Przewodnicząca KE Ursula von der Leyen oraz liderzy Brazylii, Argentyny, Paragwaju i Urugwaju sfinalizowali negocjacje w sprawie przełomowej umowy o partnerstwie między UE a Mercosurem.
KE o umowie z krajami Mercosur
Unia Europejska i państwa Mercosuru – Argentyna, Brazylia, Paragwaj i Urugwaj – są naturalnymi partnerami. Łączą nas bliskie więzi kulturowe i gospodarcze oraz pracujemy nad wspólnymi wyzwaniami.
Jesteśmy kluczowym partnerem handlowym i inwestycyjnym Mercosuru: w 2023 r. wywóz towarów z UE do Mercosuru wyniósł 55,7 mld EUR, a w 2022 r. eksport usług do tego regionu miał wartość 28,2 mld EUR. W 2022 r. wartość inwestycji UE w krajach Mercosuru wyniosła 384,7 mld EUR.
Dla UE partnerstwo z Mercosurem stanowi szansę o ogromnym potencjale gospodarczym: jest to duży i rozwijający się rynek liczący ponad 260 mln osób. Gospodarki czterech państw tworzących tę grupę pozostają jednak bardzo chronione, stwarzając bariery dla europejskich eksporterów w postaci wysokich ceł przywozowych, uciążliwych procedur oraz przepisów i norm technicznych niezgodnych z normami międzynarodowymi.
Jest to również ogromna szansa polityczna. W interesie strategicznym UE leży ściślejsza współpraca z Mercosurem. Jest to kluczowe partnerstwo dla UE o dużym znaczeniu geopolitycznym, zwłaszcza w obecnym kontekście rywalizacji geostrategicznej, i z uwagi na fakt, że dążymy do poprawy naszej globalnej konkurencyjności i zmniejszenia naszych zależności.
Byłaby to również pierwsza kompleksowa umowa dla Mercosuru, która stawiałaby UE w korzystnej pozycji jako uprzywilejowanego partnera dla wszystkich czterech krajów i otwierała drogę do dalszej współpracy wykraczającej poza handel. Umowa przynosi korzyści zarówno UE, jak i Mercosurowi, stwarzając możliwości wzrostu gospodarczego, tworzenia miejsc pracy i zrównoważonego rozwoju po obu stronach oraz odpowiadając na postulaty i aspiracje ich społeczeństw.
28 czerwca 2019 r. osiągnięto porozumienie polityczne między UE a czterema członkami założycielami Mercosuru (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem). Trwają dodatkowe negocjacje techniczne zmierzające do wzmocnienia celów UE w zakresie zrównoważonego rozwoju i rozpoczęcia prac dotyczących obszarów wrażliwych, takich jak rolnictwo.
Główne korzyści z partnerstwa UE-Mercosur
Umowa ma na celu zniesienie ceł na 91 proc. produktów, co przyniesie korzyści praktycznie wszystkim eksporterom z UE, otwiera nowe możliwości i znacznie zwiększy naszą konkurencyjność.
Obecnie Mercosur nakłada wysokie cła na produkty UE, np. 35 proc. na samochody, ubrania i obuwie skórzane; 27 proc. na wino; 20–35 proc. na wina musujące, whisky, napoje spirytusowe i napoje bezalkoholowe; a także 20 proc. na czekoladę.
Umowa usunie inne bariery pozataryfowe dla wywozu z UE, takie jak niepotrzebnie restrykcyjne przepisy, nieautomatyczne pozwolenia na przywóz oraz uciążliwe procedury oceny zgodności. Wyeliminowałoby to również dyskryminacyjne traktowanie podatkowe towarów importowanych przez Mercosur.
Poprawi dostęp UE do surowców dzięki obniżeniu lub zniesieniu podatków wywozowych oraz wyeliminowaniu ograniczeń wywozowych i monopoli eksportowych, a tym samym zdywersyfikuje naszych dostawców i zmniejszy nasze zależności.
Wzmocni rolę UE i Mercosuru jako rzeczników handlu opartego na zasadach.
Będzie chronić prawa pracownicze w obu regionach i promować społeczną odpowiedzialność przedsiębiorstw.
Będzie chronić środowisko i stawiać walkę ze zmianą klimatu w centrum naszych stosunków handlowych. Negocjowany protokół dodatkowy zwiększa wzajemne zobowiązania w zakresie działań w dziedzinie klimatu i wylesiania.
W toczących się negocjacjach UE pracuje nad włączeniem porozumienia paryskiego jako „zasadniczego elementu” porozumienia, gwarantując, że wszystkie strony wywiązują się ze zobowiązań podjętych w ramach tego porozumienia.
Umowa zapewni ochronę około 350 oznaczeń geograficznych, gwarantując, że wyłącznie produkty europejskie spełniające warunki oznaczenia geograficznego będą mogły być sprzedawane na rynku Mercosuru pod odpowiednią nazwą oznaczenia geograficznego. Przykładami chronionych oznaczeń geograficznych są Tiroler Speck (Austria), Fromage de Herve (Belgia), Münchener Bier (Niemcy), Comté (Francja), Prosciutto di Parma (Włochy), Polska Wódka (Polska), Queijo S. Jorge (Portugalia), Tokaji (Węgry) i Jabugo (Hiszpania).
Jednocześnie umowa spowoduje, że sprzedaż imitacji tych produktów będzie niezgodna z prawem, również wtedy, gdy są one oznaczone określeniami takimi jak „w rodzaju”, „typu”, „w stylu” itp.
W sprawie wpływu porozumienia na normy sanitarne żywności spożywanej w UE
Unia Europejska korzysta z najwyższych norm sanitarnych i fitosanitarnych na całym świecie. Tego właśnie domagają się nasi obywatele i to będą nadal otrzymywać.
Eksporterzy z Mercosuru muszą przestrzegać naszych norm sanitarnych i fitosanitarnych, jeżeli chcą sprzedawać swoje produkty w UE – umowa nie zmieni tego faktu. Nasze standardy nie są przedmiotem negocjacji.
Normy SPS są egzekwowane w drodze audytów przeprowadzanych w terenie przez ekspertów UE, kontroli w momencie przybycia przez europejskie organy celne, procedur ustanowionych przez kraj eksportera oraz stałego dialogu między UE a jej partnerami handlowymi na temat tych procedur. Podejście to sprawdziło się.
Wpływ umowy na europejskich rolników
Europejscy rolnicy skorzystają z umowy dzięki zmniejszeniu lub zniesieniu większości barier taryfowych i pozataryfowych.
Obecnie cła Mercosuru na unijne produkty rolno-spożywcze mogą sięgać nawet 55 proc. Po ich usunięciu europejscy rolnicy będą o wiele bardziej konkurencyjni w eksporcie do krajów Mercosuru: są to kraje, w których klasa średnia szybko się rozwija i docenia wysokiej jakości produkty wytwarzane w UE.
Podobnie wszelkie imitacje będą zakazane, co oznacza, że nawet produkty oznaczone jako „ser typu Comté” lub „rodzaj polskiej wódki” będą zakazane.
W przypadku wrażliwych sektorów rolno-spożywczych w UE wynegocjowaliśmy pułapy przywozu, aby rynek europejski mógł wchłonąć wszelkie dodatkowe dostawy. Kontyngenty te stanowią niewielki odsetek konsumpcji różnych produktów w UE – około 1 proc.
Po raz pierwszy w historii UE wynegocjowała również klauzulę ochronną, która będzie chronić unijnych rolników przed nagłym wzrostem przywozu, a Komisja jest również gotowa pomóc rolnikom w bardzo mało prawdopodobnym przypadku poważnych zakłóceń na rynku.
W sprawie walki ze zmianą klimatu i środków na rzecz zrównoważonego rozwoju
Dzięki bogactwu różnorodności biologicznej czterech krajów Mercosuru, a zwłaszcza lasów deszczowych Amazonii, region ten ma kluczowe znaczenie dla walki ze zmianą klimatu i ochrony środowiska. Są to szersze podstawowe priorytety, które Unia Europejska podtrzymuje w negocjacjach handlowych.
W ramach negocjowanego protokołu dodatkowego pracujemy nad włączeniem porozumienia paryskiego jako podstawowej zasady naszego partnerstwa, co oznacza, że wszystkie strony muszą wywiązać się ze swoich zobowiązań, a UE będzie mogła zawiesić umowę handlową, jeżeli normy paryskie nie będą przestrzegane.
Do protokołu dodatkowego w sprawie działań w dziedzinie klimatu i zapobiegania wylesianiu zostaną dodane dodatkowe, ambitne zobowiązania.
Unijni importerzy i eksporterzy z Mercosuru będą podlegać zasadom i warunkom rozporządzenia w sprawie wylesiania po jego wejściu w życie.
Najważniejsze dane dotyczące relacji UE-Mercosur
Ludność:
Ludność UE: Ponad 450 mln osób
Populacja Mercosuru: Ponad 260 mln osób
Łączna populacja: Ponad 700 mln ludzi
Wymiana handlowa:
Eksport towarów z UE (2023): 55,7 mld EUR
Eksport z UE w sektorze usług (2022 r.): 28,2 mld EUR
Przywóz towarów do UE (2023 r.): 53,8 mld EUR
Przywóz do UE w sektorze usług (2022 r.): 12,3 mld euro
Wartość inwestycji UE w Mercosur (2022): 384,7 mld EUR
Dziesiątki tysięcyprzedsiębiorstw w UE eksportuje do Mercosuru.
Setki tysięcy miejsc pracy w UE są związane z eksportem do Mercosuru.
Główne towary UE wywożone do Mercosuru: maszyny i urządzenia (26,7 proc. całkowitego wywozu), chemikalia i produkty farmaceutyczne (25 proc.) oraz sprzęt transportowy (11,9 proc.).
Główne towary z Mercosuru wywożone do UE: produkty mineralne (29,6 proc. całkowitego wywozu), środki spożywcze, napoje i tytoń (19,2 proc.) oraz produkty roślinne (17,9 proc.).
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.