Poznanie zachowania użytkowników na naszej stronie pozwala nam na lepsze dopasowanie nawigacji, układu i treści do potrzeb naszych klientów. Dobrze i intuicyjnie zaprojektowany sklep internetowy czy witryna usługowa będą prowadziły poprawy konwersji. W przypadku analityki internetowej często korzystamy z surowych danych dostarczanych nam przez Google Analytics. Niejednokrotnie jednak obserwacja zachowania użytkowników z pomocą map ciepła może nam dostarczyć informacji, o których do tej pory nie mieliśmy pojęcia. Czym są mamy ciepła i jak wykorzystać je w analityce internetowej? Czytaj dalej, żeby się tego dowiedzieć.
Mapy ciepła – czym są ?
Mapy ciepła lub po angielsku heat maps to sposób wizualnego przedstawienia częstotliwości pewnych zachowań użytkowników na naszej stronie. W bardzo intuicyjny sposób prezentowane są nam te fragmenty portalu, nad którymi klienci zatrzymują się dłużej i te, które są przez nich całkowicie pomijane. Do oznaczenia tych punktów wykorzystywane są kolory. Czerwona barwa oznacza najpopularniejsze elementy strony, niebieska natomiast te “najchłodniejsze”, czyli najmniej popularne. Nawiązanie do ciepłych i zimnych obiektów jest tu oczywiste.
Możemy mierzyć również kliknięcia użytkowników w poszczególne elementy witryny. Im jest ich więcej, tym większa biała plama pojawi się w konkretnym fragmencie naszej witryny. Pojedyncze będą natomiast stanowić zaledwie niewielkie punkty.
Jakie zdarzenia najczęściej możemy śledzić z wykorzystaniem tego narzędzia? Mogą być to po prostu kliknięcia, ale również scrollowania czy czas spędzony nad konkretnym fragmentem strony. Jeśli chciałbyś przeanalizować swoją stronę pod kątem zachowania użytkowników i wdrożyć na niej mapy ciepła, to skontaktuj się z firmą Conversion.pl, która od lat specjalizuje się w analityce internetowej i optymalizacji konwersji.
Popularne narzędzia do wdrażania map ciepła
Na rynku możemy znaleźć wiele narzędzi, które służą do tworzenia map ciepła. Najbardziej popularne to HotJar i Crazy Egg. Przyjrzyjmy się temu, co mogą nam zaoferować.
W przypadku HotJara mamy do czynienia nie tylko z tworzeniem map ciepła, ale również nagrywaniem sesji użytkowników i ruchów kursora. Możemy więc naocznie zobaczyć, które miejsca w serwisie są problematyczne dla naszych klientów. Dodatkowo HotJar umożliwia tworzenie szybkich ankiet zadowolenia z serwisu, dzięki którym możemy uzyskać wartościowy feedback.
Crazy Egg to doskonałe narzędzie do analizy kliknięć i scrollowań. Poza mapą ciepła otrzymamy również statystyki liczbowe. Bezpłatną wersję programu możemy przetestować przez 30 dni. Należy jednak pamiętać o tym, że nie będzie ona w pełni funkcjonalna. Jest to jednak na pewno świetne rozwiązanie, by zrozumieć, jakiego rodzaju dane możemy uzyskać z pomocą map ciepła.
Dlaczego warto stosować mapy ciepła w analityce internetowej?
Zastosowanie map ciepła w analityce internetowej jest bardzo szerokie. Z ich pomocą możemy zweryfikować, w których miejscach strony powinniśmy umieścić najbardziej priorytetowe przyciski i komunikaty. Możemy również szybko zobaczyć, które przestrzenie wymagają poprawy, ponieważ utrudniają nawigację lub konsumowanie treści naszym klientom. W tym drugim przypadku mamy możliwość zweryfikowania, czy content na naszej stronie jest czytany przez klientów czy jedynie scrollowany. Jeśli publikujemy teksty o dużej objętości, a nasi klienci nie zwracają na nie uwagi, to pomimo wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, nasza konwersja może spadać. Istotą istnienia sklepów internetowych jest konwersja, a zbyt wiele treści na stronie może utrudnić użytkownikowi znalezienie interesującej go informacji i doprowadzić do opuszczenia naszej witryny.
Mapy ciepła dają nam możliwość nieustannego testowania wprowadzanych rozwiązań. Dzięki temu rozwiązaniu możemy niemal natychmiast zobaczyć jak sprawdzają się one w praktyce i czy przyniosły zamierzony efekt.
Mapy ciepła są szczególnie przydatne w przypadku wielkich stron, gdzie najmniejsza zmiana może wpłynąć na konwersję całej witryny. Jednocześnie to właśnie portale z dużą liczbą użytkowników pozwalają na szybkie zebranie wiarygodnych informacji o zachowaniu się klientów na stronie.