Znamy zwycięzców 27. Polskich Nagród Filmowych Orły
Źródło: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Dodano: 11.03.2025
Foto: Uczestnicy gali tegorocznych Polskich Nagród Filmowych Orły, 10 bm. w Warszawie. (aldg) PAP/Marcin Obara / Źródło: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Udostępnij
Film „Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna okazał się największym wygranym 27. Polskich Nagród Filmowych Orły. Do twórców trafiło 11 statuetek, w tym za najlepszy film, reżyserię, scenariusz i najlepszą główną i drugoplanową rolę kobiecą. Dwie nagrody, za najlepszą główną i drugoplanową rolę męską, trafiły do „Białej odwagi” w reżyserii Marcina Koszałki.
Orłem za Osiągnięcia Życia uhonorowany został scenograf Allan Starski, który odebrał statuetkę z rąk Hanny Wróblewskiej, ministry kultury i dziedzictwa narodowego. Jeden z najwybitniejszych polskich scenografów ma w swoim dorobku Oscara za „Listę Schindlera” Stevena Spielberga oraz trzy Orły – za „Pana Tadeusza” Andrzeja Wajdy, „Pianistę” Romana Polańskiego i „Pokłosie” Władysława Pasikowskiego. Gala wręczenia nagród odbyła się w Teatrze Polskim w Warszawie.
Dzisiejszy laureat to człowiek, którego każda filmowa przestrzeń buduje emocje, pozwalając widzom przenieść się w czasie. To artysta, który przez dekady kształtował wizualny język kina. Jego praca jest dowodem na to, że scenografia to nie tylko tło dla opowieści, ale integralna część nadająca filmom niepowtarzalny charakter – podkreśliła Hanna Wróblewska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego w laudacji na cześć Allana Starskiego.
Najlepszy Montaż – Agnieszka Glińska („Dziewczyna z igłą”)
Najlepsza Scenografia – Jagna Dobesz („Dziewczyna z igłą”)
Najlepsze Kostiumy – Małgorzata Fudala („Dziewczyna z igłą”)
Najlepsza Charakteryzacja – Anne Cathrine Sauerberg („Dziewczyna z igłą”)
Najlepszy Dźwięk – Johnnie Burn, Tarn Willers („Strefa interesów”)
Osiągnięcia Życia – Allan Starski (scenograf filmowy i teatralny)
Odkrycie Roku – Maria Zbąska, reżyseria („To nie mój film”)
Najlepszy Film Dokumentalny – „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”, reż. Eliza Kubarska
Najlepszy Film Europejski – „Anatomia upadku” („Anatomie d’une chute”), reż. Justine Triet, Francja
Najlepszy Filmowy Serial Fabularny – „Matki pingwinów”, reż. Klara Kochańska-Bajon, Jagoda Szelc
Nagroda Publiczności – „Kulej. Dwie strony medalu”, reż. Xawery Żuławski
Foto: Warszawa, 10.03.2025. Nagrodzony za Osiągnięcia życia scenograf Allan Starski (C) i ministra kultury i dziedzictwa narodowego Hanna Wróblewska (P) na gali tegorocznych Polskich Nagród Filmowych Orły, 10 bm. w Warszawie. (aldg) PAP/Marcin Obara
Polskie Nagrody Filmowe Orły
Doroczne nagrody Polskiej Akademii Filmowej, organizowane od 1999 roku. Pomysłodawcą Orłów jest Dariusz Jabłoński, reżyser i producent filmowy, obecnie Prezydent Polskiej Akademii Filmowej.
Orły przyznawane są w 20 kategoriach: Najlepszy Film, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz, Najlepsza Główna Rola Kobieca, Najlepsza Główna Rola Męska, Najlepsze Zdjęcia, Najlepsza Muzyka, Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca, Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska, Najlepszy Montaż, Najlepsza Scenografia, Najlepsze Kostiumy, Najlepsza Charakteryzacja, Najlepszy Dźwięk, Osiągnięcia Życia, Odkrycie Roku, Najlepszy Film Dokumentalny, Najlepszy Film Europejski, Najlepszy Filmowy Serial Fabularny oraz Nagroda Publiczności.
Do Polskich Nagród Filmowych Orły kandyduje rokrocznie kilkadziesiąt polskich filmów, które od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku były wyświetlane przynajmniej przez tydzień na otwartych, płatnych pokazach.
Więcej o Polskich Nagrodach Filmowych Orły: http://pnf.pl/
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.