Reklama

Automoto

Latem też można wpaść w poślizg

Artykuł Partnera
Dodano: 23.06.2017
33597_main
Share
Udostępnij

Choć z ryzykiem poślizgu kojarzy się raczej zima i oblodzona nawierzchnia dróg, równie niebezpieczna sytuacja na drodze może przydarzyć się kierowcy także latem. To właśnie na okres od czerwca do sierpnia przypada w Polsce najwyższa średnia suma opadów deszczu*, które zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia akwaplanacji, czyli poślizgu wodnego. Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault radzą, jak bezpiecznie zachować się w takiej sytuacji i jak jej zapobiegać.

Burze i ulewne deszcze są bardzo częstym zjawiskiem w okresie letnich upałów. Podczas ulewy wielu kierowców redukuje prędkość ze względu na gorszą widoczność, ale trzeba pamiętać, że nawet kiedy deszcz ustanie, mokra nawierzchnia drogi wciąż może stanowić zagrożenie. Przyczynia się ona do wystąpienia akwaplanacji. Jest to utrata kontaktu opony z jezdnią podczas jazdy po mokrej nawierzchni, spowodowana utworzeniem się warstwy wody między oponą a powierzchnią jezdni. Do tego zjawiska dochodzi, gdy koło obraca się bardzo szybko i nie nadąża z odprowadzaniem wody spod opony.

Jak wyjść z wodnego poślizgu?

Należy w odpowiedni sposób reagować na akwaplanację w momencie, gdy pojawią się jej typowe objawy: „uciekanie” tyłu samochodu na boki oraz wrażenie poluzowania kierownicy, która staje się bardzo łatwa w operowaniu.Prawidłowe postępowanie w przypadku wystąpienia akwaplanacji to zdjęcie nogi z gazu, dzięki czemu pojazd wytraca prędkość i po chwili może ponownie stać się sterowny. Częstym błędem, jaki popełniają kierowcy, kiedy wpadną w poślizg wodny, jest gwałtowne wciskanie pedału hamulca. Takie odruchowe działanie nie pomaga w odzyskaniu kontroli nad pojazdem, tak samo jak nerwowe poruszanie kierownicą– mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Niebezpieczne kałuże

Akwaplanacji sprzyja prędkość niedostosowana do warunków na drodze, zużyte opony (im płytszy bieżnik, tym większe ryzyko utraty przyczepności) oraz ilość wody na jezdni – im jest ona większa, tym szybciej opony mogą utracić przyczepność. Dlatego szczególnie niebezpieczne jest wjeżdżanie w kałuże oraz koleiny wypełnione wodą, zwłaszcza że trudno z daleka ocenić ich głębokość.

Zanim dojdzie do akwaplanacji

Aby zmniejszyć ryzyko akwaplanacji, należy zredukować prędkość zarówno w czasie deszczu, jak i bezpośrednio po nim, gdy nawierzchnia drogi nie zdążyła jeszcze wyschnąć. Warto rozważyć także udział w zajęciach z doskonalenia techniki jazdy, podczas których można przećwiczyć wychodzenie z poślizgu w bezpiecznych warunkach – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

*IMGW (Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej)

Salon Renault mieści się w Rzeszowie przy al. Armii Krajowej 82 | Infolinia (12) 38 48 413, www.autospektrum.pl
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy