Reklama

Biznes

Jak minął 2024 rok na podkarpackich drogach

Opracowanie Aneta Gieroń
Dodano: 23.12.2024
Budowa S19 na odcinku Babica-Jawornik. Fot. GDDKiA/Oddział w Rzeszowie
Budowa S19 na odcinku Babica-Jawornik. Fot. GDDKiA/Oddział w Rzeszowie
Share
Udostępnij

Najważniejsza, oczywiście była budowa drogi ekspresowej S19 i przygotowanie do realizacji kolejnych inwestycji, w tym ośmiu obwodnic z rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

W 2024 roku w zakresie drogi ekspresowej S19, GDDKiA skierowała do realizacji ostatnie dwa podkarpackie odcinki tej trasy, tj. Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz, o łącznej długości 11,6 km. Tym samym cały szlak Via Carpatia w województwie podkarpackim, o długości 84,5 km między Rzeszowem a granicą państwa w Barwinku, jest w realizacji. Cztery odcinki są w budowie, dwa na etapie uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a dla dwóch opracowywana jest dokumentacja niezbędna do złożenia wniosku o ZRID. Dodatkowo, rozbudowywany o drugą jezdnię jest prawie 14-kilometrowy odcinek między węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka. 

Aktualny stan realizacji poszczególnych odcinków: 

  • Rzeszów Południe – Babica (10,3 km): wartość umowy na realizację: 2,2 mld zł, wykonawca: Mostostal Warszawa i Acciona Construccion, trwa budowa);  
  • Babica – Jawornik (11,6 km): wartość umowy na realizację: 1,2 mld zł, wykonawca: Intercor, trwa budowa);    
  • Jawornik – Lutcza (5,2 km): wartość umowy na realizację: 1,9 mld zł, wykonawca: Gülermak i Budimex, przed złożeniem wniosku o decyzję ZRID); 
  • Lutcza – Domaradz (6,4 km): wartość umowy na realizację: 1,4 mld zł, wykonawca: Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret, przed złożeniem wniosku o decyzję ZRID); 
  • Domaradz – Krosno (12,5 km): wartość umowy na realizację: 1,1 mld zł, wykonawca: Mostostal Warszawa, złożony wniosek o decyzję ZRID);  
  • Krosno – Miejsce Piastowe (10,3 km): wartość umowy na realizację: 365 mln zł, wykonawca: Aldesa, trwa budowa);  
  • Miejsce Piastowe – Dukla (10,1 km): wartość umowy na realizację: 478 mln zł, wykonawca: Strabag, trwa budowa);   
  • Dukla – Barwinek (18,2 km): wartość umowy na realizację: 1,5 mld zł, wykonawca: Polaqua, złożony wniosek o decyzję ZRID);  
  • dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Północ – Jasionka (13,8 km): wartość umowy na realizację: 272 mln zł, wykonawca: Strabag, trwa budowa).  

Z docelowych ok. 169 km drogi ekspresowej S19 w naszym województwie, kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy, pomiędzy węzłami Lasy Janowskie i Rzeszów Południe. Dzięki temu udało się połączyć stolice województw podkarpackiego i lubelskiego. Mieszkańcy Podkarpacia zyskali również szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcy z woj. lubelskiego z autostradą A4.  

S74 i obwodnice w przygotowaniu

W cyklu realizacji inwestycji drogowej najwięcej czasu pochłania nie sama budowa, ale proces prac przygotowawczych. I właśnie na etapie przygotowania jest kolejna droga ekspresowa w naszym regionie, S74 na odcinku Opatów – Nisko o długości ok. 73 km. Przygotowywane są także nowe inwestycje drogowe, które powstaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.   

Podkarpacki odcinek S74 jest na etapie przygotowania dokumentacji i uzyskiwania decyzji środowiskowej. Opracowane zostało Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) wraz z analizą i weryfikacją wariantów zarekomendowanych na etapie Studium korytarzowego (SK). 21 października 2022 r. złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla tej inwestycji, a 16 listopada 2022 r. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Rzeszowie wszczęła postępowanie w sprawie wydania DŚU. Jako wariant preferowany wskazano wariant społeczny (W5), z korektą przebiegu na odcinku od węzła Pysznica do węzła Kłyżów. Wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Rzeszowie, w uzgodnieniu z RDOŚ w Kielcach, decyzja rozstrzygnie jednoznacznie o przebiegu przyszłej drogi ekspresowej S74. Pozwoli również na rozpoczęcie kolejnego etapu przygotowania tej inwestycji do realizacji, czyli opracowanie elementów Koncepcji programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym. 

W przypadku nowych inwestycji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, pierwsze zadanie jest już w realizacji. 15 maja br. podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28. Wykonawcą prac jest Budimex, a wartość umowy to 152,3 mln zł. Aktualnie trwa etap projektowania. Złożenie wniosku o decyzję ZRID planowane jest w II kwartale 2025 r.  

Obwodnice Pilzna, Jasła oraz Brzostku i Kołaczyc

Kolejne obwodnice są na etapie przetargu i prac przygotowawczych. Trzy obwodnice w ciągu DK73: Pilzna, Jasła oraz Brzostku i Kołaczyc, są na etapie przetargu na realizację w systemie Projektuj i buduj. Umowy z wykonawcami będą podpisywane w przyszłym roku. Pozostałe cztery obwodnice: Nowej Dęby, Kolbuszowej, Miejsca Piastowego i Przemyśla, są na etapie prac przygotowawczych. Dla obwodnic w ciągu DK9, Nowej Dęby i Kolbuszowej, złożono wnioski o wydanie DŚU, a dla obwodnicy Miejsca Piastowego (DK28) złożenie wniosku o DŚU planowane jest w I kwartale 2025 r. Obwodnica Przemyśla (DK28/DK77) jest przed ponownym posiedzeniem Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych (KOPI), na którym zostanie wskazany wariant do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Jego złożenie do RDOŚ w Rzeszowie planowane jest w II kwartale przyszłego roku. 

Na etapie przygotowania jest rozbudowa DK73 Pilzno – Brzostek na odcinku o długości 9,3 km, dla której opracowana została Koncepcja programowa. 19 listopada br. odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI). Aktualnie wykonawca wprowadza poprawki do Koncepcji i opracowuje wariant wynikowy. W II kwartale 2025 r. planowane jest ogłoszenie przetargu na realizację tego zadania.   

Na etapie przetargu jest przygotowanie nowego przebiegu DK9 w województwie podkarpackim, od drogi ekspresowej S74 do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4. Przetarg na wykonanie STEŚ-R oraz materiałów do wniosku o wydanie DŚU został podzielony na trzy części:  

  • od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 km),     
  • od obwodnicy Nowej Dęby w m. Komorów do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km),    
  • od obwodnicy Kolbuszowej w m. Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km).   

Podpisanie umowy zaplanowano w I kwartale br. 

Elementem uzupełniającym i zapewniającym ciągłość przebiegu drogi krajowej nr 9 są obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, które zostaną zrealizowane w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył ok. 70 km.  

Rozbudowa DK28 Długie – Sanok

Do realizacji przygotowano także rozbudowę DK28 Długie – Sanok o długości 8 km. Ogłoszono przetarg na wykonanie STEŚ-R oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Inwestycja będzie polegała na budowie nowego odcinka DK28 omijającego miejscowości Długie, Pisarowce oraz Nowosielce wraz z rozbudową DK28 w miejscowościach Czerteż i Zabłotce. Dzięki tej inwestycji skróci się czas dojazdu w Bieszczady, a Sanok zyska bezpośrednie połączenie z drogą ekspresową S19. Otwarcie ofert zaplanowano na 3 lutego 2025 r. 

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy