W pierwszej połowie 2019 roku PKP Polskie Linie Kolejowe oddadzą do użytku dla pasażerów nowy przystanek kolejowy Rzeszów-Zachodni, który usprawni komunikację na trasie Rzeszów – Kolbuszowa – Ocice i Kraków – Rzeszów. Inwestycja warta ponad 200 mln zł obejmuje także przebudowę i modernizację stacji Rzeszów Główny.
Przystanek Rzeszów-Zachodni już powstaje, a wraz z nim dwa nowe perony w rejonie alei Wyzwolenia. Pierwszy ma usprawnić komunikację dla linii 71 na trasie Kolbuszowa-Rzeszów, drugi ułatwi podróżowanie pociągami relacji 91, czyli między Krakowem a Rzeszowem.
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum składające się z 4 firm: Track Tec Construction
Sp. z o.o., Inżynieria Rzeszów S.A., INTOP WARSZAWA Sp. z o.o. oraz INFRAKOL
Sp. z o.o. Sp. k. Już teraz firmy układają nowe tory i montują elementy sieci trakcyjnej od strony zachodniej.
Nowe mosty – większy komfort na drogach
Przy nowym przystanku Rzeszów Zachodni PKP Polskie Linie Kolejowe przebudują trzy mosty w okolicy alei Wyzwolenia oraz jeden wiadukt nad ulicą Batorego, który zostanie wzmocniony i poszerzony. Zamontowane będą także nowe urządzenia na przejeździe kolejowo-drogowym przy ul. Marii Konopnickiej. PLK wymienią również tory, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Obecnie trwają pracę przy dwóch obiektach, gdzie instalowane są sieci energetyczne
i teletechniczne. W styczniu 2019 r. wykonawca przystąpi do przebudowy trzeciego mostu. Takie rozwiązanie ułatwi dostęp do pociągów mieszkańcom dzielnic Staromieście i Baranówka.
– Ta inwestycja poprawi komfort obsługi pasażerów, ułatwi dostęp do pociągów osób z ograniczoną mobilnością. Efektem przedsięwzięcia będzie także wyższy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego oraz sprawniejsza komunikacja w aglomeracji i w regionie – mówi Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK.
Ułatwienia dla osób niepełnosprawnych
Zamontowane na przystanku Rzeszów-Zachodni antypoślizgowe nawierzchnie, linie naprowadzające, ruchome schody, winda oraz pochylnia mają ułatwić podróżowanie osobom starszym i niepełnosprawnym. Obiekt wyposażony będzie również w wiaty, ławki oraz nowoczesne tablice informacyjne.
– Dzięki temu zlikwidujemy bariery architektoniczne i poprawimy komfort podróżnych – dodaje Dorota Szalacha.
Trzy etapy budowy, jeden w realizacji
Budowa przystanku Rzeszów – Zachodni to pierwszy z trzech etapów przebudowy stacji Rzeszów Główny, której zakończenie planowane jest na pierwszą połowę 2021 roku. Drugim etapem inwestycji, która rozpocznie sie w połowie przyszłego roku i potrwa około 10 miesięcy będzie przebudowa i modernizacja trzech peronów na stacji Rzeszów-Główny. Powstanie też przejście podziemne, które zastąpi dotychczasową kładkę nad torami, łączące plac Dworcowy z ulicą Kochanowskiego. Trzeci, ostatni etap to przebudowa wiaduktu nad ulicą Batorego.
W tym roku na inwestycję wydano już 60 mln zł. Przebudowa i modernizacja całej stacji Rzeszów Główny będzie kosztować 205 mln zł. Inwestycja jest realizowana w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Projekt obejmuje trzy stacje: Rzeszów Główny, Szczecin Główny i Gdańsk.