Reklama

Biznes

Most w Przemyślu. Między 130-letnimi przęsłami

Opracowanie Aneta Gieroń
Dodano: 11.07.2023
Fot. Materiały prasowe PKP PLK S.A.
Fot. Materiały prasowe PKP PLK S.A.
Share
Udostępnij

W Przemyślu trwa budowa mostu nad Sanem na linii kolejowej Kraków–Medyka. W przestrzeni miasta zachowane będą historyczne konstrukcje. Trzy przęsła istniejącej przeprawy kolejowej zostały przesunięte i są już na docelowych podporach.    Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., za ponad 60 mln zł netto jest współfinansowana z pieniędzy unijnych.

Most kolejowy o długości 188 m w Przemyślu nad Sanem w aktualnej postaci został otwarty w 1891 r. Pierwotnie powstał w 1860 r. Po wysadzeniu przez wojsko austriackie w 1915 r. został odbudowany rok później.

Most kolejowy na Sanie w Przemyślu

Nowy obiekt zapewni sprawne i bezpieczne podróże pociągiem m.in. z Przemyśla do Rzeszowa, Krakowa, czy na Dolny Śląsk.

– W kwietniu 2021 roku w Ministerstwie Infrastruktury finalizowaliśmy sprawę budowy nowego mostu kolejowego na Sanie w Przemyślu, dla kolei dużych prędkości. Ustaliliśmy wtedy, że zachowany zostanie historyczny charakter obiektu, a nowy most zostanie wybudowany między zabytkowymi ponad 100-letnimi przęsłami, ratując w ten sposób zabytkowy krajobraz miasta. Most nad Sanem jest miejscem symbolicznym, swoje przeszedł przed II WŚ, a podczas wojny był świadkiem krwawych walk i wsparciem podczas ucieczek. Chcemy także wzbogacić tę przestrzeń i zapewnić zarówno mieszkańcom, jak i turystom plenerowe obcowanie ze sztuką. I tu rola Muzeum Ziemi Przemyskiej, które włączy się w projekt jako organizator wystaw na pozostawionym dla pieszych starym moście – mów Marek Kuchciński, szef kancelarii premiera.

Historyczne przęsła na moście w Przemyślu

Przęsła zabytkowego mostu zostały przesunięte i posadowione na nowe, docelowe podpory. Między tymi konstrukcjami budowana jest nowa przeprawa. Są już nowe przyczółki, kolejne roboty obejmują filary, m.in. zbrojenia i wykonanie ław fundamentowych. Wzdłuż toru nr 2 – od strony Medyki, scalane są elementy docelowych konstrukcji obiektu. Wykonanie „by-passu” umożliwia prowadzenie ruchu w trakcie realizowanych robót budowalnych. 

Inwestycja PLK SA, której efektem będą dwie nitki nowych mostów, zagwarantuje sprawne i bezpieczne podróże koleją. Z korzyścią dla miasta, zachowane zostaną zabytkowe elementy kolejowej przeprawy. Jedna nitka posłuży do zaadaptowana na ścieżkę pieszo-rowerową, druga zostanie wykorzystana przez Muzeum Ziemi Przemyskiej.

W listopadzie br. planowane jest oddanie jednego nowego toru na moście do ruchu pociągów, a drugiego w grudniu.

W ramach inwestycji kolejowej, pod mostem przewidziano także prace drogowe, ale te mają się zakończyć w I kwartale 2024 r. 

Inwestycja PLK SA w Przemyślu realizowana jest w ramach projektu: „Poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych, etap II”. Projekt jest współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Celem projektu jest poprawa spójności sieci kolejowej, wzrost bezpieczeństwa i konkurencyjność transportu kolejowego. 

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy