Pytanie o koszty jest zawsze pytaniem problematycznym. Szczególnie w przypadku działań, których przebieg i efekty są zależne od mnóstwa czynników. Jako klient zapewne chciałbyś po prostu móc zobaczyć cennik i wybrać interesującą propozycję. Podobnie jak w restauracji. Tylko że podobieństwo do wyboru dania z menu jest całkowicie pozorne.
Obiad obiadowi nierówny
Zatrzymajmy się przy „gastronomicznej” analogii. Pytanie o cenę pozycjonowania jest jak zapytanie kelnera „Ile kosztuje u Państwa obiad?”. Wszystko zależy od dania, które wybierzesz, a na jego cenę wpływ mają koszty zdobycia składników, ich liczba, poziom skomplikowania procesu przygotowania i wiele, wiele innych. Wycena działań pozycjonerskich jest równie skomplikowana.
Oczywiście nie oznacza to, że firma zajmująca się pozycjonowaniem – nie jest w stanie przedstawić potencjalnemu klientowi planowanych kosztów. Na podstawie wiedzy pracowników i oceny sytuacji jest w stanie to zrobić. Po prostu nie istnieje coś takiego jak ściśle określony i identyczny dla wszystkich koszt pozycjonowania. Może to być kilkanaście złotych, ale i kilkadziesiąt tysięcy miesięcznie.
Od czego zależy koszt pozycjonowania?
Jest kilka czynników, które wpływają na koszt pozycjonowania. Jednym z nich jest sytuacja wyjściowa. Kondycja strony firmowej i jej dopasowanie do oczekiwań wyszukiwarki, czas istnienia witryny oraz dotychczasowe działania w zakresie pozycjonowania (lub ich brak) – to wszystko wpływa na wycenę. Im więcej czynności trzeba będzie wykonać, tym więcej kosztować będzie cały proces.
Drugim, nie mniej istotnym elementem jest branża, której klient jest częścią. Im większa i bardziej dochodowa, tym trudniej się wybić, także w internecie. Konkurencja nie śpi i prawdopodobnie prowadzi analogiczne działania, co sprawia, że pokonanie jej w walce o miejsce w wyszukiwarce będzie kosztować więcej. Łatwiej zdobyć pierwszą pozycję na zapytanie „hodowla jedwabników” niż „usługi szklarskie”, to chyba oczywiste.
Do tego każda z naszych akcji zapewne wywoła reakcję konkurencji (przynajmniej tą świadomą), na którą ponownie będziemy musieli znaleźć skuteczną odpowiedź. Pozycjonowanie nie jest jednorazowym zabiegiem, a procesem, często długotrwałym (zwłaszcza, jeśli musimy nadrobić dużą stratę w stosunku do konkurencji).
Najtańszy nie znaczy najlepszy
Wiadomo, że cena usługi jest bardzo ważna dla każdego Klienta i wpływa na wybór wykonawcy – mówi Mateusz Ostachowski z firmy Kompan.pl – przestrzegałbym jednak przed zbytnim poleganiem na tym elemencie. Bywa, że jakaś agencja celowo zaniża cenę, byle tylko zdobyć klienta. W rezultacie ma później problem z budżetem, co sprawia, że spada jakość ich usług.
Inne agencje mogą z kolei, za bardzo niską cenę, faktycznie podnieść pozycję strony. Będzie to jednak tylko chwilowa poprawa, bo zmiany zostaną zdobyte półśrodkami, które na dłuższą metę nie dają rezultatów.
Niezadowolony z efektów zleceniodawca może przez to zakończyć współpracę z przekonaniem, że to całe pozycjonowanie jest przereklamowane, podczas gdy sprawa rozbiła się o pieniądze. Trzeba podchodzić ostrożnie do szybkości otrzymywania wycen, jak i kwot, na które opiewają – tłumaczy Mateusz Ostachowski z Kompan.pl.
„Pozycjonowanie” nie zawsze oznacza to samo
Zmiany w kodzie strony, wybór odpowiednich fraz i słów kluczowych, zdobywanie linków – wszystkie elementy, które określa się zbiorczo jednym terminem „pozycjonowanie” można by wymieniać i wymieniać. Tymczasem to cały szereg skomplikowanych czynności, które w zależności od firmy zlecającego mogą wyglądać i przebiegać zupełnie inaczej. Warto być tego świadomym, kiedy zaczynamy szukać firmy pozycjonerskiej. Pozyskana wiedza sprawi, że współpraca z firmą oferującą SEO będzie bardziej efektywna dla obu stron.