Pierwsze półroczne było dla producentów samochodów wręcz zaskakująco dobre. Sprzedaż wystrzeliła w górę, pozwalając im „odkuć” się po kiepskim, pandemicznym roku 2020. Niestety, dla wielu z nich drugie półrocze może być znacznie gorsze. I wcale nie dlatego, że popyt się załamie. Po prostu nie będą mieli czego sprzedawać. Niektórzy już nie mają. A wszystko przez półprzewodniki. Nie ma aktualnie koncernu motoryzacyjnego na świecie, który nie borykałby się z ich deficytem. Ich podaż jest ciągle ograniczona. Dlaczego?
Po pierwsze, same koncerny nie sądziły, że rynek motoryzacyjny zacznie się tak szybko odbudowywać po pandemii, więc złożyły mniejsze zamówienia na czipy. Po drugie, znacząco wzrósł popyt na nie w branży komputerowej – miało to bezpośredni związek z błyskawicznie rozwijającymi się kopalniami kryptowalut. Jet też teoria spiskowa mówiąca, że Chiny (odpowiadają one za 70-80 proc. globalnej produkcji półprzewodników) celowo ograniczają dostawy, aby zachwiać amerykańską i europejską gospodarką.
Efekty tego są takie, że tylko w ostatnich dwóch tygodniach kilka koncernów ogłosiło cięcia w produkcji. W minioną środę Mercedes skrócił czas pracy trzech zakładów w Niemczech (Sindelfingen, Rastatt i Brema) oraz całkowicie, aż na trzy tygodnie, wstrzymał produkcję w swojej fabryce na Węgrzech. Co gorsza, na pytanie, kiedy koncern będzie miał elementy potrzebne do wznowienia produkcji, jego przedstawiciele odpowiadają krótko i szczerze: „nie wiemy”. Polscy klienci, którzy zamówili samochody z gwiazdą w kwietniu i maju, nadal nie mają informacji, kiedy zostaną one wyprodukowane. Składający zamówienia dzisiaj, w rubryce „przewidywany termin odbioru” mają wpisaną wiosnę przyszłego roku. Wszystko to może oznaczać, że na przełomie 2021/2022 NIE BĘDZIE WYPRZEDAŻY ROCZNIKA!
Jak Kia wyprzedziła Volkswagena
Sytuacja u innych producentów nie jest wcale lepsza. BMW przyznało w ubiegłym tygodniu, że na placach pod jego fabrykami stoi 10 tys. nowych aut, które nie mogą zostać wydane klientom, ponieważ brakuje w nich niektórych elementów. Z kolei klientom, którzy dzisiaj chcą zamówić auto, sprzedawcy w salonach odradzają wybieranie opcji takich jak np. podparcie lędźwiowe w fotelu. Bo to może przesunąć dostawę o kilka miesięcy. Jednocześnie dealerzy marki nie mogą zamawiać samochodów „na stok”, co oznacza, że w zasadzie nie mają samochodów dostępnych od ręki.
Sytuacja na rynku czipów jest tak niestabilna, że np. Mercedes nie daje rady zaspokoić popytu na najnowszą klasę C
Auto z natychmiastowym odbiorem to dzisiaj prawdziwy rarytas. W Volkswagenie w całym kraju został… jeden Golf hatchback. Choć to było wczoraj, dzisiaj może go już nie być. Z innymi modelami jest podobnie. Marka ograniczyła produkcję m.in. w swojej fabryce na Słowacji, gdzie powstają także niektóre Porsche i Audi. Obie marki mają w swojej gamie modele, na które trzeba czekać aż do… maja/czerwca 2022, czyli prawie rok! Po wejściu w konfigurator Audi A8 ukazuje się komunikat, że w ogóle nie ma możliwości zamówienia samochodu do produkcji. W przypadku innych modeli klientom odradza się np. wybór elektrycznie otwieranej klapy bagażnika albo bezdotykowego dostępu. Bo to może wydłużyć czas realizacji zamówienia do 8-10 miesięcy.
69 proc. polskich firm zamierza się przesiąść do hybryd i elektryków
Jak długo taka sytuacja potrwa? Nikt dokładnie nie jest w stanie tego przewidzieć, ale wszyscy spodziewają się, że problem przeciągnie się do 2022 roku. Volvo ogłosiło w ubiegły piątek, że w pierwszym półroczu 2021 miało rekordowy zysk i sprzedaż, ale zaraz dodało, że drugie półroczne może być dla marki katastrofalne, bo nie ma podzespołów do produkcji. Klienci, którzy zamówią np. XC40 wyposażone w system BLIS, muszą czekać na auto do kwietnia przyszłego roku. I to w optymistycznym scenariuszu, zakładającym, że produkcja półprzewodników się „odetka”. A to nie jest wcale pewne. Zdaniem Carlosa Tavaresa, szefa koncernu Stellantis (Fiat, Peugeot, Citroen, Opel) w 2022 roku niedobór czipów może być jeszcze bardziej odczuwalny. W podobnym tonie wypowiada się grupa Volkswagena, która w oficjalnym komunikacie podała, że w trzecim kwartale prawdopodobnie nie uda się jej „zapanować nad wąskim gardłem, jakim są dostawy czipów”. Identycznie wygląda sytuacja w Fordzie, który ostrzega klientów, że czas oczekiwania na niektóre modele jest bliżej nieokreślony. Nawet jeżeli w umowie wpisany zostanie październik, to niewykluczone że termin ten będzie się przesuwał. A gwarancji, kiedy naprawdę zostanie wyprodukowany samochód, nikt nam nie da.
Sytuacja jest tak napięta, że wiele marek otrzymało zakaz zamawiania samochodów na stock. To oznacza, że nie mogą „w ciemno” zamówić np. tysiąca samochodów, sprowadzić ich do Polski, a dopiero potem sprzedawać klientom. Innymi słowy, wielu markom skończyły się samochody dostępne „od ręki”. I jeszcze długo ich nie będzie.
W najbardziej komfortowej sytuacji są koncerny japońskie i koreańskie, które nie uzależniły się od produkcji półprzewodników w Chinach do tego stopnia, co firmy europejskie. W efekcie tego np. Kia ma ciągle całkiem pokaźny stock samochodów dostępnych od ręki. A do tego bieżące dostawy, które przynajmniej na razie pozwalają jej zaspokoić popyt (choć nie w każdym przypadku, o czym przeczytacie niżej). Efekty tego widać nawet w statystykach. W czerwcu Kia sprzedała w Polsce 3419 samochodów – o 22,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Udało się jej wyprzedzić Volkswagena i została trzecią marką pod względem popularności nad Wisłą. Jej udział w całym rynku osobówek w pierwszych 20 dniach lipca 2021 wyniósł 8,3 proc. To oznacza, że co 12. nowy samochód rejestrowany w Polsce to Kia!
Aktualnie na stoku koreańskiej marki jest 8 tys. samochodów, z czego 5 tys. wyprodukowanych w słowackiej Żilinie. Dla porównania, Skodzie – jeśli wierzyć danym z zakładki “dostępne od ręki” na stronie marki – zostało tylko około 700 aut. Podobni, jak Volkswagenowi.
Fabryka Kia na Słowacji na razie pracuje bez przestojów
Niestety, są też złe wiadomości. Przede wszystkim dla zainteresowanych Sorento. Praktycznie niemożliwe jest kupienie go od ręki. Z kolei na realizację zamówienia trzeba będzie poczekać przynajmniej kilka miesięcy. To wszystko efekt dwóch rzeczy. Wspomnianego niedoboru półprzewodników (a Sorento to obecnie najbardziej zaawansowany technologicznie samochód Kia), ale także dużego popytu na ten model na całym świecie. W związku z tym polscy dealerzy nie mogą zamawiać go na stock, a jedynie realizować indywidualne zamówienia klientów. Kiedy skończą się problemy z dostawami czipów i Sorento będzie lepiej dostępne? Nikt nie jest w stanie tego określić. To jak wróżenie z fusów, bo nie decyduje o tym Kia. Jest uzależniona od poddostawcy czipów.
Kia ma ponad 500 nowych Stoniców do natychmiastowego odbioru. Dla porównania, Skodzie zostało tylko około 40 Kamiqów, a Volkswagen ma zaledwie 80 sztuk T-Crossów
Należy też uczciwie powiedzieć, że jeżeli nie spodoba nam się żaden Ceed z tych, które są dostępne w salonach Kia od ręki, to realizacja indywidualnego zamówienia też może potrwać dłużej, niż zwykle. W przypadku tego modelu od momentu podpisania umowy do wydania auta mogą minąć cztery miesiące, przy czym nie ma pewności, że ten czas jeszcze się nie przeciągnie. Podobnie jest z innymi modelami. Dlatego lepiej wybierać spośród tego, co już jest na stanie importera i dealerów tu, na miejscu. Szczególnie, że póki co ten wybór jest jeszcze całkiem spory.
Więcej informacji na temat oferty KIA na Podkarpaciu uzyskać można w Autoryzowanym Salonie KIA MULTITRUCK mieszczącego się w Rzeszowie ul. Handlowa 4, tel. 17 - 85 04 161, 162 oraz w Jarosławiu ul. 3-go Maja 98c tel. (16) 62 24 617 . więcej informacji na stronie https://www.kia.com/pl/dealers/multitruck/
Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.
Zgoda
Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności.
Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.
Administrator danych osobowych
Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/ http://poradnikbudowlany.eu/ http://modnieizdrowo.pl/ http://www.sagier.pl/ Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.
Podstawa i cel przetwarzania
Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.
Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Przekazywanie danych
Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.
Cookies
Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.
Twoje uprawnienia
Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.