Reklama

Biznes

Miliony na badania i rozwój dla firm z Inkubatora Technologicznego

Opracowanie Redakcja
Dodano: 25.04.2018
38585_jasi
Share
Udostępnij

Prawie 30 mln zł dla Medinice, prawie 5 mln zł dla Cervi Robotics i ponad 2,5 mln dla PnP Systems – trzy spółki działające w Inkubatorze Technologicznym w Jasionce otrzymały dotacje na realizację projektów i inwestycji.

Dzięki dotacji z Ministerstwa Rozwoju Medinice wybuduje w Jasionce Centrum Badawczo-Rozwojowe, a dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju pozwoli spółce powołać fundusz MediAlfa, który będzie wspierał projekty badawczo-rozwojowe z obszaru med-tech. Dotacje z NCBiR otrzymały także Cervi Robotics i PnP Systems. Cervi Robotics stworzy system transportu krwi i jej składników bezzałogowymi statkami powietrznymi w miastach i między miastami, natomiast PnP Systems – system bezpieczeństwa dla lotnisk, umożliwiający wykrywanie zakłóceń i ataków na nawigacyjne i radiokomunikacyjne systemy lotniskowe.

Zdaniem Mariusza Bednarza, prezesa Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, firmy z Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego „Aeropolis” dynamicznie się rozwijają i chcą być jeszcze bardziej nowoczesne, oferując innowacyjne produkty i rozwiązania, które m.in. mają poprawić jakość życia. Dowodem na to są ostatnie dotacje z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Ministerstwa Rozwoju dla trzech parkowych przedsiębiorstw: Medinice B+R, Cervi Robotics i PNP Systems.

– Jesteśmy dumni, że nasi przedsiębiorcy sięgają po dotacje na badania i rozwój, będziemy wspierać ich działania i czekać na efekty prowadzonych badań – mówi Mariusz Bednarz.

Prawie 30 milionów zł dotacji otrzymała w ostatnich miesiącach firma Medinice, która od lutego 2018 r. działa w Inkubatorze Technologicznym. Firma powstała w celu poszukiwania i rozwijania innowacyjnych technologii z obszaru kardiologii, przyspieszających i poprawiających proces diagnostyki i leczenia chorób układu krążenia. Spółka ma biura w Kielcach i Rzeszowie, a dzięki dotacji z Ministerstwa Rozwoju inwestuje w PPN-T „Aeropolis”. W Jasionce wybuduje Centrum Badawczo-Rozwojowe nowych technologii w dziedzinie elektrofizjologii i kardiochirurgii. Wartość projektu to ponad 14 mln zł, z czego 8,2 to dotacja unijna przyznana z Ministerstwa Rozwoju.

Sanjeev Choudhary Fot. Materiały RARR

Jednocześnie Medinice podpisało umowę na 20-milionową bezzwrotną dotację z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu BRIdge Alfa.

– Świetna lokalizacja obiektu Inkubatora Technologicznego, doskonałe warunki do rozwoju firmy, ale i technologii. Przemysł automotive czy aerospace, który stale przyciąga naukowców, badaczy czy inwestorów, stwarza ogromne możliwości do stworzenia technologii medycznych mogących sprostać każdemu zadaniu – mówi Sanjeev Choudhary, prezes Medinice.

Na realizację projektu Centrum Badawczo-Rozwojowego Medinice przeznaczy ponad 14 milionów zł, z czego 8,2 mln pozyskała ze środków unijnych. Centrum Badawczo-Rozwojowe zostanie wyposażone w specjalistyczne i wysoko precyzyjne maszyny do inżynierii odwrotnej (skaner 3D), maszyny do obróbki CNC czy druku przestrzennego spiekające proszki metali i polimerów, drukarkę do żywic światło utwardzalnych, wytłaczarkę do przewodów, elektrodrążarkę do wykonywania cięć o najwyższej precyzji, laser zawierający technologię spawania, cięcia, hartowania, drążenia i napawania z manipulatorem 3D,  piece do rozprężania stali i tytanuoraz piaskarki. Natomiast na komputerach, zostanie zainstalowane oprogramowanie do edycji rastrowej, projektowania 3D CAD, wraz z narzędziami analitycznymi.

– Pierwsze uruchomienia maszyn przewidziane są na trzeci lub czwarty kwartał 2018 roku, natomiast koniec uzbrajania centrum na drugi kwartał 2019 r. – przyznaje Sanjeev Choudhary. – Obecnie głównym spektrum działania CBR jest prototypowanie oraz produkcja specjalistycznych wyrobów medycznych, przede wszystkim elektrod ablacyjnych wykorzystywanych w dziedzinie elektrofizjologii czy wyrobów kardiochirurgicznych. Posiadając wiedzę oraz powyższą technologię, jesteśmy w stanie nie tylko poszerzyć swój zasięg w medycynie, ale i wejść na rynek przemysłu lotniczego, elektrycznego, motoryzacyjnego i innych.

Docelowo w ramach swojego Cetrum Badań Rozwoju, Medinice planuje stworzyć 10-11 nowych miejsc pracy i zatrudnić specjalistów z dziedziny sterowania numerycznego CNC, technologa druku przestrzennego 3D, konstruktora CAD/CAM czy specjalisty do obróbki zdjęć ze standardu DICOM.

20 mln zł na fundusz wspierający projekty med-tech

Ponadto Medinice podpisało umowę na 20-milionową bezzwrotną dotację z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu BRIdge Alfa. Pieniądze będą wykorzystane w zakresie tworzonego w ramach Grupy Medinice funduszu MediAlfa, który będzie wspierał projekty badawczo-rozwojowe z obszaru med-tech.

– Dzięki dotacji oraz wkładowi własnemu w kwocie 5 mln zł, chcemy w ciągu trzech lat zainwestować w ok. 20 projektów z zakresu technologii medycznych na wstępnym etapie rozwoju – od pomysłu i koncepcji do wyjścia z fazy laboratoryjnej – dodaje Sanjeev Choudhary.

Medinice opracowała już kilkanaście technologii. Jedną z nich jest innowacyjna opaska uciskowa PacePress, która zwiększa komfort pacjentów np. po wszczepieniu rozrusznika serca i poprzez właściwy ucisk zapobiega powikłaniom po takim zabiegu. Poza tym: elektroda Minimax, która służy do ablacji przezskórnej i jako pierwsza na świecie jednocześnie pełni funkcję diagnostyczną i leczniczą, a także krioaplikator, służący do małoinwazyjnej ablacji kardiochirurgicznej, która w pełni usuwa problem arytmii u pacjenta.

Przemysław Iskrzak  Fot. Materiały RARR

Start nowego lotniskowego projektu B+R PnP Systems przy współpracy z Międzynarodowym Portem Lotniczym Rzeszów-Jasionka

Działająca od dwóch lat w Inkubatorze Technologicznym Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznym „Aeropolis” firma PnP Systems Sp. z o.o. otrzyma ponad 2,5 mln zł dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na realizację projektu pt.: „System detekcji, monitoringu, lokalizacji i wspomagania eliminacji zakłóceń radiowych w wybranych pasmach częstotliwości (RNSS i telekomunikacyjnych)”. Jego efektem będzie opracowanie systemu bezpieczeństwa dla lotnisk, umożliwiającego wykrywanie zakłóceń i ataków na nawigacyjne i radiokomunikacyjne systemy lotniskowe.

– Partnerem wdrożeniowym projektu jest Międzynarodowy Port Lotniczy Rzeszów Jasionka, który jako pierwszy będzie testować nasze rozwiązanie. Współpraca jest efektem wcześniejszego sukcesu w opracowaniu nowego systemu lotniskowego „recRWY”. Należy podkreślić, że rzeszowskie lotnisko konsekwentnie buduje pozycję lidera w rozwijaniu nowych innowacyjnych projektów lotniczych realizowanych przez lokalne startupy – mówi Przemysław Iskrzak, prezes zarządu PnP Systems Sp. z o.o. – Na realizację projektu mamy 26 miesięcy. Jego efektem będzie technologia sprawdzona w warunkach rzeczywistych i gotowa do wdrożenia. Nasz system będzie przetestowanym i gotowym do komercyjnej sprzedaży produktem, innowacyjnym nie tylko w skali Europy, ale również świata.

Z rozwiązań PnP Systems będą korzystać lotniska, agencje zajmujące się kontrolą ruchu lotniczego i ochroną pasm częstotliwościowych. – W przyszłości planujemy rozszerzyć wykorzystanie nowego systemu na inne branże np. telekomunikacyjną, ponieważ operatorzy komórkowi także muszą zabezpieczać swoje stacje bazowe przed atakami zakłócającymi ich działanie – tłumaczy Przemysław Iskrzak. – Naszą ofertę będziemy dostosowywać również do potrzeb żeglugi morskiej, zarządców dróg krajowych (wykorzystują systemy nawigacji satelitarnej do pobierania opłat drogowych) i banków (używają systemy nawigacji satelitarnej do synchronizacji sieci teleinformatycznych do przesyłania informacji dotyczących przeprowadzanych transakcji).

Opracowywane przez PnP Systems rozwiązania wymagają zaawansowanej wiedzy. – Wiedzy, związanej z radiokomunikacją, miernictwem radioelektronicznym, elektroniką, cyfrowym przetwarzaniem sygnałów, z technologiami sieciowymi, programowaniem i tworzeniem wyspecjalizowanych algorytmów – mówi szef PnP Systems. – Mamy dobry zespół. Firma została założona przez osoby, które wywodzą się z branży telekomunikacyjnej, ze świata naukowego, a także branży lotniczej, które pracowały zarówno w kraju, jak i za granicą. Obserwowały trendy i analizowały raporty mówiące o problemach i zdarzeniach, dotyczących problemów z łącznością i nawigacją w branży transportowej, a szczególnie w lotnictwie. Przeanalizowaliśmy także dostępne na rynku rozwiązania i doszliśmy do wniosku, że nie ma rozwiązania dla branży lotniczej, które pozwoliłoby w sposób kompleksowy podejść do zagadnienia związanego z detekcją, monitoringiem, lokalizacją i wspomaganiem eliminacji zakłóceń radiowych w pasmach częstotliwościowych przeznaczonych dla systemów łączność i nawigacji wykorzystywanych w lotnictwie. My potrafimy je zrobić. Województwo podkarpackie, którego jedną z inteligentnych specjalizacji jest lotnictwo i kosmonautyka, to świetne miejsce do pracy nad tym projektem.

PnP Systems Sp. z o.o. to start-up technologiczny, stworzony w celu rozwijania innowacyjnych  produktów i rozwiązań wykorzystujących systemy telekomunikacyjne oraz Globalne Systemy Nawigacji Satelitarnej (GNSS) dla potrzeb transportu, przemysłowych, bezpieczeństwa publicznego i obronnych. Współwłaścicielem jest Spółka ClearSky Systems, firma od wielu lat działająca w branży lotniczej, specjalizująca się głównie w realizacji projektów dotyczących systemów lotniskowych oraz zarządzania ruchem lotniczym.

Vadym Melnyk Fot. Materiały RARR

Prawie 5 mln zł na system transportu krwi i jej składników bezzałogowymi statkami powietrznymi

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wsparło 4 mln 944 tys. zł projekt rzeszowskiej firmy Cervi Robotics wraz z Pentacomp Systemy Informatyczne S.A. na AIRVEIN, czyli „Nowoczesny bezzałogowy statek powietrzny na potrzeby systemu pilnych dostaw medycznych”. Celem projektu jest stworzenie systemu transportu krwi i jej składników bezzałogowymi statkami powietrznymi w miastach i między miastami.

Dla Cervi Robotics, firmy, którą w 2015 roku w Preinkubatorze Akademickim w Podkarpackim Parku Naukowo – Technologicznym „Aeropolis” założył Vadym Melnyk, to jedno z najtrudniejszych, ale i najciekawszych wyzwań biznesowych. Spółka bardzo dynamicznie się rozwija, obecnie wspólnie ze spółką ServoCode zatrudnia ponad 50 osób, a do końca roku liczba pracowników może sięgnąć setki. Od 2 lat swoją siedzibę ma już Inkubatorze Technologicznym w Jasionce, a niewykluczone, że w kolejnych latach Cervi Robotics na stałe zwiąże się z „Aeropolis” inwestując we własną siedzibę w PPN-T.

– Planów mamy bardzo dużo – przyznaje Vadym Melnyk. – Te najbliższe mocno skoncentrowane są wokół projektu AIRVEIN, na realizację którego mamy 2 lata, z czego zostało nam 20 miesięcy. Jestem jednak dobrej myśli, bo uwierzyliśmy w ten projekt, zweryfikowaliśmy rynek i pozyskaliśmy już pierwszych klientów, którzy czekają na nasz produkt.

Drony z krwią, które mogą latać o każdej porze dnia i nocy

Dzięki AIRVEIN drony rozszerzą możliwości obecnych pojazdów realizujących transporty między Regionalnymi Centrami Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, a szpitalami. System będzie też dostosowany do realizacji innych pilnych dostaw medycznych: próbek krwi do badań, leków czy surowic. Będzie składał się z floty bezzałogowych statków powietrznych, infrastruktury naziemnej wyposażonej w hybrydowy system nawigacji, modułu do przechowywana i przemieszczania krwi z zachowaniem wymaganych parametrów oraz systemu informatycznego koordynującego dostawy.

W ramach projektu planowane jest opracowanie nowego rodzaju pojazdu bezzałogowego – drona cargo, służącego do transportów realizowanych w obszarach miejskich. Dron będzie dostosowany do lotów w różnorodnych warunkach pogodowych i o każdej porze dnia i nocy.

Parametry drona, obejmujące udźwig i zasięg, trwałość jednostek napędowych, czas lotu, system nawigacji, sposób umieszczania towarów czy system bezpieczeństwa, umożliwią pierwsze na świecie wdrożenie tego typu systemu z zachowaniem wymaganego poziomu precyzji nawigacji i bezpieczeństwa. System koordynacji lotów, łączności z lądowiskiem i komunikacji  infrastrukturą naziemną, także zostanie opracowany z użyciem najnowszych technologii.

Innowacyjne rozwiązanie docelowo zostanie wykorzystane w szpitalach i Regionalnych Centrach Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa jako alternatywa dla tradycyjnego transportu samochodowego, co umożliwi znaczne ograniczenie czasu realizacji dostaw na terenie miast.

– W trakcie pracy nad systemem nasi partnerzy skoncentrują się na stronie softwareowej projektu, stworzą system do zarządzania klientami oraz system zarządzania dronami. My zaś jesteśmy odpowiedzialni za hardware, stworzenie customowego drona, oprogramowania do drona, modułu cargo oraz hangaru do przechowywania drona – dodaje Vadym Melnyk.

CerviRobotics już od dawna specjalizuje się w oprogramowaniach dla dronów, wspólnie z Europejską Agencją Kosmiczną zaczęła też budować autonomiczne garaże dla dronów, gdzie dowolny dron mógł wylądować, w 2 minuty wymienić akumulator i polecieć dalej.

Dronowy system spedycyjno – transportowy

– Wszyscy mówią o zaletach dronów, ale już nie dodają, że typowy dron lata dwadzieścia kilka minut, po czym potrzebuje człowieka, który przejmie sterowanie, wyląduje dronem, wyłączy go, wymieni akumulator, ponownie go uruchomi i tak co 20 minut – tłumaczy prezes CerviRobotics. –  Dzięki hangarom ten problem udał się nam rozwiązać. Budując sieć hangarów co 10, 15 kilometrów drony cały czas pomiędzy nimi latają i jak kończy się zapas energii, autonomicznie wymieniają akumulator i lecą dalej. Testowaliśmy to już w Czechach, Szwajcarii i w Polsce na stokach narciarskich. Zależy nam, by taką sieć hangarów rozwijać.

Sam projekt AIRVEIN może mieć w przyszłości dużo szersze zastosowanie i stać się swego rodzaju systemem spedycyjno – transportowy służącym do przesyłania bardzo różnych towarów wykorzystując do tego drony.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy