Mieszkańcy i kierowcy z kolejnego miasta zyskali nową obwodnicę w ciągu drogi ekspresowej S74 i drogi krajowej nr 9. Kierowcy podróżujący tranzytem skorzystają także w pełni z łącznika północnego do DK74.
— Długo oczekiwana obwodnica Opatowa wraz z łącznikiem północnym uwolni miasto od ruchu tranzytowego, korków i spalin. Poprawi się jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci też czas podróżowania drogami krajowymi nr 9 i 74 — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Dotychczas przez Opatów przebiegały dwie ważne drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu – DK9 od Radomia, przez Ostrowiec Świętokrzyski do Rzeszowa oraz DK74 od Kielc przez Kraśnik do Zamościa i Lublina. W centrum miasta obie drogi zostały poprowadzone jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową. W ciągu doby przez miasto przejeżdżało kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci z nich był pojazdem ciężkim. To wszystko, w godzinach szczytu, przyczyniało się do powstawania gigantycznych zatorów.
Nowy układ drogowy wokół Opatowa tworzą odcinki dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km. Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa jest 3-kilometrowy, jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta.
Obwodnica w ciągu DK9 i S74 została wybudowana po południowo-zachodniej stronie Opatowa, głównie w nowym śladzie. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniach obwodnicy do DK74 w kierunku Kielc oraz do DK9 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego i Lipnika powstały bezkolizyjne ronda. W ramach inwestycji wybudowano dwa węzły drogowe, 20 obiektów inżynierskich, w tym 14 mostów, wiadukty, estakady, a także kładkę dla pieszych. Pozostałe obiekty to duże przepusty ekologiczne. Największym obiektem mostowym jest estakada w ciągu DK9 o blisko 300-metrowej długości i wysokości podpór wynoszącej 17 m.
W ramach budowy łącznika północnego powstały wiadukty zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi oraz rondo na DK74 w Adamowie. Z łącznika, w relacji Ostrowiec Świętokrzyski – Annopol, kierowcy mogą korzystać od maja br., jednak dopiero po oddaniu do użytkowania obwodnicy łącznik umożliwi podróżującym na trasie Kielce – Lublin ominięcie Opatowa.
Istotnym etapem inwestycji były badania archeologiczne. Objęły one 24 stanowiska o łącznej powierzchni 1235 arów. Odkryto ślady przeszłości z różnych epok. Znaleziono m.in. średniowieczny kościany grzebyk i inne przedmioty codziennego użytku, rzymską monetę, a nawet fragmenty narzędzi neolitycznych.
Wykonawcą obwodnicy realizowanej w systemie Projektuj i buduj było konsorcjum Mostostal Warszawa (lider) i Acciona Construccion (partner), a łącznika firma Mostostal Warszawa. Łączna wartość kontraktów na realizację łącznika i obwodnicy to 461,2 mln zł.
Budowa obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 oraz łącznika północnego w ciągu DK74 została dofinansowana przez Unię Europejską kwotą 336,7 mln zł w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), a całkowity koszt inwestycji wyniósł 688,9 mln zł.
Obwodnica stanowi ważny odcinek drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Obecnie na terenie województwa świętokrzyskiego GDDKiA realizuje pięć odcinków S74 o łącznej długości 98 km. Najbardziej zaawansowana jest rozpoczęta w tym roku budowa odcinka S74 Mniów – Kielce (16,5 km). Inwestycja potrwa do 2027 r. Po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) planowane jest rozpoczęcie robót na czterech kolejnych odcinkach S74: od granicy woj. łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa (27,5 km), od Cedzyny do Łagowa (30 km), od Łagowa do Opatowa (18,3 km), a także na przejściu przez Kielce (5 km).