Reklama

Biznes

Ludzie z Podkarpacia budują motoryzacyjne marki

Materiał Partnera
Dodano: 06.09.2021
55962_marek_ryczko
Share
Udostępnij
Największa wartość firmy to ludzie – nie mają wątpliwości szefowie firm, które współtworzą pozycję podkarpackiej motoryzacji w świecie. To dzięki wiedzy inżynierów już 50 lat temu Melex wysyłał tysiące pojazdów elektrycznych do USA, a opony z Dębicy utożsamiane są z najlepszymi globalnymi markami. Kapitał ludzki pozwolił  rodzinnym firmom jak Autopart zająć znaczną część rynku akumulatorów i przyciągnął tak dużego inwestora jak BorgWarner, który w Jasionce pod Rzeszowem właśnie wmurował kamień węgielny pod kolejny zakład.
 
BorgWarner: 3 miliony turbosprężarek rocznie
 
Zakłady BorgWarner w Jasionce pod Rzeszowem są częścią amerykańskiego koncernu BorgWarner Inc., globalnej firmy z ponad 130-letnią tradycją, stawiającej na rozwój portfolio produktów w kierunku elektryfikacji i poprawy mobilności pojazdów. Nowoczesny campus rozwija się prężnie od 2007 roku, składając się z dwóch spółek i trzech dywizji: Emissions, Thermal i Turbo Systems, DriveTrain Systems i Morse Systems. Najnowszą inwestycją jest rozbudowa zakładu Morse Systems, uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego w sierpniu 2021 otworzyło kolejny rozdział w historii firmy.
 
BorgWarner Poland, Dywizja Emission, Thermal i Turbo Systems dostarcza turbosprężarki do gigantów motoryzacji takich jak Volkswagen, Ford, Jaguar Land Rover, MAN oraz producentów pojazdów i maszyn użytkowych. Po latach sukcesywnego wzrostu sprzedaży i zatrudnienia, firma liczy sobie ponad 1200 pracowników, dostarczając do swoich klientów prawie 3 mln turbosprężarek rocznie. Źródłem sukcesu przedsiębiorstwa są inwestycje w badania i rozwój. Od 2013 roku w nowoczesnym Centrum Technicznym zespół liczący obecnie ponad 170 osób rozwija najnowsze technologie, firma prowadzi m. in. badania nad elektryfikacją swoich produktów. Wizję czystego i energooszczędnego świata przedsiębiorstwo realizuje również przez zakład remanufacturingu, czyli regeneracji turbosprężarek. Dając używanym produktom drugie życie, zmniejsza się zużycie energii i surowców.
 
– Po latach dynamicznego wzrostu jakość jest dla nas priorytetem. Nie chodzi tylko o jakość naszych turbosprężarek, lecz również o jakość środowiska pracy, które tworzymy dla naszych pracowników. Nasz zespół jest największym zasobem firmy, dzięki któremu dostarczamy klientom produkty, z których jesteśmy dumni. W czerwcu 2021 roku, dzięki głosom pracowników, zostaliśmy pierwszą firmą na Podkarpaciu, która zdobyła prestiżowe wyróżnienie międzynarodowym Certyfikatem Great Place to Work® – podkreśla Marek Ryczko, Dyrektor Generalny BorgWarner Poland sp. z o.o., Dywizja Emissions, Thermal i Turbo Systems.
 
Melex i jego pojazdy elektryczne

Dariusz Gujda, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Finansowy Melex Sp. z o.o. Fot. Tadeusz Poźniak
 
Polska firma Melex Sp. z o.o. jest jednym z najdłużej działających  producentów  pojazdów elektrycznych na świecie. Jej historia zaczęła się od zamówienia amerykańskiego dealera, który poszukiwał firmy do produkcji małych pojazdów na pola golfowe. Wybór gości z USA padł na mielecką fabrykę samolotów, WSK PZL Mielec, gdzie powstawało w tamtym czasie wiele innowacyjnych projektów. Doświadczeni inżynierowie stworzyli pojazd i w 1971 roku pierwszych 10 sztuk, wysłano za ocean. Wkrótce roczne zamówienia sięgnęły 10 tys. pojazdów. Produkowane przez blisko 50 lat meleksy zyskały tak dużą popularność, że marka stała się synonimem dla tego segmentu rynku, o czym świadczą liczne nagrody i wyróżnienia zdobyte przez firmę. Obecnie spółka Melex zatrudnia około 150 osób, a na świecie reprezentuje ją  szeroka sieć dystrybutorów, oferując również pojazdy w wersji homologowanej w kategorii L7e, co pozwala na poruszanie się nimi po drogach publicznych w krajach Unii Europejskiej. 
 
Melex produkuje ponad 100 różnych modeli z linii N.Car oraz N.Classic w wersjach: pasażerskie (4-8-osobowe), bagażowe (o ładowności do 1250 kg) i specjalne. Korzysta z nich wiele branż, m.in. zakłady przemysłowe, centra logistyczne, lotniska, dworce i stadiony, branża komunalna oraz placówki pocztowe, a także służby mundurowe, szkoły, szpitale i sanatoria, szkółki roślin, ogrody zoologiczne, hotele, firmy turystyczne, pola golfowe oraz rolnicy i leśnicy. Klientom oczekującym zasięgu ponad 100 km, Melex oferuje pojazd z instalacją elektryczną 72V lub wyposażony w baterie litowo-jonowe, które są bezobsługowe i nie trzeba pamiętać o uzupełnianiu elektrolitu, a ich czas ładowania jest bardzo krótki. – W przyszłym roku firma zamierza wprowadzić do produkcji seryjnej kolejne modele: N.Truck, 2-tonowy modułowy elektryczny pojazd użytkowy, przeznaczony do transportu w obszarach miejskich i przemysłowych, a także N.50, jubileuszową linię, która dzięki modułowej zabudowie pozwala na rozwinięcie nowych zastosowań, dzięki czemu pojazdy będą mogły obsługiwać jeszcze więcej branży niż dotychczasowe modele z linii N.Classic i N.Car – zapowiada Dariusz Gujda, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Finansowy Melex Sp. z o.o.
 
Dębica – światowy ambasador branży motoryzacyjnej z Podkarpacia
 
Leszek Szafran, Prezes Firmy Oponiarskiej Dębica SA. Fot. Archiwum FO Dębica

Firma Oponiarska Dębica SA idealnie łączy bogatą tradycję dębickiej fabryki z nowoczesnością. Zakład produkcyjny jest dziś jednym z największych pracodawców na Podkarpaciu i jednocześnie ważną częścią życia lokalnej społeczności. Dębica ma istotny wkład nie tylko w rozwój regionu, ale i całej polskiej gospodarki. Wykorzystując nowoczesne technologie i spełniając najwyższe standardy jakości, z linii produkcyjnych dębickiej fabryki schodzą zaawansowane technologicznie opony do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych wiodących marek takich jak Dębica, Goodyear, Dunlop, Fulda oraz Sava. Spełniają one najwyższe wymogi technologiczne i jakościowe czołowych producentów aut i dzięki temu trafiają na pierwsze wyposażenie do wiodących marek samochodowych.
 
– Dzięki naszej strategicznej współpracy z koncernem Goodyear, opony „made in Poland” wyprodukowane w naszym zakładzie produkcyjnym jeżdżą po drogach w wielu krajach świata. Co ważniejsze, spośród kilkunastu milionów opon, które co roku produkowane są przez Firmę Oponiarską Dębica SA, coraz więcej to opony klasy Premium, które należą do najbardziej zyskownych segmentów rynku – mówi Leszek Szafran, Prezes Firmy Oponiarskiej Dębica SA, i podkreśla: – Jesteśmy jednym z największych pracodawców w regionie, a poprzez współpracę z setkami podwykonawców wspieramy rozwój gospodarczy całego Podkarpacia. Nasze wieloletnie doświadczenia w połączeniu z nowoczesnym podejściem i najwyższymi standardami zarządzania pozwalają pozytywnie patrzeć na dalszy rozwój naszego zakładu.
 
Autopart: co piąty samochód z naszym akumulatorem
 
Monika Bąk, Prezes Zarządu Autopart. Fot. Tadeusz Poźniak

Autopart, producent akumulatorów samochodowych z siedzibą w Mielcu, od lat jest w czołówce polskich firm z branży automotive, która prężnie się rozwija, śmiało inwestuje i dotrzymuje kroku międzynarodowej konkurencji, dostarczając najwyższej klasy produkty. Firma produkuje rocznie 2,5 mln sztuk akumulatorów do wszystkich typów pojazdów samochodowych, maszyn i urządzeń rolniczych oraz do łodzi i kamperów. Odbiorcami są klienci z 50 krajów na całym świecie, w tym z takich regionów jak Bliski Wschód, czy Afryka Północna. W Polsce firma posiada 20 proc. udziału w rynku, co prowadzi do ogólnego wniosku: co piąty samochód w Polsce ma pod maską akumulator wyprodukowany w mieleckiej fabryce – z etykietą samego Autopartu lub inną, personalizowaną dla klienta hurtowego. 
 
W ostatnich latach firma przeprowadziła szereg inwestycji w automatyzację i robotyzację, zwiększając w ten sposób moce produkcyjne, poprawiając wydajność i powtarzalność procesów oraz ułatwiając zadania pracownikom produkcyjnym. Bardzo ważną gałęzią rozwoju jest ochrona środowiska i dbałość o nie w każdym aspekcie. Fabryka wyposażona jest w nowoczesne systemy filtracji powietrza, a także w swoją oczyszczalnię wody. Sama technologia produkcji akumulatorów również się zmienia, co spowodowało  utworzenie centrum R&D (badawczo-rozwojowego), w którym zespół inżynierów prowadzi badania nad nowymi bateriami, wykorzystując zaawansowane testery i stanowiska badawcze.
 
– Rozwój technologiczny jest konieczny, bo taki mamy dziś świat, ale największą wartością są ludzie. To w nich należy inwestować najwięcej, wspólnie tworząc markę, z której każdy korzysta, zyskując stabilne warunki i atmosferę współpracy. Mamy to szczęście, że nasza załoga to osoby zaangażowane, które chcą się stale doskonalić i dążą do zawodowej satysfakcji. Wspieramy zespół zarówno na polu edukacyjnym, jak i w obszarze pasji sportowych i zdrowia, co przekłada się na niską fluktuację i jest zauważalne na lokalnym rynku pracy – podsumowuje Monika Bąk, Prezes Zarządu Autopart.
 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy