Reklama

Biznes

Pierwszy motoszybowiec z napędem elektrycznym w dziejach Politechniki Rzeszowskiej

Artykuł Partnera
Dodano: 08.01.2013
1695_szybowiec_2
Share
Udostępnij
Tuż przed świętami Bożego Narodzenia pilot doświadczalny I kl. Bogusław Mrozek wykonał pierwszy lot prototypem dwumiejscowego motoszybowca z napędem elektrycznym – AOS-71, będącego efektem współpracy Politechnik: Rzeszowskiej i Warszawskiej. Wcześniej, w czerwcu 2012 r., na lotnisku Warszawa Babice odbył się oblot tego samego motoszybowca w wersji szybowcowej (ze schowanym silnikiem). Dokonał go pilot doświadczalny I kl. Jerzy Kędzierski.

AOS-71 to dwuosobowy szybowiec, wyposażony w napęd elektryczny. Jest to pierwszy tego typu statek powietrzny zbudowany w Polsce, a jeden z nielicznych na świecie.
Posiada wygodną i obszerną kabinę, ekologiczny napęd umożliwiający długie i bezpieczne loty, a przy tym niewielki ciężar, ułatwiający obsługę naziemną. Innowacyjne jest również rozmieszczenie miejsc dla pilotów. Zwykle w motoszybowcach dwuosobowych miejsca znajdują się jedno za drugim. W AOS-71 miejsca są ustawione obok siebie.
Dzięki napędowi elektrycznemu loty będą bezpieczniejsze i będzie można wykonywać przeloty między lotniskami nawet wówczas, gdy nie będzie odpowiednich warunków atmosferycznych do lotu szybowcowego. AOS-71 będzie mógł być wykorzystywany w szkoleniu podstawowym pilotów, w nauce podstaw akrobacji, do startów w zawodach, w lotach rekreacyjnych i pasażerskich oraz np. do patrolowania lasów. Jednak dla twórców najważniejszy cel to skonstruowanie motoszybowca, który będzie laboratorium lotniczym i będzie można go wykorzystywać do badań nad profilami aerodynamicznymi, różnymi typami śmigieł lub nad wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii do napędu statków powietrznych.

Skąd pomysł skonstruowania i zbudowania motoszybowca AOS-71? Otóż, w 2006 r. w Akademickim Ośrodku Szybowcowym w Bezmiechowej utworzono Międzyuczelniane Wielofunkcyjne Lotnicze Laboratorium Naukowo-Badawcze.
Miały tam być prowadzone badania naukowe szybowców, m. in. w locie. Jednakże w Polsce nie było urządzenia, na którym takie badania mogłyby być przeprowadzane. Postanowiono więc je skonstruować.

Nazwa AOS pochodzi od Akademickiego Ośrodka Szybowcowego  w Bezmiechowej. Zasugerował ją gen. pilot Tadeusz Góra (1918-2010), który jest patronem Bezmiechowej.
 
AOS-71 to pierwszy wspólny projekt politechnik z Rzeszowa i Warszawy. Cyfra 7 w nazwie oznacza kolejną konstrukcję powstałą w Politechnice Warszawskiej w ramach Programu ULS „Ultralekkie Szybowce i Motoszybowce", realizowanego przez tę uczelnię od 1978 r., natomiast cyfra 1 – pierwszą konstrukcję Politechniki Rzeszowskiej.
Na projekt przeznaczono 10,5 mln zł. Pieniądze pochodzą z programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Inicjatywa Technologiczna". Pracami zajmuje się 60-osobowy zespół studentów oraz pracowników obu politechnik.

Dalsze próby w locie motoszybowca z napędem elektrycznym odbędą się wiosną przyszłego roku.
 

AOS-71 – dane ogólne:

Powierzchnia nośna                                    15,8 m kw.
Wydłużenie                                                     17
Maksymalna masa w locie                         550 kg
Masa własna                                                 350 kg
Masa ładunku w kabinie                             200 kg
Prędkość maksymalna                               250 km/h
Prędkość minimalna                                   68 km/h
Opadanie minimalne                                   0,8 m/s
Doskonałość aerodynamiczna                  31
Napęd                                                             silnik synchroniczny trójfazowy Sineton A37K015
Moc nominalna                                              30 kW
 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy