Pierwszy motoszybowiec z napędem elektrycznym w dziejach Politechniki Rzeszowskiej
Artykuł Partnera
Dodano: 08.01.2013
Udostępnij
Tuż przed świętami Bożego Narodzenia pilot doświadczalny I kl. Bogusław Mrozek wykonał pierwszy lot prototypem dwumiejscowego motoszybowca z napędem elektrycznym – AOS-71, będącego efektem współpracy Politechnik: Rzeszowskiej i Warszawskiej. Wcześniej, w czerwcu 2012 r., na lotnisku Warszawa Babice odbył się oblot tego samego motoszybowca w wersji szybowcowej (ze schowanym silnikiem). Dokonał go pilot doświadczalny I kl. Jerzy Kędzierski.
AOS-71 to dwuosobowy szybowiec, wyposażony w napęd elektryczny. Jest to pierwszy tego typu statek powietrzny zbudowany w Polsce, a jeden z nielicznych na świecie.
Posiada wygodną i obszerną kabinę, ekologiczny napęd umożliwiający długie i bezpieczne loty, a przy tym niewielki ciężar, ułatwiający obsługę naziemną. Innowacyjne jest również rozmieszczenie miejsc dla pilotów. Zwykle w motoszybowcach dwuosobowych miejsca znajdują się jedno za drugim. W AOS-71 miejsca są ustawione obok siebie.
Dzięki napędowi elektrycznemu loty będą bezpieczniejsze i będzie można wykonywać przeloty między lotniskami nawet wówczas, gdy nie będzie odpowiednich warunków atmosferycznych do lotu szybowcowego. AOS-71 będzie mógł być wykorzystywany w szkoleniu podstawowym pilotów, w nauce podstaw akrobacji, do startów w zawodach, w lotach rekreacyjnych i pasażerskich oraz np. do patrolowania lasów. Jednak dla twórców najważniejszy cel to skonstruowanie motoszybowca, który będzie laboratorium lotniczym i będzie można go wykorzystywać do badań nad profilami aerodynamicznymi, różnymi typami śmigieł lub nad wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii do napędu statków powietrznych.
Skąd pomysł skonstruowania i zbudowania motoszybowca AOS-71? Otóż, w 2006 r. w Akademickim Ośrodku Szybowcowym w Bezmiechowej utworzono Międzyuczelniane Wielofunkcyjne Lotnicze Laboratorium Naukowo-Badawcze. Miały tam być prowadzone badania naukowe szybowców, m. in. w locie. Jednakże w Polsce nie było urządzenia, na którym takie badania mogłyby być przeprowadzane. Postanowiono więc je skonstruować.
Nazwa AOS pochodzi od Akademickiego Ośrodka Szybowcowego w Bezmiechowej. Zasugerował ją gen. pilot Tadeusz Góra (1918-2010), który jest patronem Bezmiechowej.
AOS-71 to pierwszy wspólny projekt politechnik z Rzeszowa i Warszawy. Cyfra 7 w nazwie oznacza kolejną konstrukcję powstałą w Politechnice Warszawskiej w ramach Programu ULS „Ultralekkie Szybowce i Motoszybowce", realizowanego przez tę uczelnię od 1978 r., natomiast cyfra 1 – pierwszą konstrukcję Politechniki Rzeszowskiej.
Na projekt przeznaczono 10,5 mln zł. Pieniądze pochodzą z programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Inicjatywa Technologiczna". Pracami zajmuje się 60-osobowy zespół studentów oraz pracowników obu politechnik.
Dalsze próby w locie motoszybowca z napędem elektrycznym odbędą się wiosną przyszłego roku.
AOS-71 – dane ogólne:
Powierzchnia nośna 15,8 m kw.
Wydłużenie 17
Maksymalna masa w locie 550 kg
Masa własna 350 kg
Masa ładunku w kabinie 200 kg
Prędkość maksymalna 250 km/h
Prędkość minimalna 68 km/h
Opadanie minimalne 0,8 m/s
Doskonałość aerodynamiczna 31
Napęd silnik synchroniczny trójfazowy Sineton A37K015
Moc nominalna 30 kW
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.