Nowa strategia realizowana pod hasłem „Z pewnością przyszłość” umocni pozycję lidera zarządzania ryzykiem o wielkiej skali i partnera, który daje pewność w czasach zagrożeń – mówi Artur Olech, prezes PZU SA. Efektem działań w obszarze biznesu ubezpieczeniowego ma być 7,5 mld złotych dodatkowych przychodów do 2027 roku.
Grupa PZU SA przyjęła strategię działania na lata 2025-2027. Plan rozwoju został osadzony na czterech filarach biznesowych. Zakładają one uproszczenie struktury, w tym konsolidację aktywów bankowych, koncentrację na rozwoju podstawowej działalności ubezpieczeniowej, rozwój poprzez modernizację w obszarze cyfrowym i inwestycje w sektor zdrowotny oraz zaangażowanie w budowę odporności społecznej, dzięki działaniom prewencyjnym i edukacyjnym.
„To bardzo ambitna strategia. Już rozpoczęliśmy proces przejścia na model operacyjny zbudowany wokół business unitów, czyli dywizji biznesowych skoncentrowanych na danych grupach klientów i częściach biznesu” – informuje Artur Olech.
Grupa ma utrzymać 20 proc. marży operacyjnej w ubezpieczeniach na życie i zwiększyć przychody brutto z ubezpieczeń o 7,5 mld złotych do 36,2 mld złotych, zysk ma wzrosnąć z 4,3 mld zł do 6,2 mld zł w 2027 r.
PZU upraszcza strukturę aktywów grupy kapitałowej, dlatego ubezpieczyciel podpisał list intencyjny z Pekao SA, dotyczący zbycia udziałów w Alior Banku do Banku Pekao SA. Planowana sprzedaż ma na celu konsolidację aktywów bankowych pod parasolem Banku Pekao. Po tej transakcji PZU dalej utrzyma kontrolę nad aktywami bankowymi, ale w innym modelu, który wyklaruje się do końca 2025 r.
„Celem transakcji jest zwiększenie wartości dla Grupy PZU, dzięki zapewnieniu przejrzystej struktury dla akcjonariuszy i możliwość wypracowania większej wartości. Kapitał z uwolnionych aktywów bankowych będzie przeznaczony na rozwój biznesu PZU i udział Grupy w zachodzących procesach transformacji polskiej gospodarki” – informuje Artur Olech.
Według prezesa efekt synergii z uproszczenia struktury aktywów oraz struktury organizacyjnej to 400 mln złotych dodatkowych oszczędności, które osiągnie Grupa PZU do 2027 r.
Grupa PZU w nowym horyzoncie strategicznym zamierza zwiększyć rentowność biznesu ubezpieczeniowego.
„W ubezpieczeniach na życie wzmocnimy pozycję lidera. Mamy świadomość trendów demograficznych w naszym społeczeństwie, zwłaszcza w kontekście pokolenia silver i osób z wyżu demograficznego. Dlatego będziemy rozwijali nowe produkty życiowe, zdrowotne, ale także sportowe i benefitowe” – podkreśla Artur Olech. „Da to impuls do wzrostu wartości nowego biznesu o ponad 35 proc. i osiągnięcie marży operacyjnej powyżej 20 proc.” – dodaje.
Ubezpieczyciel podkreślił, że na polskim rynku w ubezpieczeniach majątkowych masowych dostrzegalna jest luka ubezpieczeniowa. Ponad 60 proc. nieruchomości Polaków nie ma wystarczającego pokrycia ubezpieczeniowego w przypadku wystąpienia realnych szkód. Dzięki m.in. powszechności we wszystkich kanałach dystrybucji i rozwoju know-how, Grupa osiągnie ponad 30 proc. wzrost przychodów z tych ubezpieczeń i poprawi wskaźnik COR (combined ratio – tzw. współczynnik mieszany) do poziomu poniżej 90 proc.
W obszarze bancassurance, Grupa PZU chce zanotować wzrost liczby ubezpieczonych klientów w bankach z Grupy Kapitałowej PZU o ponad 50 proc.
W segmencie ubezpieczeń majątkowych korporacyjnych Grupa w perspektywie strategii wypracuje progres powyżej 25 proc. przychodów z ubezpieczeń, m.in przez udział w największych inwestycjach, w tym w zielonej transformacji KPO.
Istotnym elementem budującym biznes będzie skoncentrowanie relacji z klientami w cyfrowej platformie mojePZU. Dzięki umocnieniu roli platformy jako centralnego kanału dla klientów, Grupa ma osiągnąć wzrost użytkowników do 8 mln osób, z 4,9 mln obecnie.
PZU chce także wzmacniać w społeczeństwie zaufanie i upowszechniać wizerunek marki zaangażowanej społecznie.
„Grupa PZU identyfikuje się jako lider zarządzania ryzykiem o wielkiej skali i partner, który daje pewność w czasach zagrożeń. Za trzy lata Grupa PZU będzie bardziej zyskowna, efektywniejsza kosztowo, a jej uproszczona struktura organizacyjna pozwoli pełniej skupić się na obsłudze oraz satysfakcji klientów i zapewniać jeszcze wyższą stopę zwrotu dla akcjonariuszy” – podsumował prezes PZU SA.