Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Finisz kampanii do Senatu. Partie ważniejsze od nazwisk

A A A
Jaromir Kwiatkowski

Dodano: 06-09-2013

źródło: senat.gov.pl

źródło: senat.gov.pl

Ogromne zaangażowanie central partyjnych, zwłaszcza PiS, ale także PSL i Solidarnej Polski; szyldy partyjne istotniejsze od nazwisk kandydatów; wspólny kandydat PSL i PO; brak kandydata SLD; mnogość kandydatów szeroko pojętej prawicy; niewielkie znaczenie programów wyborczych – to cechy kończącej się właśnie kampanii w wyborach uzupełniających do Senatu w okręgu nr 55 (powiaty: dębicki, mielecki, kolbuszowski, ropczycko-sędziszowski i strzyżowski), które odbędą się w najbliższą niedzielę.
 
Przypomnijmy, że konieczność przeprowadzenia tych wyborów wynika stąd, iż dotychczasowy senator, Władysław Ortyl z PiS, końcem maja został wybrany na marszałka województwa podkarpackiego po aferze korupcyjnej, której głównym negatywnym bohaterem był jego poprzednik w Urzędzie Marszałkowskim, Mirosław Karapyta z PSL.
 
Siódemka, w tym piątka z prawicy
Reklama

W wyborcze szranki stanęła siódemka kandydatów. Zdaniem komentatorów, najpoważniejszymi pretendentami do senatorskiego fotela są: kandydat PiS Zdzisław Pupa i kandydat koalicji PO-PSL Mariusz Kawa. Pozostali to kandydaci partii, które powstały w wyniku rozłamu w PiS-ie: Solidarnej Polski - Kazimierz Ziobro i PJN – Andrzej Marciniec; kandydaci niezależni, którzy „obchodzą PiS z prawej strony”: Ewa Kantor (KWW Ewy Kantor) i Ireneusz Dzieszko (Prawica Podkarpacka) oraz przedstawiciel Samoobrony – Józef Habrat.

Kandydata nie wystawił SLD, choć lider Sojuszu na Podkarpaciu, poseł Tomasz Kamiński, niemal do końca okresu zgłaszania kandydatur zapewniał, że partia rozważa, kogo wystawić z grona kilku „kandydatów na kandydatów”. W grę mieli wchodzić była wicemarszałek Anna Kowalska, były szef Igloopolu i eks-burmistrz Dębicy Edward Brzostowski oraz dwóch starostów. Być może SLD wycofał się z senackiego wyścigu dlatego, że zdał sobie sprawę, iż nie ma w nim żadnych szans, jak również po to, by nie psuć szyków kandydatowi PO-PSL, który startuje ze znacznie większymi szansami na zwycięstwo. By jakoś wytłumaczyć absencję przedstawiciela Sojuszu w wyborach, poseł Kamiński zaczął powtarzać, że SLD nie startuje, bo jest przeciw istnieniu Senatu w jego obecnym kształcie. 
 
Również PO nie zaryzykowała wystawienia własnego kandydata, lecz „podpięła” się pod kandydata PSL, Mariusza Kawę, który w wyborach do Senatu w 2011 r. przegrał w tym okręgu tylko z Władysławem Ortylem, ale zdobył ponad 61 tys. głosów, a więc PSL liczy, że tym razem mu się uda. Obie partie nie ukrywały, że zdają sobie sprawę, iż ich kandydaci w pojedynkę nie mieliby szans z kandydatem PiS, ale jednocześnie, że liczą na to, iż „koalicyjny Kawa” ma szansę powalczyć o zwycięstwo. Jest to o tyle prawdopodobne, że głosy będzie odbierał Kawie właściwie jedynie Habrat, natomiast Pupie – cała plejada prawicowych kandydatów: Ziobro, Kantor, Dzieszko i Marciniec. Nawet jeżeli (może poza Ziobrą)  uzyskają śladowe poparcie, to w sumie będzie to spora liczba głosów, która może zaważyć na tym, że na wynik rywalizacji pomiędzy Pupą a Kawą obaj kandydaci będą czekali w napięciu do ostatnich chwil, a różnica głosów pomiędzy nimi może być nieduża.
Reklama

Starcie partii, a nie nazwisk
 
W tej kampanii zetknąłem się np. z sympatykami PiS-u, w których kandydatura Zdzisława Pupy nie budziła wielkiego entuzjazmu. Jednocześnie jednak odnosiłem wrażenie, że personalia miały w wyścigu do senackiego fotela znaczenie drugorzędne. Tak naprawdę chodziło o wyborcze starcie partii politycznych. I to tych największych, obecnych w parlamencie.  Nie starały się one ukrywać, że stawka kampanii jest wysoka, przekraczająca znaczenie jednego fotela w Senacie, który - bez względu na to, kto w nim usiądzie - i tak nie zmieni układu sił w izbie wyższej parlamentu. Zupełnie nieadekwatnie do wagi tych wyborów, na Podkarpaciu przez kilka ostatnich tygodni skupiała się uwaga sporej części ogólnopolskich mediów.
 
Dla PiS zwycięstwo Pupy byłoby nie tylko potwierdzeniem hegemonii tej partii na Podkarpaciu, ale czymś więcej - kolejnym (po wynikach sondaży i wyborach prezydenta Elbląga) potwierdzeniem, że partia znajduje się na „fali wznoszącej”. Dla partii koalicji rządowej PO-PSL zwycięstwo Kawy byłoby z kolei sygnałem, że przewaga PiS w sondażach ma charakter nietrwały i nic (w kontekście przyszłych wyników „sezonu wyborczego” 2014-15) nie jest jeszcze przesądzone. Solidarna Polska liczy z kolei, że dobry wynik jej kandydata pozwoli partii pokazać, iż liczy się na politycznej scenie i odbić się w sondażach ponad próg wyborczy.
 
Z tych powodów Podkarpacie przeżyło w kampanii wyborczej najazd partyjnych liderów, którzy wspierali swoich kandydatów. Celował w tym zwłaszcza PiS, którego lider, Jarosław Kaczyński, był na terenie okręgu nr 55 kilkakrotnie. Nasz region odwiedzili też inni liderzy PiS, m.in. Adam Hofman, Beata Szydło, Mariusz Błaszczak czy Joachim Brudziński. Mariusza Kawę wspierali głównie wicepremier i lider ludowców Janusz Piechociński oraz ministrowie i wiceministrowie z PSL, m.in. Stanisław Kalemba i Władysław Kosiniak-Kamysz, jak również były lider ludowców, Waldemar Pawlak.
Reklama
 
O wiele bardziej powściągliwie zachowywała się Platforma, prawdopodobnie poważnie biorąc pod uwagę ryzyko porażki. To taktyka stara jak świat: jeżeli kandydat PO-PSL wygra, muskuły będą prężyć obie partie; w przypadku porażki, jej odium spadnie głównie na ludowców. Premier Donald Tusk zachęcał do głosowania na Kawę w liście przesłanym do 500 działaczy PO w regionie. Na finiszu kampanii, w czwartek, premier miał przyjechać do Dębicy, ale wizyta została odwołana. Zdaniem Dominika Szczepańskiego, politologa z Uniwersytetu Rzeszowskiego, taka postawa szefa rządu była „przejawem lekceważenia kandydata PO-PSL, jak i województwa".
 
Aktywną agitację na rzecz kandydata Solidarnej Polski prowadził lider SP, Zbigniew Ziobro. W ostatni weekend kampanii na Podkarpacie przyjechali Kaczyński i Ziobro; w Mielcu odbyły się posiedzenia wyjazdowe klubów PiS i SP.  
 
Komentatorzy zwracają uwagę, że rywalizacja pomiędzy PiS-em i SP zdominowała końcówkę kampanii. PiS krytykował SP za billboardy z hasłem „Ziobro do Senatu", na których umieszczono wizerunki Kazimierza Ziobry  i Zbigniewa Ziobry. Rzecznik PiS Adam Hofman uznał nawet kandydata SP za „podróbkę Zbigniewa Ziobry". SP z kolei wielokrotnie wzywała Zdzisława Pupę do rezygnacji z udziału w wyborach, a lider SP na Podkarpaciu, poseł Mieczysław Golba, przypomniał, że w ostatnich wyborach do parlamentu wyborcy zaufali Ziobrze, a nie Pupie. Z apelem do kandydata SP, żeby „w imię interesu Polski, już nie prawicy, tylko Polski, zrezygnował", zwrócił się Jarosław Kaczyński. Wszystkie te apele okazały się, oczywiście, nieskuteczne.
 
Kandydaci widoczni i niewidoczni
 
Kampania wyborcza nie stała się pretekstem do poważnej debaty programowej. Wprawdzie kandydaci PO-PSL i PiS wzajemnie zapraszali się na debatę pomiędzy sobą, ale ostatecznie do niej nie doszło. Wyjątkiem była debata pomiędzy Mariuszem Kawą a Kazimierzem Ziobro. 
Reklama
 
Kawa zapowiedział, że w Senacie chciałby zająć się działaniami państwa w sprawie ochrony przeciwpowodziowej, mówił też o możliwościach dla małych przedsiębiorstw, płynących z nowej unijnej perspektywy finansowej. Zdzisław Pupa wskazywał głównie na problem bezrobocia i sytuację w rolnictwie. Kazimierz Ziobro - nawiązując do COP – powtarzał, że Polska potrzebuje „planu Kwiatkowskiego nr 2".
 
Kandydat PO-PSL, bez względu na wynik w wyborach, może zaliczyć swoją kampanię do prężnych i udanych. Był najbardziej aktywny z kandydatów, odbył sporo spotkań z wyborcami, jego nazwisko często pojawiało się w mediach. Dość aktywną kampanię prowadzili także Zdzisław Pupa (lider w ilości organizowanych konferencji prasowych) i Kazimierz Ziobro. O kampaniach pozostałych kandydatów niewiele da się powiedzieć.

Kto zajmie miejsce w Senacie po Władysławie Ortylu – przekonamy się po niedzielnym głosowaniu.
 

Sylwetki kandydatów:
 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2021-08-03 12:08
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2021-08-03
USD 3,8315 -0,16%
EUR 4,5533 -0,17%
CHF 4,2366 -0,04%
GBP 5,3305 -0,22%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1731,30 +0,00% [21:59]
 Ropa brent baryłka 64,38 +0,00% [21:58]
 Pallad uncja 2680,00 +0,00% [21:57]
 Platyna uncja 1191,10 +0,00% [21:59]
 Srebro uncja 25,11 +0,00% [21:59]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.