Składają maszynę TBM. Gigant wydrąży tunel w Babicy
Opracowanie Alina Bosak
Dodano: 04.02.2023
Udostępnij
Na plac budowy drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe-Babica dotarły wszystkie elementy maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine), która wydrąży pod wzgórzem tunel o długości 2,2 km. W lutym rozpocznie się składanie tej gigantycznej wiertnicy. Cała będzie ważyła 4 tysiące ton i osiągnie 112 metrów długości. Tarcza drążąca „Karpatki” – bo taką nazwę wybrali w głosowaniu internauci – ma rekordowe 15,2 m.
Rekordowo długi tunel, jaki powstaje w ciągu drogi S19 Rzeszów Południe-Babica wykonywany będzie w najnowocześniejszej dostępnej technologii, czyli przy użyciu sprzętu TBM, a nie metodą górniczą. Wprawdzie transport elementów gigantycznej wiertnicy, którą wieziono najpierw droga morską, potem koleją, a na końcu autostradą A4, był duża operacja logistyczną, ale bardziej opłacalną. Zastosowanie maszyny TBM pozwoli na wykonanie prac szybciej i znacznie bezpieczniej.
Karpatkę złożą żurawie
Na luty zaplanowano złożenie maszyny TBM w segmenty. Pomocne w tym procesie będą specjalne żurawie gąsienicowe o udźwigu od 300 do 650 ton. Inwestycja realizowana przez konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciona Construcción jest dużym wyzwaniem inżynieryjnym.
– Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica jest najbardziej zaawansowanym zadaniem, które realizujemy dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Skala budowy, technologia, know-how i specjalistyczny sprzęt TBM jest nieporównywalny z większością inwestycji projektowanych i realizowanych obecnie w Polsce – mówi Jorge Calabuig Ferre, wiceprezes zarządu Mostostalu Warszawa.
Tunel w Babicy
Na całej długości tunelu znajdą się 32 punkty alarmowe, 28 nisz ratunkowych, 28 hydrantów. Tunel będzie wyposażony w wentylację poprzeczną. Dopływ świeżego powietrza będzie odbywał się od dołu na całej długości tunelu, a odprowadzanie zużytego powietrza będzie się odbywało specjalnymi portalami.
– Sukces w realizacji tak zaawansowanej technologicznie inwestycji jest główną zasługą kadry najlepszych inżynierów Mostostalu Warszawa i Acciona Construcción, którzy na tym ważnym i trudnym etapie wykazują się profesjonalizmem, ogromnym zaangażowaniem i dbałością o jakość robót – mówi Sławomir Barczak, dyrektor Obszaru Infrastruktury w Mostostalu Warszawa.
W ramach inwestycji – oprócz tunelu – powstanie również sześć estakad, dwa wiadukty, bezkolizyjny przejazd w ciągu drogi krajowej nr 19 oraz przejazd pod trasą S19. Na odcinku od Rzeszowa do Babicy wybudowane będą trzy przejścia dla zwierząt.
Poniżej zamieszczamy film z wizualizacją przejazdu przez tunel w Babicy.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.