Systemy ERP (z ang. Enterprise Resources Planning) stały się doskonałym narzędziem służącym do kompleksowego zarządzania firmą. Do ich zadań należy przede wszystkim zarządzanie i kontrola nad wszystkimi procesami z poszczególnych sektorów biznesu. To zbiór modułów działających na jednej bazie danych i znacznie usprawniających pracę całego przedsiębiorstwa.
Jeszcze do niedawna mówiło się, iż wdrożenie podstawowego wyposażenia ERP do firmy będzie w stanie zaspokoić wszystkie potrzeby działalności. Z czasem wiele się jednak zmieniło, a wdrażanie dodatkowych modułów dostosowanych do struktury firmy stało się normą we współczesnym biznesie. Nowoczesne rozwiązania z zakresu IT są ze sobą ściśle zintegrowane i umożliwiają wzajemną komunikację. Warunkiem jest, aby wszystkie części oprogramowania posiadały charakter otwarty, co związane jest z integracją przy użyciu uniwersalnego języka programowania (API). Tylko w taki sposób przedsiębiorca może uzyskać spójne, jednolite narzędzie informatyczne, którego rola pozwala sprawnie planować zasoby i zarządzać całym biznesem.
Wybór podstawowych modułów ERP
Każde przedsiębiorstwo, przy wyborze programów ERP powinno uwzględnić dołączenie do nich podstawowych modułów. Zakres ich funkcjonalności jest niezwykle wysoki, przez co świetnie spiszą się w różnych sektorach biznesu i pomogą zarówno właścicielom, jak i wszystkim osobom zatrudnionym w danej firmie.
Moduł finansów i księgowości
Zajmowanie się księgowością jest obowiązkiem nie tylko dużych korporacji, ale również mniejszych firm i mikroprzedsiębiorstw. Dołączenie modułu ERP odpowiadającego za prowadzenie księgi handlowej oraz sporządzanie sprawozdań finansowych, to ogromne ułatwienie dla każdego właściciela. Taki dodatek umożliwia automatyczne generowanie dokumentów biznesowych i samodzielnie rozlicza niezbędne operacje bankowe. To istotna pomoc dla osób zatrudnionych w dziale księgowości naszej firmy.
Moduł CRM
Często zdarza się, że program erp wyposażony jest również w moduły CRM. Odpowiadają one za wzmożoną organizację pracy i sprawny kontakt z klientem. Jak doskonale wiadomo, szybsza i bardziej profesjonalna obsługa klienta to sposób na ponowne jego skorzystanie z usług naszej firmy. Narzędzie umożliwia wygodny dostęp do wszystkich danych osób powiązanych z naszą firmą, a także odpowiada za automatyczne przypisanie e-maili konkretnych klientów.
Moduł handlowo – magazynowy
To rozwiązanie dla firm zarówno produkcyjnych, jak i magazynowych. W sposób automatyczny odpowiada za działania związane ze składowaniem oraz wysyłką towaru. Bardzo często w ramach rozbudowy korzysta się ze specjalnych systemów WMS, które dzięki kompatybilności z większością programów ERP, mogą stanowić ich precyzyjne moduły.
Moduł DMS
To dodatek odpowiadający za sprawną i kompleksową obsługę dokumentów firmowych. Może obsługiwać wszystkie formy dokumentacji, w tym faktury, pisma sądowe czy inne formy zewnętrzne i wewnętrzne. Moduł jest w stanie generować szablony nowych pism na podstawie tych już istniejących. Dzięki temu, cała dokumentacja wygląda jednolicie, a proces sporządzania przechodzi nieporównywalnie szybciej.