Recepta elektroniczna wdarła się szturmem na rynek medyczny. Nic w tym dziwnego, zważywszy na ogromną wygodę, jaką daje to rozwiązanie, zarówno z perspektywy lekarza, jak i pacjenta. Gdzie zrealizować e-receptę? Jak sprawdzić kod do e-recepty? Odpowiadamy na pytania.
Recepta elektroniczna — jak to działa?
Recepta elektroniczna to rozwiązanie, które pozwala zachować kontynuację w przyjmowaniu leków, bez konieczności fizycznej obecności w gabinecie lekarza celem odnowienia recepty. Zamawianie e-recepty, a także sama konsultacja lekarska przebiegają w całości zdalnie, za pośrednictwem Internetu oraz ewentualnie telefonu (możliwa jest teleporada).
E-recepta jest zamawiana za pośrednictwem podmiotu medycznego, który realizuje takie usługi medyczne zdalnie. Warto wybierać te platformy, na których lekarze są dostępni przez 7 dni w tygodniu, wtedy czas oczekiwania na receptę online wynosi zaledwie kilka minut. Osoba, która stara się o receptę, musi wypełnić prosty formularz — wpisać nazwę leku (maksymalnie do 4 różnych preparatów), objawy, na które jest on przyjmowany, a także dodatkowe uwagi (np. informację o byciu w ciąży). Następnie trzeba czekać na kontakt z lekarzem. Natomiast jeśli jest to e-recepta na leki przyjmowane na stałe, należy jedynie uzyskać akceptację prośby o wystawienie e-recepty. Zazwyczaj nie ma potrzeby dostarczenia dodatkowej dokumentacji medycznej.
Gdzie sprawdzić kod do e-recepty?
Informacja, która jest potrzebna do zakupu leków, to kod do e-recepty. Numer ten jest automatycznie przekazywany na internetowe konto Pacjenta, znajdziemy go w zakładce Recepty, po kliknięciu w przycisk Zobacz, znajdujący się w bloku Moje Recepty. Poza kodem e-recepty pacjent ma dostęp także do innych istotnych informacji, takich jak:
• data wystawienia recepty,
• termin ważności recepty (zwykle jest to 7 dni dla antybiotyków stosowanych zewnętrznie, natomiast 30 dni dla pozostałych leków),
• dane lekarza, który wystawił receptę,
• nazwa, postać farmaceutyczna przepisanego leku,
• zalecane przez lekarza dawkowanie,
• liczba opakowań danego leku (decyduje o tym lekarz),
• informacja o przysługującej refundacji.
Ogromnym udogodnieniem dla pacjenta jest również możliwość wyświetlenia kodu do e-recepty z poziomu bezpłatnej aplikacji Ministerstwa Zdrowia lub przesłanej wiadomości SMS albo e-mail. W większości przypadków SMS dociera do pacjenta w ciągu 5 minut od przesłania uzupełnionego formularza medycznego.
Gdzie zrealizować e-receptę?
Recepta elektroniczna może być zrealizowana w dowolnej aptece. Placówka potrzebuje tylko 4-cyfrowego kodu do e-recepty i numeru PESEL pacjenta, reszta informacji jest odczytywana przez system apteczny automatycznie. Możliwe jest również pokazanie farmaceucie ekranu telefonu komórkowego, na którym widoczny jest kod QR. Aby mieć pewność, że dany lek jest dostępny, warto wcześniej zadzwonić do apteki i o to spytać.
Gdzie zrealizować e-receptę, jeśli pacjent nie chce oczekiwać w kolejkach? W takiej sytuacji wygodnym rozwiązaniem jest zakup leków zdalnie i następnie odbiór już przygotowanych preparatów w aptece. Zamówienia złożone w aptekach internetowych są realizowane automatycznie, w ciągu 1-2 dni roboczych od ich opłacenia. Natomiast jeśli chodzi o leki bez recepty, mogą one zostać przesłane pod dowolny wskazany adres kurierem.
Warto wiedzieć: dla recepty elektronicznej charakterystyczne jest to, że pacjent może wykupić leki z jednej recepty w różnych aptekach. Należy jednak pamiętać o tym, aby kolejne opakowania danego leku zakupić w tej samej aptece, w której nabyto go pierwszy raz.
Ile kosztuje recepta elektroniczna?
Recepta elektroniczna jest, podobnie jak L4 wystawione przez Internet, całkowicie darmowa. Jedyną opłatą, jaką musi uiścić pacjent, jest koszt prywatnej wizyty u lekarza. Zazwyczaj wydatek ten nie przekracza 100-150 zł, a w przypadku niektórych podmiotów medycznych kolejne wizyty są nawet o 20% tańsze. Doceniają one w ten sposób lojalność pacjenta.