Roboty ziemne i prace przy obiektach inżynierskich trwają w najlepsze na placu budowy S19 Rzeszów Południe – Babica. Lada moment do akcji wkroczy też Karpatka – maszyna TBM, która w lipcu rozpocznie drążenie tunelu o długości 2,3 km. Droga ma być gotowa w 2026 roku.
Największy stopień zaawansowania prac widać na wiaduktach drogowych, gdzie wykonano fundamenty, podpory, ścianę boczną oraz płytę pomostu. Z kolei na najdłuższym obiekcie liczącym 413,5 m, czyli estakadzie ES-1 zlokalizowanej w miejscowi Racławówka, wykonano komplet robót związanych z fundamentami, podporami oraz ścianami bocznymi.
Tunel na tym odcinku S19 drążony będzie przez maszynę o długości 112 m i średnicy tarczy 15,2 m! Karpatka, bo taką nazwę nosi maszyna, transportowana była z Hiszpanii w elementach. Część bezpośrednio drogą lądową na ciężarówkach, a największe elementy przypłynęły do Polski statkiem. Ze Szczecina do Opola przetransportowane zostały barkami i pontonami po Odrze, a dalej ruszyły lądem. Trwa właśnie montaż elementów maszyny w większe segmenty. Pomagają w tym żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 ton.
Budowa drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica
W branży mostowej prowadzone są prace związane z wykonywaniem robót palowych, zbrojeniem i betonowaniem poszczególnych elementów konstrukcyjnych obiektów (podpory, płyty pomostu, ławy fundamentowe). W branży tunelowej, na portalu północnym wykonywane są ściany szczelinowe oraz pale wielkośrednicowe, a na południowym trwają prace przygotowawcze dla maszyny TBM.
Budowa drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica to zadanie zlokalizowane w powiecie rzeszowskim i strzyżowskim, na terenie gmin Rzeszów, Boguchwała, Czudec, Niebylec i Strzyżów.
W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Lutoryż oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to 2 230 165 684,48 zł. Zakończenie prac zaplanowano w 2026 roku.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.