów z Lublinem. W 2024 roku – S19 dojedziemy z Rzeszowa do Białegostoku, a cała droga – od granicy ze Słowacją w Barwinku ma być gotowa za 4 lata. 
 
Już oddanie na wiosnę połączenia z Lublinem skróci czas podróży z Rzeszowa do Warszawy. Od Lublina do stolicy biegnie bowiem S17.

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Na Podkarpaciu do ruchu oddano do tej pory 67,5 km (odcinki: Lasy Janowskie – Zdziary, Rudnik nad Sanem – Łowisko, Sokołów Małopolski – Rzeszów Południe), 47,1 km jest w realizacji (w systemie Buduj: Zdziary – Rudnik nad Sanem i Łowisko – Sokołów Małopolski Północ oraz Projektuj i buduj: Rzeszów Południe – Babica, Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla), a 53,9 km jest w przygotowaniu (odcinek Babica – Jawornik na etapie przetargu, a odcinki Jawornik – Lutcza – Domaradz, Domaradz – Iskrzynia i Dukla – Barwinek na etapie realizacji koncepcji programowej).
 
Rys. GDDKiA
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy