Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

13 czerwca finał walki o Rzeszów Wszystko może się zdarzyć!

A A A
Aneta Gieroń

Dodano: 11-06-2021

Dr Paweł Kuca. Fot. Tadeusz Poźniak

Dr Paweł Kuca. Fot. Tadeusz Poźniak

Za nami 4 miesiące kampanii na prezydenta Rzeszowa – kampanii, jakiej w Rzeszowie jeszcze nie było, bo jeszcze nigdy tak dużo nie rozmawiano na temat Rzeszowa z tak wieloma środowiskami, a przede wszystkim z samymi rzeszowianami. Nigdy jeszcze w historii Rzeszów nie było przedmiotem tak gigantycznego zainteresowania ze strony mediów ogólnopolskich, które poświęcają nie minuty, ale całe godziny prezydenckiej kampanii w stolicy Podkarpacia. I aż żal, żeby nie powiedzieć niedowierzanie ogarnia, że w najlepszych czasach antenowych, gdy relacjonowane są debaty z Rzeszowa, w ogólnopolskich radiach i telewizjach nie są prezentowane spoty promujące Rzeszów i Podkarpacie. Lepszej okazji już się będzie, by zainteresować świat biznesu i kultury, czy nawet statystycznego „Kowalskiego”, naszym regionem. No, może jeszcze przez najbliższe dwa tygodnie, ale pod warunkiem, że 27 czerwca czeka nas II tura wyborów. I… tutaj niespodzianka. Według badań sondażowych, w tych wyborach wiele scenariuszy jest możliwych. Na pewno liderem jest Konrad Fijołek, kandydat zjednoczonej opozycji, możliwe jest nawet jego zwycięstwo w I turze. Jednak wiele wskazuje na to, że konieczna będzie II tura wyborów. Tutaj o prezydenturę walczyć może Konrad Fijołek z Ewą Leniart popieraną przez PiS albo z Marcinem Warchołem mającym wsparcie Solidarnej Polski Zbigniewa Ziobro oraz Porozumienia Jarosława Gowina.
Reklama
 
Jak zwraca uwagę dr Paweł Kuca, politolog z Uniwersytetu Rzeszowskiego, w kampanii padło wiele obietnic związanych z budową parków, miejsc rekreacji, poprawą komunikacji miejskiej, budową aquaparku, południowej obwodnicy i innych, co realnie oceniając jest niemożliwe do zrealizowania w ciągu najbliższych 2 lat, a tle trwać będzie obecna kadencja. Nie ma też wystarczająco dużo pieniędzy w miejskiej kasie, by te obietnice zmaterializować.
 
- Zabrakło mi jednak spójnej i konkretnej dyskusji kreślącej wizję Rzeszowa w perspektywie 10-15 lat – zauważa Paweł Kuca. – Debaty koncentrują się wokół bieżących spraw, a szkoda, bo rzeszowianie chcą wiedzieć, w jakim kierunku rozwijać się będzie ich miasto. Już w ostatnich latach prezydentury Tadeusza Ferenca, widać było, że po tym, jak Rzeszów odmienił się infrastrukturalnie, nie bardzo był pomysł, w jakim nowym kierunku go rozwijać. Tadeusz Ferenc najlepiej czuł się w roli gospodarza miasta, który dogląda budowy nowych osiedli, dróg, remontów chodników i dba o miejską estetykę.

Zdaniem politologa, nowością w tej kampanii jest przesunięcie ciężaru rozmów z tematów infrastrukturalnych na te poświęcone przestrzeni miejskiej i jakości życia. To na pewno ma związek ze zmianą pokoleniową, jaka nastąpi w Ratuszu. Wszyscy kandydaci są o kilka dekad młodsi od Tadeusza Ferenca, a najpoważniejsza trójka pretendująca do zwycięstwa, czyli Konrad Fijołek, Ewa Leniart i Marcin Warchoł wywodzą się z pokolenia 40-latków.
Reklama
 
- Co ciekawe, są to wybory na dwa lata w ramach wyborów uzupełniających, jednak skala emocji politycznych, jaka im towarzyszy jest niespotykana – dodaje Paweł Kuca. – Ogólnopolscy politycy, zarówno z partii rządzącej jak i z partii opozycyjnych traktują wybory w Rzeszowie jako zapowiedź tego, co w kolejnych miesiącach może się wydarzyć w polskiej polityce na szczeblu centralnym. Jeśli wygra Konrad Fijołek, zostanie to zinterpretowane jako początek odsuwania PiS od władzy. Zwycięstwo Ewy Leniart lub Marcina Warchoła uznane zostanie za akceptację dla obecnych rządów Zjednoczonej Prawicy. Jednocześnie jest to uproszczony i fałszywy obraz polityczny, bo wynik wyborczy w Rzeszowie wcale nie będzie potwierdzeniem aktualnych preferencji wyborczych w skali kraju.
 
Nie ma jednak wątpliwości, że ważne jest, kto znajdzie się w II turze wyborów. Raczej na pewno będzie to Konrad Fijołek, ale już nie wiadomo, czy bój o prezydenturę stoczy z Ewą Leniart, czy też z Marcinem Warchołem. Dla tego ostatniego dużym sukcesem będzie już wejście do II tury wyborów. Ewa Leniart zaś, jeśli nie zdoła wejść do II tury odnotuje dużą porażkę. Straty wizerunkowe poniesie też w razie przegranej Konradem Fijołkiem. Dla PiS, który od lat bezskutecznie walczy o zwycięstwo w Rzeszowie, to będą ważne cyfry. Tym bardziej, że ich kandydat w wyborach na prezydenta Rzeszowa najlepszy wynik, 34 proc. zrobił w 2010 roku, gdy kandydował Jerzy Cypryś. Od tego czasu 30 proc. kandydatowi PiS już nigdy nie udało się przekroczyć, a suma głosów oscylowała w granicach 26 proc. poparcia. Gdyby podobny wynik w II turze uzyskała Ewa Leniart, oznaczałoby to, że  w wyborach na prezydenta Rzeszowa za 2 lata PiS ma gigantyczny kłopot i brak kandydata.
Reklama
 
- To są bardzo emocjonalne i upolitycznione wybory, a głosy wyborców rozkładają się na osi zwolennicy i przeciwnicy Zjednoczonej Prawicy – dodaje politolog.

Widać, że w kampanii największe zaangażowanie wykazują: Konrad Fijołek, Ewa Leniart i Marcin Warchoł. Dla Grzegorza Brauna to bardziej działania marketingowe, choć na pewno nie można mu odmówić barwnego  i soczystego języka oraz dużych zdolności oratorskich, co procentuje w debatach przedwyborczych. Widać też, jak dużą pracę w swoją kampanię wkłada Marcin Warchoł, który jest najaktywniejszym z kandydatów. Wiele wskazuje jednak na to, że poparcie Tadeusza Ferenca dla jego kandydatury, nie ma aż tak dużego znaczenia, a przy okazji widać, że rzeszowianie nie chcą głosować na człowieka, który dopiero od kilku lat kojarzy się z Rzeszowem.
 
- Lokalność w tych wyborach jest mocno akcentowana i na pewno jest to z korzyścią dla Konrada Fijołka – tłumaczy Paweł Kuca.
 
Jednocześnie widać, ze tematyka przestrzeni miejskiej zdominowała tegoroczną kampanię i co ciekawe, sprawnie z tych tematów udaje się wymykać Konradowi Fijołkowi oraz Marcinowi Warchołowi, co w przypadku obu tych kandydatów jest tematem kłopotliwym. Konrad Fijołek od prawie 20 lat jest radnym Rzeszowa i od 2 dekad ma wpływ na kształt rozwoju Rzeszowa. Marcin Warchoł wszędzie podkreśla, że jest absolutnym zwolennikiem kontynuacji polityki Tadeusza Ferenca. Jednocześnie widać, że rzeszowianie mówią głośne i stanowcze „nie” dla intensywnej zabudowy śródmieścia i Doliny Wisłoka. Trend, jaki lansował Tadeusz Ferenc, czyli budować i jeszcze raz budować, nieważne gdzie i jak wysoko, w kolejnych latach jest nie do utrzymania.
Reklama
 
- Kampania przyniosła też wymierne korzyści dla rzeszowian. Chociażby przyspieszenie budową obwodnicy południowej, Podkarpackiego Centrum Lekkiej Atletyki, czy zahamowanie niekontrolowanej zabudowy prawego brzegu Wisłoka – dodaje Paweł Kuca.
 
Otrzymaliśmy też nieprawdopodobną promocję miasta w mediach ogólnopolskich, na którą nigdy nie byłoby nas stać i tylko szkoda, że nie ma większych pomysłów, by tę chwilową popularność zdyskontować.
 
- Za dwa lata nie będziemy już tak często na ustach całej Polski. Co więcej, także kampania może już nie być tak dynamiczna, emocjonalna i zażarta, jak ta, którą obserwujemy w 2021 roku – stwierdza politolog. 
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2021-07-28 18:58
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2021-07-28
USD 3,8849 -0,43%
EUR 4,5955 +0,00%
CHF 4,2533 -0,02%
GBP 5,3979 +0,40%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1731,30 +0,00% [21:59]
 Ropa brent baryłka 64,38 +0,00% [21:58]
 Pallad uncja 2680,00 +0,00% [21:57]
 Platyna uncja 1191,10 +0,00% [21:59]
 Srebro uncja 25,11 +0,00% [21:59]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.