Festiwal Nowego Teatru odbędzie się w Rzeszowie już po raz trzeci i jest kontynuacją, Rzeszowskich Spotkań Teatralnych (w tym roku jubileuszowych, ponieważ 55.) Gospodarzem spotkań jest Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, a dyrektorem programowym spotkań jako FNT- Joanna Puzyna-Chojka, teatrolog, krytyk teatralny i wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego. Wypracowana przez nią formuła festiwalu i zaproszenie do festiwalowego jury młodej krytyki teatralnej sprawiło, że został on dostrzeżony w Polsce.
Jak podkreślają organizatorzy, FNT jest skoncentrowany na „nowym teatrze”, który całkowicie przewartościował pojęcie dramatyczności, zwracając się z jednej strony ku aktom performatywnym, z drugiej zaś – ku przekazowi multimedialnemu. Trzon programu stanowią spektakle czerpiące z języka nowych mediów, od dosłownego wykorzystania technologii cyfrowej w tworzeniu rzeczywistości scenicznej, po niewidoczne na pierwszy rzut oka przejmowanie ich konwencji przedstawieniowych i strategii narracyjnych. Dopełnieniem głównego nurtu festiwalowego jest idiom Multimedia/Konteksty: ŚLADY, obejmujący działania artystyczne usytuowane na styku teatru, performansu i sztuk wizualnych, których istotą jest przekraczanie granic pomiędzy różnymi dziedzinami sztuki.
Spektakle, które zostały zaproszone do części festiwalowej są oceniane przez jury, które przyznaje następujące nagrody: nagrodę główną dla osobowości artystycznej Festiwalu, nagrodę dla młodego twórcy oraz nagrodę dla najlepszego spektaklu prezentowanego w ramach Festiwalu (dedykowaną twórcom, których wpływ na kształt artystyczny dzieła jury uzna za szczególnie istotny). W części konkursowej tegorocznych spotkań zobaczymy zatem m.in. „Wroga ludu” w reż. Jana Klaty (Narodowy Stary Teatr z Krakowa), „Krew na kocim gardle, czyli Marilyn Monroe kontra wampiry” w reż. Anji Sušy (Teatr Polski z Bydgoszczy), czy „Nocami i dniami będę tęsknić za tobą” w reż. Juli Mark (Teatr Polski z Bielska-Białej). Teatr im. Wandy Siemaszkowej o nagrodę będzie walczy spektaklem „Pogorzelisko”.
W programie Festiwalu Nowego Teatru – Rzeszowskich Spotkań Teatralnych (18-26 listopada) zaszły zmiany, wymuszone przez nadzwyczajne okoliczności. Trzy tygodnie przed rozpoczęciem tegorocznej edycji wycofały się dwa teatry zaproszone do udziału w konkursie: Centrala i łódzki Teatr im. Stefana Jaracza.
– Michał Zadara, reżyser „Orestesa” wg Eurypidesa, argumentował odwołanie rzeszowskiego pokazu problemami zdrowotnymi jednego z aktorów (utrudniającymi wznowienie spektaklu po trzymiesięcznej przerwie), a także intensywnością pracy – swojej i Barbary Wysockiej – nad nową premierą w Teatrze Narodowym w Warszawie. Z kolei dyrektor naczelny Teatru im. Jaracza, Wojciech Nowicki, zawiesił po łódzkiej premierze eksploatację „Czekając na Godota” Samuela Becketta w reżyserii Michała Borczucha, uzasadniając tę decyzję naruszeniem przez twórców praw autorskich, poświadczonym jakoby przez interwencję Towarzystwa Beckettowskiego. Używam określenia „jakoby”, ponieważ do tej pory nie otrzymaliśmy jako organizator festiwalu pisemnego potwierdzenia tej decyzji – mówi Joanna Puzyna-Chojka, dyrektor programowy FNT. – Bolejąc nad utratą dwóch ważnych spektakli z części konkursowej, podjęliśmy wszelkie starania, by wypełnić tę lukę programową. Dzięki Michałowi Kotańskiemu, który zgodził się podjąć z nami współpracę w ostatniej chwili, przy wszystkich ograniczeniach terminowych, technicznych i finansowych, udało się zaprosić dwa znakomite spektakle Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach – najnowszą, październikową premierę, „Harper” Simona Stephensa w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (pokaz 25 listopada), oraz starszą, ale niedawno wznowioną i odświeżoną „Samotność pól bawełnianych” Bernarda-Marie Koltèsa w reżyserii Radosława Rychcika (pokaz 21 listopada). Mamy nadzieję, że oba spektakle – mimo nadzwyczajnego trybu ich pojawienia się w programie rzeszowskiego festiwalu – wpiszą się w jego formułę, a przede wszystkim spełnią oczekiwania naszej publiczności.
Wejście na spektakle jest biletowane, ale na wiele wydarzeń nie obowiązują bilety. Warto się zatem wybrać już w piątek, 18 listopada, o godz. 14.30 na premierę „Profilu pośmiertnego”, instalAkcji w reż. Kuby Falkowskiego, utalentowanego młodego twórcy. Odbędzie się ona w Klubie Akademickim IQ w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania przy ul. Sucharskiego 2.
Kuszącą propozycją jest także niedzielne spotkanie z prof. Stefanem Chwinem, które o godz. 14. zaplanowano w Szajna Galerii w Teatrze Siemaszkowej. Tytuł: „Ślady ludzi/ślady przedmiotów”.
3. Festiwal Nowego Teatru – 55. Rzeszowskie Spotkania Teatralne (PROGRAM)
18 listopada (piątek)
10.00 – 14.00 Nowe media w teatrze – ogólnopolska konferencja naukowa, Uniwersytet
Rzeszowski (aula)
14.30 – Profil pośmiertny, reż. Kuba Falkowski – instalAkcja, WSIiZ (premiera)
19.00 – Beksiński. Obraz bez tytułu, reż. Jerzy Satanowski, Teatr im. W. Siemaszkowej (Rzeszów),
Duża Scena
21.00 – KINOTEATR: Ślady, reż. Wojtek Radtke, improwizacja muzyczna: Irek Wojtczak, Szajna Galeria
19 listopada (sobota)
10.00 – 14.00 Nowe media w teatrze – ogólnopolska konferencja naukowa, Teatr im. Wandy Siemaszkowej, Mała Scena
14.30 – 16.00 Teatr „nowej realności” – panel reżyserów, Mała Scena
19.00 Śmierć siedzi na gruszy i się nie ruszy Pilgrima/Majewskiego wg dramatu Witolda
Wandurskiego, reż. Kuba Falkowski, Teatr im. S. Jaracza (Łódź), WDK
21.00 DRAMA LAB: Holzwege Marty Sokołowskiej, reż. Tomasz Cyz, Szajna Galeria
20 listopada (niedziela)
14.00 – Ślady ludzi/ Ślady przedmiotów – spotkanie z prof. Stefanem Chwinem, Szajna Galeria
19.00 – Uroczyste otwarcie festiwalu
19.15 Wróg ludu wg Henryka Ibsena, reż. Jan Klata, Narodowy Stary Teatr im. H.Modrzejewskiej (Kraków), Duża Scena (K)
21.40 Rozmowy o teatrze, Foyer
21 listopada (poniedziałek)
15.00 Widz w „nowym teatrze” – warsztaty edukacyjne, Mała Scena
18.00 Nocami i dniami będę tęsknić za tobą Zuzanny Bućko i Szymona Bogacza wg Nocy iNdni Marii Dąbrowskiej, reż. Julia Mark, Teatr Polski (Bielsko-Biała), Duża Scena (K)
20.45 Rozmowy o teatrze, Foyer
21.30 Samotność pól bawełnianych Bernarda-Marie Koltèsa, reż. Radosław Rychcik, Teatr im. S. Żeromskiego (Kielce), Klub Pod Palmą (K)
23.10 Rozmowy o teatrze, Klub Pod Palmą
22 listopada (wtorek)
15.00 Widz w „nowym teatrze” – warsztaty edukacyjne, Szajna Galeria
19.00 Krew na kocim gardle Rainera Wernera Fassbindera, reż. Anja Suša, Teatr Polski im. H.Konieczki (Bydgoszcz), 23 listopada, Duża Scena (spektakl kameralny) (K)
21.00 Rozmowy o teatrze, Foyer
23 listopada (środa)
15.00 Widz w „nowym teatrze” – warsztaty edukacyjne, Mała Scena
18.00 Pogorzelisko Wajdi Mouawada, reż. Cezary Iber, Teatr im. W. Siemaszkowej
(Rzeszów), Duża Scena (K)
20.45 Rozmowy o teatrze, Foyer
22.00 Macabra Dolorosa, albo rewia DADA w czternastu piosenkach z monologami, Teatr Nowy (Kraków), reż. Paweł Szarek, WDK
24 listopada (czwartek)
16.00 (Bez)sens krytyki teatralnej – debata, Mała Scena
19.00 Być jak dr Strangelove Jarosława Murawskiego, reż. Marcin Liber, Teatr im. J.Szaniawskiego (Wałbrzych), Duża Scena (K)
21.15 Rozmowy o teatrze, Foyer
22.00 DRAMA LAB: Supernova Live Sandry Szwarc, reż. Małgorzata Warsicka, Szajna Galeria
25 listopada (piątek)
14.00 Profil pośmiertny, reż. Kuba Falkowski, instalAkcja, WSIiZ
19.00 Harper Simona Stephensa, reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr im. S. Żeromskiego (Kielce), Duża Scena (K)
21.15 Rozmowy o teatrze, Foyer
26 listopada (sobota)
15.00 DRAMA LAB: Dzieci Wojtka Ziemilskiego, Mała Scena
17.00 KONIEC I POCZĄTEK – debata, Szajna Galeria
19.00 Jednak Płatonow wg Antoniego Czechowa, reż. Paweł Miśkiewicz, PWST im. L. Solskiego (Kraków), Duża Scena
21.45 Gala finałowa (ogłoszenie werdyktu jury), Foyer