Z samurajskim mieczem i w zwiewnych kimonach. Tradycyjne tańce Kraju Kwitnącej Wiśni i współczesne choreografie w wykonaniu świetnych tancerzy będzie można podziwiać od 2 do 4 sierpnia podczas Festiwalu Kultury Japońskiej „Letni Powiew Japonii”, który już po raz 19. organizuje Fundacja Polsko-Japońska YAMATO i Centrum Kultury Japońskiej w Przemyślu. Artyści zagoszczą na zamkach w Krasiczynie i Baranowie Sandomierskim oraz w Regionalnym Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie.
W tym roku Iga Dżochowska z Przemyśla, znana ambasadorka kultury japońskiej w Polsce i dyrektor festiwalu, z pomocą pianistki Atsuko Ogawy, przygotowały specjalną oprawę wydarzenia, które zapoczątkowane zostało już 26 lat temu. 2-4 sierpnia zapraszają na specjalny XIX Festiwal Kultury Japońskiej „Letni Powiew Japonii” z okazji stulecia nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską i Japonią.
– Od lat nasze kraje utrzymują bardzo przyjazne stosunki, a Cesarstwo Japonii było pierwszym krajem z Azji, który uznał rząd premiera Ignacego Paderewskiego – podkreśla Iga Dżochowska, która z okazji wspomnianego stulecia na początku wakacji gościła na uroczystym przyjęciu w Ambasadzie Japonii w Polsce, z udziałem księcia Akishino, japońskiego następcy tronu. – W sensie geograficznym, religijnym, kulturowym nasze narody są bardzo daleko od siebie. Ale równocześnie jesteśmy tak podobni, niemal tacy sami. Jak to powiedziała Akiko Kasuya, która przygotowała wystawę pokazującą wspólne mianowniki sztuki polskiej i japońskiej: „Tylko pozornie Polacy i Japończycy są sobie dalecy. W głębi duszy podobnie czujemy i myślimy”. O tej bliskości świadczy też zainteresowanie, jakim cieszą się kolejne festiwale „Letni powiew Japonii”. Od lat organizujemy je właśnie w Baranowie Sandomierskim, Krasiczynie, Krośnie, a publiczność wciąż dopisuje i interesuje się występami japońskich artystów.
W tym roku do Polski przyjeżdża po raz drugi znakomita tancerka Kozue Kawabe, która przez dwa lata szlifowała taniec w moskiewskiej Akademii Baletu Bolszoj, a podczas festiwalu zatańczy m.in. do walca Chopina. Niezwykłe przedstawienia da Yoshitaka Suzuki – tancerz, którego zapraszają europejskie sceny w Niemczech, Holandii i Wielkiej Brytanii. Będzie także Maki Matsunaga – tancerka, która użyczyła swoich umiejętności twórcom filmu „Kill Bill 2”. Nie zabraknie muzyki tradycyjnych japońskich instrumentów (karylion) i koncertu fortepianowego Atsuko Ogawy. Początek występów w każdy z festiwalowych dni to godz. 19.00. Ale organizatorzy zapraszają gości już parę godzin wcześniej, bowiem tradycyjnie, festiwalowym występom towarzyszą warsztaty. W tym roku z pomocą japońskich instruktorów będzie można zgłębiać sztukę orgiami, nauczyć się zakładania kimona oraz spróbować kaligrafii. W Baranowie Sandomierskim odbędzie się także specjalny wykład i warsztaty na temat bonsai.
„Letni Powiew Japonii” [PROGRAM]
Specjalny XIX Festiwal Kultury Japońskiej 2019 z okazji stulecia nawiązania stosunków dyplomatycznych miedzy Polska i Japonia
Piątek, 2 sierpnia, Krasiczyn (Zamek)
Sobota, 3 sierpnia, Krosno (Regionalne Centrum Kultur Pogranicza)?
Warsztaty
W Krasiczynie w godzinach:
16:30 – 18:30 – Origami – Misa Watanabe (Japonia), Shoko Okumura (Japonia), Monika Kazimierz (Polska)
16:30 – 17:30 – Nakładanie kimona – Misa Watanabe (Japonia), Atsuko Ogawa (Japonia), Eriko Kato (Japonia)
17:30 – 18:30 – Kaligrafia – Atsuko Ogawa (Japonia)
W Krośnie w godzinach:
16:00 – 18:00 – Origami – Misa Watanabe (Japonia), Shoko Okumura (Japonia), Monika Kazimierz (Polska)
16:00 – 17:00 – Nakładanie kimona – Misa Watanabe (Japonia), Atsuko Ogawa (Japonia), Eriko Kato (Japonia)
17:00 – 18:00 – Kaligrafia – Atsuko Ogawa (Japonia)
19:00 – 21:00 – Program artystyczny
Taniec japoński (duet) z instrumentem karylionem – Cztery pory roku – Wiosna „Sakura sakura” , Lato „Swietliki” – taniec: Maki Matsunaga i Ryoko (Japonia); karylion: Yukine (Japonia)
Taniec do utworu F. Chopina „Walc cis-moll” – taniec: Kozue Kawabe (Japonia); fortepian: Atsuko Ogawa (Japonia)
Performance – Taniec regionalny z Akity w Japonii – „Nikatabushi”, „Hanekawa Kenbayashi” – Yoshitaka Suzuki (Japonia)
„Codzienne życie w Kyoto” – wykład Shoko Okumura (Japonia)
Taniec japoński (duet) z instrumentem karylionem – Cztery pory roku – Jesień „Księżyc na zamku”, Zima z opowieści „Makurano-soshi” – taniec: Maki Matsunaga i Ryoko (Japonia); karylion: Yukine (Japonia)
Teatr solowy – „Barekendan” – Ito-Gumi (Japonia)
Współczesny taniec japoński (solo) do muzyki J. Mercer „Moon River” – Kozue Kawabe (Japonia)
Performance – taniec japoński „Akita no Gyoji” – Yoshitaka Suzuki (Japonia)
Taniec ludowy japoński – Bon odori – „Hanagasa- Ondo” – Misa Watanabe (Japonia)
Mini recital fortepianowy: (T. Kako, Y. Nakata, L. v. Beethoven, F. Chopin) – Atsuko Ogawa (Japonia)
Taniec do muzyki F. Chopina „Etiuda Rewolucyjna” – taniec: Kozue Kawabe (Japonia); fortepian: Atsuko Ogawa (Japonia)
Performance – Taniec japoński „Namahage” – Yoshitaka Suzuki (Japonia)
Teatr solowy „Momentan” „Amemusume” – Ito-Gumi (Japonia)
Taniec japoński (duet) z instrumentem karylionem – „Deseń dźwięk”, „Góralski bóg” i „Deszczowy bóg” – taniec: Maki Matsunaga i Ryoko (Japonia); karylion: Yukine (Japonia)
Festiwalowi towarzyszy wystawa fotograficzna „Codzienne życie w Kyoto” autorstwa Shoko Okumury (Japonia).
Niedziela, 4 sierpnia
Baranów Sandomierski (Zamek)?
16:30 – 18:30 – Warsztaty
Pokaz kształtowania bonsai – Marek Gajda (Polska)
Origami – Misa Watanabe (Japonia), Shoko Okumura (Japonia), Monika Kazimierz (Polska)
Nakładanie kimona – Misa Watanabe (Japonia), Atsuko Ogawa (Japonia), Eriko Kato (Japonia)
Kaligrafia – Atsuko Ogawa (Japonia)
Ostateczny wygląd bonsai – Marek Gajda (Polska)
19:00 – 21:00 – Program artystyczny
Taniec japoński (duet) z instrumentem karylionem – Cztery pory roku – Wiosna „Sakura sakura” , Lato „Swietliki” – taniec: Maki Matsunaga i Ryoko (Japonia); karylion: Yukine (Japonia)
Taniec do utworu F. Chopina „Walc cis-moll” – taniec: Kozue Kawabe (Japonia); fortepian: Atsuko Ogawa (Japonia)
Opowieść o Bonsai – Marek Gajda (Polska)
Performance – Taniec regionalny z Akity w Japonii – „Nikatabushi”, „Hanekawa Kenbayashi” – Yoshitaka Suzuki (Japonia)
„Codzienne życie w Kyoto” – wykład Shoko Okumura (Japonia)
Taniec japoński (duet) z instrumentem karylionem – Cztery pory roku – Jesień „Księżyc na zamku”, Zima z opowieści „Makurano-soshi” – taniec: Maki Matsunaga i Ryoko (Japonia); karylion: Yukine (Japonia)
Teatr solowy – „Barekendan” – Ito-Gumi (Japonia)
Współczesny taniec japoński (solo) do muzyki J. Mercer „Moon River” – Kozue Kawabe (Japonia)
Performance – taniec japoński „Akita no Gyoji” – Yoshitaka Suzuki (Japonia)
Taniec ludowy japoński – Bon odori – „Hanagasa- Ondo” – Misa Watanabe (Japonia)
Mini recital fortepianowy: (T. Kako, Y. Nakata, L. v. Beethoven, F. Chopin) – Atsuko Ogawa (Japonia)
Taniec do muzyki F. Chopina „Etiuda Rewolucyjna” – taniec: Kozue Kawabe (Japonia); fortepian: Atsuko Ogawa (Japonia)
Performance – Taniec japoński „Namahage” – Yoshitaka Suzuki (Japonia)
Teatr solowy „Momentan” „Amemusume” – Ito-Gumi (Japonia)
Taniec japoński (duet) z instrumentem karylionem – „Deseń dźwięk”, „Góralski bóg” i „Deszczowy bóg” – taniec: Maki Matsunaga i Ryoko (Japonia); karylion: Yukine (Japonia)
Festiwalowi towarzyszy wystawa fotograficzna „Codzienne życie w Kyoto” autorstwa Shoko Okumury (Japonia) oraz wystawa bonsai Marka Gajdy (Polska).