Na Podkarpaciu jest planowanych wiele inwestycji drogowych i mostowych, zatem ważne jest, by budować dużo, tanio i szybko. Wielkie inwestycje powinny promować postęp, co oznacza konieczność zastosowania innowacyjnych materiałów i technologii. A to może generować zyski dla wszystkich – przekonywali uczestnicy panelu „Nowe technologie w budownictwie infrastrukturalnym” podczas I Kongresu Budownictwa Infrastrukturalnego w hali Podpromie w Rzeszowie.
Jako prelegenci wystąpili naukowcy z Politechnik: Wrocławskiej i Rzeszowskiej oraz AGH w Krakowie.
Konkurencja tworzy postęp
Prof. Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej mówił o zaletach nawierzchni betonowej na drogach krajowych i samorządowych. Jego zdaniem, do tych zalet – w porównaniu z nawierzchnią asfaltową – należą: duża sztywność (co powoduje, że nie powstają koleiny), jasny kolor nawierzchni, który zwiększa bezpieczeństwo jazdy, większa trwałość i niższe koszty utrzymania.
Prof. Szydło stwierdził, że wcześniej niechętnie stosowano nawierzchnie betonowe ze względu na ich głośność, jednakże obecne technologie ich budowy pozwalają tę głośność zminimalizować. Przytoczył dane, z których wynika, że nie odbiega ona od analogicznych parametrów na nawierzchni asfaltowej.
Fot. Tadeusz Poźniak
Dodatkową zaletą jest to, że drogi betonowe są alternatywą dla powszechnie dominującej dotychczas nawierzchni asfaltowej. – Konkurencja tworzy postęp. Przy jednej technologii zawsze rosną ceny – stwierdził prof. Szydło.
Betony lekkie i ekologiczne przyszłością
Prof. Tomasz Siwowski pokazał zalety nowej generacji materiałów używanych w budowie mostów betonowych. Np. zaletą betonów lekkich jest mniejszy ciężar konstrukcji, użycie betonu geopolimerowego ma wymiar ekologiczny (pozwala zastąpić cement geokrzemianamii przyczynia się do zmniejszenia zużycia CO2), z kolei beton TRC jest zbrojony nie stalą, lecz specjalną tkaniną, dzięki czemu mosty zbudowane przy użyciu tego materiału są bardzo wytrzymałe i nie korodują.
Także nowe technologie budowy mostów, np. budowa na rusztowaniach, metoda przęsło po przęśle, metoda nawisowa, nasuwanie podłużne czy druk 3D pozwolą, zdaniem Tomasza Siwowskiego, budować szybko i względnie tanio.
Tunele – wszystko polega na intuicji inżyniera
Prof. Marek Cała z AGH pokazał problemy, z którymi możemy się zetknąć przy budowie tuneli na przykładzie budowy 2-kilometrowego tunelu pod Małym Luboniem na drodze S7. Ta budowa, bardzo trudna choćby ze względu na zmienną strukturę skał, wiele nauczyła wszystkich w nią zaangażowanych.
Prelegent przypomniał starą zasadę geoinżynierii: „spodziewaj się tego, czego się nie spodziewasz”, jak również przypomniał, że przy budowie tuneli jak dotąd nie ma norm branżowych, przepisów, standardów. – Wszystko opiera się na intuicji inżyniera, który projektuje – stwierdził prof. Cała. Dodał, że każdy etap procesu inwestycyjnego jest ważny, bo na każdym można popełnić błąd.
Prof. Marek Cała. Fot. Tadeusz Poźniak
Dr inż. Lesław Bichajło omówił nowoczesne metody diagnostyki i zarządzania infrastrukturą drogową. Systemy oceny stanu nawierzchni funkcjonują od wielu lat, ale wcześniej były bardzo niedoskonałe – obejmowały jedynie ocenę wizualną. Obecnie GDDKiA stosuje bardziej rozbudowany system – Diagnostyka Stanu Nawierzchni, który obejmuje rejestrację stanu nawierzchni i uszkodzeń metodą pomiarową.
Prelegent podkreślił, że postęp dotyczy bardziej badania dróg wyższych klas, gdzie stosuje się np. metodę pomiaru w osi obciążenia oraz w kilku punktach, podczas gdy na drogach niższej klasy nadal stosuje się belkę Benkelmana (pomiar punktowy w osi obciążania).Na drogach niższej klasy raczej nie stosuje się profilografu laserowego, tylko łatę 2m/4m.