Pamięta Pan ten impuls, który kazał Panu osiem lat temu zorganizować konferencję InternetBeta w Rzeszowie?
Doskonale go pamiętam. Jeżdżąc po różnych eventach w Polsce zorientowałem się, że różne środowiska branżowe nie spotykają się ze sobą. Są zamknięte konferencje psychologów, socjologów, agencji digitalowych, startupowców czy aniołów biznesu itp. Uświadomiłem sobie, że ci ludzie nie znają się ze sobą i konieczne jest wydarzenie, na którym mogliby się spotkać i wymienić doświadczeniami. Pamiętam, że gdy w styczniu 2009 roku na spotkaniu KrakSpot w Krakowie, pierwszy raz publicznie powiedziałem o konferencji InternetBeta i jej idei, chyba nikt nie wierzył, że coś takiego fajnego może wydarzyć się w Rzeszowie i uda mi się to zrobić. Kilka miesięcy później okazało się, że jednak da się. Już pierwsza edycja spotkała się z dużym zainteresowaniem i ciepłym przyjęciem. Druga edycja była już sukcesem.
W połowie września będziemy mieć już ósmą edycję InternetBety, która z roku na rok jest lepsza i za każdym razem inna, bo nowe technologie tak szybko się rozwijają, że to, o czym mówiono na konferencji jeszcze rok czy kilka lat temu, dziś jest już historią. Kiedy Internetbeta zaczynała, nie było Snapchata ani zbyt wielu youtuberów…
Dokładnie tak jest. Niedawno przeglądałem tytuły wystąpień prelegentów z pierwszej Bety i widzę, jak bardzo ta branża się zmieniła. Wystarczy przeglądnąć programy poprzednich edycji, żeby zobaczyć, co dzieje się w świecie nowych technologii i w którą stronę ona ewoluuje. Zawsze starałem się tak dobierać prelegentów i tematy, żeby były jak najbardziej aktualne. Jest to fantastyczne doświadczenie. Z każdą kolejną edycja Internetbeta również ewoluowała.
Czy wśród prelegentów są osoby związane z konferencją od kilku edycji, którzy za każdym razem mają coś nowego, aktualnego do powiedzenia?
Kilku prelegentów jest z nami od samego początku. Prawie na każdej edycji jest Paweł Tkaczyk, doradca budowania marki, publicysta, bloger, autor książek; Paweł Sala, ekspert ds. e-mail marketingu, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Freshmail, popularnego narzędzia do e-mail marketingu oraz Mariusz Wesołowski, specjalista e-commerce. Kilka osób przyjeżdża regularnie, ludzie chcą występować na InternetBecie, co mnie bardzo cieszy, bo wiem, że za każdym razem powiedzą coś nowego, ciekawego i jeszcze ściągną do Rzeszowa nowe osoby. Przyznam, że każdego roku mam problem nadmiaru propozycji wystąpień. Gdybym ich nie selekcjonował, InternetBeta mogłaby trwać nawet tydzień. Uczestnicy uwielbiają klimat Bety, jest on niepowtarzalny, jeśli chodzi o imprezy branżowe w Polsce. Gdy przyjeżdżają na Betę, to faktycznie na niej są. Nie planują spotkań biznesowych ani nie spotykają się ze znajomymi, tylko są na evencie.
InternetBeta nie ma narzuconych tematów przewodnich, jak więc dobierani są prelegenci?
Ludzie sami się zgłaszają i proponują tematy, tych zgłoszeń jest bardzo dużo. Ale są też nazwiska, które ściągam, bo zależy mi, żeby przyjechały na Betę. Termin wrześniowy jest dość niefortunny na takie wydarzenie, bo to jeszcze czas urlopowy, ale zawsze udaje mi się zaprosić tych, na których mi zależy.
W 2013 roku w rozmowie z magazynem VIP Biznes i Styl przyznał Pan, że chciałby, aby na InternetBecie pojawiały się rzeszowskie firmy. Pojawiły się?
Udało się i udaje się. Gdy napływają zgłoszenia, zawsze szczególniej przyglądam się tym napływającym z Rzeszowa, bo zależmy mi, żeby Podkarpacie się rozwijało i żeby Beta była oknem na świat dla projektów, inicjatyw i firm z Rzeszowa i okolic. Bardzo dobrze współpracuje się nam z Urzędem Marszałkowskim, mamy wsparcie prezydenta Rzeszowa. Po kilku latach udało nam się wypracować pewien mechanizm współpracy i wiem, że wszystkich stronom należy na rozwoju. W tym roku pójdziemy o krok dalej: w konkursie startup sito będą prezentowane głównie projekty z Podkarpacia. Staram się wspierać inicjatywy, które dzieją w tym regionie. Wśród prelegentów mieliśmy już przedstawicieli firm z Rzeszowa, m.in. z Ideo czy Fabryki E-Biznesu, a ostatnio z prężnie rozwijającej się firmy G2A. Ponadto, firmy z Podkarpacia wspierają nas w organizacji wydarzenia. InternetBety nie organizuje jakiś duży komitet organizacyjny, tylko ja i Łukasz Bis, pracownik Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, przy pomocy podkarpackich firm.
Co czeka uczestników InternetBety 2016? Kto przyjedzie i o czym będzie mowa?
Program – jak zwykle – będzie różnorodny. Jakiś czas temu, bazując na opinii uczestników, którzy stwierdzili, że najważniejszy jest dla nich klimat oraz spotkania ludzi z branży z Polski, a nie z osobistościami z zagranicy, przestałem zapraszać zagraniczne nazwiska. Uczestnicy InternetBety chcą się poznać, usiąść, porozmawiać. Ciekawym prelegentem tegorocznej edycji jest na pewno Steve Nash, właściwie Kacper Nowak, który jest trzykrotnym mistrzem świata DJ-ów. Opowie o rozwoju muzyki elektronicznej i wpływie na nią nowych technologii, ale wystąpi również wieczorem w części koncertowej. Będą również youtuberzy, tworzący kontent atrakcyjny dla młodych ludzi: Rafał Myśliński i Kamil Natil z Suchara Codziennego, Rafał Masny z Abstrachuje.tv czy absolwenci szkół aktorskich znani w sieci jako Jeleniejaja. Ich obecność jest nieprzypadkowa, zależy mi, aby pokazać, czym aktualnie żyją młodzi ludzie. Będzie też sporo prezentacji biznesowych, merytorycznych, podpowiadających, jak rozmawiać z klientami. Tu polecam wystąpienie Piotra Buckiego, który współpracuje z firmami na całym świecie, to znany szkoleniowiec, doradca i znakomity mówca. Po raz pierwszy na Betę przyjedzie Daniel Aduszkiewicz, który prawie w ogóle się nie pokazuje publicznie, odpowiedzialny za globalną firmę UXPin. Natomiast Bartek Gola ze SpeedUp Group, którego bardzo cenię, będzie mówił o wizjach przyszłości. Zabawi się w futurologa i trochę nas postraszy, pokazując jakie będzie nasze życie w przyszłości.
Poza tym będziemy rozmawiać o big data, najciekawszych kampaniach w sieci, życiu społecznym, Internecie rzeczy, beaconach. Długo by wymieniać.
InternetBeta to również ciekawe wydarzenia dodatkowe, jak koncerty, co rzadko się spotyka na ventach branżowych.
Od początku starałem się, aby Beta była wydarzeniem muzycznym. W tym roku wystąpi Boovska, fenomenalna młoda polska artystka, którą kojarzmy z motywu przewodniego z serialu „Druga szansa”. Zagra Gooral, polski DJ, miksujący muzykę folkową z elektronicznymi brzmieniami. Na Woodstocku występował z zespołem Mazowsze, ale w karczmie w Kielnarowej też będzie brzmiał świetnie. Oczywiście, zagra wspomniany już Steve Nash. Zaprosiliśmy Marinę Milov, znaną z Voice of Poland, która kiedyś mieszkała w Rzeszowie. Będą foodtrucki, coś co w Rzeszowie jeszcze nie jest znane, ale w Warszawie błyskawicznie się rozwija. Oprócz tego na uczestników czeka mnóstwo innych atrakcji – dmuchane piłkarzyki i – oczywiście – tancerze ognia.
Konferencja służy wymianie myśli i doświadczeń. Czy ta wymiana procentuje?
Procentuje i mamy na to kilka sztandarowych dowodów. Na Becie można znaleźć inwestora, klienta, partnerów biznesowych – wystarczy przyjechać. W ubiegłym roku zorganizowaliśmy dla pracowników samorządowych warsztaty ze znanymi ekspertami; wiedzę zdobytą tam zaczynają wdrażać w życie, co bardzo cieszy. Brand24, znana firma monitoringu social media, twierdzi, że InternetBeta jest dla nich najważniejszym wydarzeniem i bardzo im pomogła. Z kolei firma Social WiFi znalazła inwestora na naszej konferencji.
W tym roku partnerem Bety jest firma Microsoft, a konkretnie jej nowy produkt Surface pro 4. Na surface zagra Steve Nash, Tomek Sysło będzie na nim rysował poszczególne wystąpienia, a już na następny dzień odbędzie się wernisaż jego prac. Uczestników czeka wiele smaczków, a to wszystko dzięki udanej współpracy z Urzędem Marszałkowski, Urzędem Miasta Rzeszowa i podkarpackimi firmami.
Mateusz Tułecki, z wykształcenia socjolog, absolwent Instytutu Socjologii UJ i Instytutu Zaawansowanego Zarządzania WSB-NLU w Nowym Sączu. Dyrektor ds. Rozwoju Akceleratora GrowPoint na Akademii Leona Koźmińskiego. Wykłada na WSE im ks. J. Tischnera w Krakowie, gdzie jest opiekunem merytorycznym studiów z zakresu marketingu w sieci i zarządzania projektami internetowymi. Był managerem inwestycyjnym w Agorze S.A. i wykładowcą Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Pomysłodawca i organizator konferencji InternetBeta, spotkań XRAII w Rzeszowie oraz serwisu Posprzatajmy.pl. Współpracownik Szkoły Przedsiębiorczości Innovation Nest, Człowiek Roku Polskiego Internetu 2010.
InternetBeta 2016 odbędzie się w dniach 14-16 września w Centrum Turystyki i Rekreacji WSiIZ w Kielnarowej. Podczas dwóch dni odbędzie się ok. 50 prezentacji, których wysłucha ok. 400 osób.
Program InternetBeta 2016
środa, 14 września
godz. 9.00- 09:10 rozpoczęcie Konferencji InternetBeta2016
09:10 – 09:40 „Ja Tarzan, ty Jane!” czyli jak mówić zrozumiale o rzeczach trudnych, technicznych i nie do pojęcia – Paweł Tkaczyk
09:40 – 10:10 O sukcesach amatorów i ograniczeniach ekspertów – Roman Łoziński
10:10 – 10:40 Software is eating the world – Marcin Szeląg
10:40 – 11:10 Jutro to influencerzy! – Rafał Masny a.k.a. Masny
11:10 – 11:30 – przerwa kawowa
11:30 – 12:00 Storytelling, Visual Storytelling czy coś innego? O robotnych pomagierach prelegenta – Kamil Kozieł
11:30 – 12:00 Krótka historia na ten sam temat, czyli o rozpychaniu się w niszy i superprodukcjach – Marcin Beme
12:00 – 12:30 W poszukiwaniu proporcji czyli idealna prezentacja multimedialna – Maciek „mediafun” Budzich
12:00 – 12:30 Sam nie zrobisz sobie tak dobrze, jak zrobilibyśmy sobie razem – Marcin Galicki
12:30 – 13:00 Subiektywna historia muzyki elektronicznej: od speakerów do Surface Pro4 – Steve Nash
12:30 – 13:00 E-commerce B2B to nie tylko webshop Konrad Zach
13:00 – 13:30 Być jak Kim Zong Un – widzieć, wiedzieć i sterować wszystkim – Judyta Mojżesz-Zimonczyk, Roman Grygierek
13:00 – 13:30 Dlaczego jest tanio? – Tomasz Szwakopf,
13:30 – 14:20 lunch
14:20 – 14:50 O tym, jak boty przejmą Twoją pracę i inne wnioski na temat przyszłości zatrudnienia – Dominik Komar
14:20 – 14:50 Dlaczego Marsa skolonizuje firma, która potrafiła zaufać? O potrzebie współpracy przy tworzeniu innowacji – Dariusz Nawojczyk
14:50 – 15:20 Co ma mózg do gadania. Jak konstruować komunikację wspierającą procesy poznawcze – Piotr Bucki
14:50 – 15:20 10 najczęstszych błędów w marketingu e-commerce – Kornel Dulęba
15:20 – 15:50 Technologiczna utopia, która staje się prawdą – Bartłomiej Gola
15:20 – 15:50 Internet w czasach żebrolajka. Jak pomagać, aby nie szkodzić – Mariusz Wesołowski
15:50 – 16:20 Nasza nowa dyscyplina narodowa: gotowanie w internecie. Jak Polacy zostają szefami smaku w różnych kategoriach wagowych? – Grzegorz Miłkowski, Tomasz Lach
15:50 – 16:20 Jak sprawić, aby klient nigdy nie opuszczał Twojego sklepu? – Mateusz Zemczak
16:20 – 16:40 Przerwa kawowa
16:40 – 17:10 Ze szklanego ekranu do smartfona, czyli Ania Starmach na wyciągnięcie ręki – Ania Starmach, Michał Sękara
16:40 – 17:10 Czy polski e-commerce może odnieść sukces w Europie? – Wojciech Tomaszewski
17:10 – 17:40 Od lawiny do dronów. Przyszłość reportażu w sieci – Jakub Górnicki
17:10 – 17:40 Kolejny falstart sztucznej inteligencji, czy początek rewolucji? Tomasz Wesołowski, Bartłomiej Rozkrut
17:40 – 18:10 "Chcę to – mam to". Jak już za chwilę będą wyglądały zakupy w Internecie – Dominika Gankowska, Marek Wawro
17:40 – 18:10 Biznes kontra IT, zwiększenie efektywności przez pryzmat podejścia Agile – Robert Ruszała
18:10 – 18:40 Nowoczesność trzeciego świata. Dlaczego internet jest kałasznikowem XXI w.? – Barbara Stawarz
18:10 – 18:40 Jak gra Pokémon GO zdobyła świat. Czy wykorzystuje ona w pełni możliwości, jakie daje rozszerzona rzeczywistość? Jak jeszcze można wykorzystać tę technologię? – Ignacy Bochiński
18:40 – 19:10 STARTUP SITO
czwartek, 15 września
09:00 – 09:30 Jak stworzyć przyjazne miejsce zdalnej pracy dla 200-osobowego zespołu i efektywnie nim zarządzać? – Marianna Pruchniak
09:00 – 09:30 Jak wyciągnąć 101% z eventu (case Neoteric/AmberHub) – Mateusz Kurleto
09:30 – 10:00 Pokerowe zagrywki w biznesie – Paulina Wardęga, Łukasz Wichłacz
09:30 – 10:00 Uprawianie sprzedaży w stylu Cocomo – Jakub Cyran
10:00 – 10:30 There is not MVP in Big Data/AI business. Case study – Jarosław Królewski
10:00 – 10:30 Friends with Benefits czyli o współpracy i relacjach korporacji ze startupem – Inez Górska
10:30 – 11:00 Dane osobowe. 108 stron i 10 ciekawostek z RODO – Michał Kluska
10:30 – 11:00 Case study: Jak zbudowaliśmy aplikacje mobilne, które są docenianie przez użytkowników. Logo24, Świat Motocykli, ŁadnyDom – Agora – Piotr Biegun
11:00 – 11:20 przerwa kawowa
11:20 – 11:50 Bieganie kiedyś i dziś, czyli od zegara ściennego do słuchawek z pulsometrem – Mateusz Jasinski
11:20 – 11:50 Jak lepiej grać w piłkę nożną? Sklonujmy Pazdana! – czyli jak znaleźć bliźniaków naszych najlepszych klientów – Tomasz Brzeziński
11:50 – 12:20 Kto jest silniejszy RL9 czy LM96, czyli Influencers marketing na przykładzie marki Coca-Cola – Urszula Szymczyk
11:50 – 12:20 Rzeczpospolita TV – era multimediów w transformacji tradycyjnych mediów do ery cyfrowej – Marcin Kowalczyk
12:20 – 12:50 Szkoda prądu, czyli dlaczego inwestorzy VC muszą poszukiwać spółek o napędzie rakietowym? – Mateusz Nowak
12:20 – 12:50 Jak przechytrzyć adBolcka? – Alicja Głowacka
12:50 – 13:20 Fabryka od środka, czyli jak powstaje globalny produkt w międzynarodowej firmie – Daniel Aduszkiewicz
12:50 – 13:20 Walka karnawału z postem. Jak zarobić na darmowym oprogramowaniu – Piotr Karwatka
13:20 – 14:00 lunch
14:00 – 14:30 Czy Polacy korzystają z platform opartych na idei collaborative economy? Czy mają do nich zaufanie? Premiera raportu nt. collaborative economy w Polsce – Łukasz Zgiep
14:00 – 14:30 Jednorożce to kobiety, a nie firmy. O √ kobiecym w STEM – Katarzyna Leszczyńska-Bohdan
14:30 – 16:00 Dyskusja panelowa
14:30 – 15:00 Będzie pan zadowolony! Krótki poradnik o tym, jak pisać i jak postować, żeby ruch był i szery były – Łukasz Głombicki
15:00 – 15:30 SaaS Wars – Atak Klonów Krzysztof Nowicki
15:30 – 16:00 Right content, right person, right time! – Andrzej Gruszka
16:00 – 16:20 przerwa kawowa
16:20 – 16:50 “Gdybyśmy mieli blachy, to byśmy produkowali konserwy. Ale nie mamy mięsa”. Czyli marketing beta w startupie – Marcin Kasz
16:20 – 16:50 Celebryci ≠ influencerzy, czyli wykorzystanie osób rozpoznawalnych w kampaniach marketingowych – Łukasz Wysocki
16:50 – 17:20 Czy Google AlphaGo dostanie prawo jazdy? – Paweł Tadejko
16:50 – 17:20 W jaki sposób budować społeczności wokół marki – moje lekcje z rozwoju projektu Wenusjanki – Anita Kijanka
17:20 – 17:50 Machine Learning – dokąd zmierzamy i co z tego wynika? + Wojciech Ptak
17:20 – 17:50 Do start up. Do public relations. Don't fuck up! – Magdalena Grochala, Łukasz Majewski
17:50 – 18:20 W dzisiejszych czasach do ludzi docierają tylko obrazki – Tomasz Jakub Sysło
17:50 – 18:20 "Disco Polo – nikt nie słucha, a każdy zna" – potencjał muzyki disco polo w sieci – Szymon Krzysiak
18:20 – 18:50 Narzekać może każdy, ale robić nima komu – czyli walka ze Smokiem Wawelskim naszych czasów – Maciek i Ania Ryś
piątek, 16 września
09:00 – 09:30 Jak podnieść ROI – sposoby, o których nawet nie pomyślałaś/eś – Paweł Preneta
09:30 – 10:00 Jak rekrutować do najtrudniejszej pracy na świecie. Case study niezwykłej kampanii SOS Wiosek Dziecięcych – Tomasz Gębala
09:30 – 10:00 Jak zbudować mały biznes w jeden wieczór? – Bartosz i Michał Hernas
10:00 – 10:30 Media społecznościowe jako nowa agora debaty społecznej – Karolina Majewska, Szymon Krzysiak
10:00 – 10:30 Go Global vs. Go Out Of Business. Jak nam idzie eksport nowych technologii? – Bartosz Majewski
10:30 – 11:00 Najprostsza prezentacja o reklamie – Albert Stęclik
10:30 – 11:00 Czy to już moment na pivot? Case study obido.pl – Marian Bruliński, Paweł Gniadkowski
11:00 – 11:30 Drones creating better world for us – Adam Wiśniewski
11:00 – 11:30 Rozwój ekosystemu startupowego w województwie podkarpackim – szanse współpracy i zagrożenia – Daniel Dereniowski
11:30 – 11:50 przerwa kawowa
11:50 – 12:20 Mit Startupowca. Dlaczego większość startupów upada i jak temu zaradzić? – Rahim Blak
11:50 – 12:20 "The Content" – bierzcie i szerujcie z niego wszyscy – Piotr Czajka
12:20 – 12:50 Dlaczego reklamy nie działają na seryjnych morderców – Magdalena Daniłoś
12:20 – 12:50 Jak ważne dla startupów są umowy, czyli na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu kontraktów w branży internetowej? – Arkadiusz Bazylko, Kamil Hamelusz
12:50 – 13:20 5 sprawdzonych sposobów na zwiększenie sprzedaży usług SaaSowych – Paweł Sala
12:50 – 13:20 Zmiana (także pracy i umiejętności) to coś stałego – Leszek Wolany
13:20 – 13:50 10 kroków budowy globalnego biznesu – Michał Sadowski
13:20 – 13:50 Czy Internet pomaga firmom inwestować? Oczekiwania a rzeczywistość – Krzysztof Feret
13:50 – 14:30 lunch
14:30 – 15:00 Mamut o bogatym wnętrzu w składzie nowych technologii – Andrzej Garapich
15:00 – 15:30 Międzypokoleniowy zespół startupowy – Krystian Gontarek
15:30 – 16:00 Niezłe jaja na deser, czyli spontanicznie oklaskiwane opowieści z pogranicza YouTube'a – Jelenie Jaja
16:00 – 16:30 Zakończenie Konferencji InternetBeta2016