Reklama

Biznes

Składają maszynę TBM. Gigant wydrąży tunel w Babicy

Opracowanie Alina Bosak
Dodano: 04.02.2023
71379_tbm
Share
Udostępnij
Na plac budowy drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe-Babica dotarły wszystkie elementy maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine), która wydrąży pod wzgórzem tunel o długości 2,2 km. W lutym rozpocznie się składanie tej gigantycznej wiertnicy. Cała będzie ważyła 4 tysiące ton i osiągnie 112 metrów długości. Tarcza drążąca „Karpatki” – bo taką nazwę wybrali w głosowaniu internauci – ma rekordowe 15,2 m.
 
Rekordowo długi tunel, jaki powstaje w ciągu drogi S19 Rzeszów Południe-Babica wykonywany będzie w najnowocześniejszej dostępnej technologii, czyli przy użyciu sprzętu TBM, a nie metodą górniczą. Wprawdzie transport elementów gigantycznej wiertnicy, którą wieziono najpierw droga morską, potem koleją, a na końcu autostradą A4, był duża operacja logistyczną, ale bardziej opłacalną. Zastosowanie maszyny TBM pozwoli na wykonanie prac szybciej i znacznie bezpieczniej. 

Karpatkę złożą żurawie

Na luty zaplanowano złożenie maszyny TBM w segmenty. Pomocne w tym procesie będą specjalne żurawie gąsienicowe o udźwigu od 300 do 650 ton. Inwestycja realizowana przez konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciona Construcción jest dużym wyzwaniem inżynieryjnym. 

– Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica jest najbardziej zaawansowanym zadaniem, które realizujemy dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Skala budowy, technologia, know-how i specjalistyczny sprzęt TBM jest nieporównywalny z większością inwestycji projektowanych i realizowanych obecnie w Polsce – mówi Jorge Calabuig Ferre, wiceprezes zarządu Mostostalu Warszawa. 

Tunel w Babicy

Na całej długości tunelu znajdą się 32 punkty alarmowe, 28 nisz ratunkowych, 28 hydrantów. Tunel będzie wyposażony w wentylację poprzeczną. Dopływ świeżego powietrza będzie odbywał się od dołu na całej długości tunelu, a odprowadzanie zużytego powietrza będzie się odbywało specjalnymi portalami.

– Sukces w realizacji tak zaawansowanej technologicznie inwestycji jest główną zasługą kadry najlepszych inżynierów Mostostalu Warszawa i Acciona Construcción, którzy na tym ważnym i trudnym etapie wykazują się profesjonalizmem, ogromnym zaangażowaniem i dbałością o jakość robót – mówi Sławomir Barczak, dyrektor Obszaru Infrastruktury w Mostostalu Warszawa.
 
W ramach inwestycji – oprócz tunelu – powstanie również sześć estakad, dwa wiadukty, bezkolizyjny przejazd w ciągu drogi krajowej nr 19 oraz przejazd pod trasą S19. Na odcinku od Rzeszowa do Babicy wybudowane będą trzy przejścia dla zwierząt.
 
Poniżej zamieszczamy film z wizualizacją przejazdu przez tunel w Babicy. 
 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy