Strona główna>Kultura>Dworski teatr w magnackiej Wozowni Muzeum-Zamku w Łańcucie
Kultura
Dworski teatr w magnackiej Wozowni Muzeum-Zamku w Łańcucie
Aneta Gieroń
Dodano: 01.09.2024
Od lewej: Dagny Mikoś i Magdalena Kozikowska-Pieńko. Fot. Karol Ząbik
Udostępnij
W Wozowni łańcuckiego zamku, w olbrzymiej Hali Zaprzęgowej z przeszklonym dachem i kolekcją egzotycznych trofeów na ścianach, aktorzy Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, po kilku latach przerwy, znów zagrali „Ermidę albo Królewnę pasterską” w reżyserii Jana Nowary. Sielankowa „komedyja” Stanisława Herakliusza Lubomirskiego w nieoczywistej, ale pięknej przestrzeni, na dwóch spektaklach zgromadziła komplet widzów.
Spektakl rzeszowskiego teatru miał premierę 5 lat temu i też w niecodziennym miejscu, bo w sali balowej w Muzeum-Zamku w Łańcucie. Był to ukłon w kierunku autora komedii, Stanisława Lubomirskiego, który w przeszłości był właścicielem łańcuckich dóbr.
W tym roku powrót „Ermidy” też jest nie przypadkowy. Mija właśnie 350 lat od założenia warszawskich Łazienek przez Stanisława Herakliusza Lubomirskiego. Jedną z najbarwniejszych postaci polskiego baroku. Jako marszałek wielki koronny pełnił drugą po królu najważniejszą funkcję w Rzeczypospolitej, jednak jego zainteresowania znacznie wykraczały poza politykę. Był mecenasem sztuk, inicjatorem budowy wielu interesujących obiektów architektonicznych, cenionym pisarzem i myślicielem. Jego dzieła były wielokrotnie wydawane oraz tłumaczone.
„Ermida albo Królewna pasterska” sielankowa „komedyja” z 1664 r.
„Ermida albo Królewna pasterska” to sielankowa „komedyja” z 1664 r., a to oznacza, że sztuka ma prawie 400 lat, a widz musi się osłuchać z kwiecistym językiem baroku. Na szczęście, to opowieść z przymrużeniem oka, zabawa konwencją, a sama przestrzeń Wozowni robi imponujące wrażenie, zwłaszcza w letniej scenerii.
Dwie kluczowe postaci sztuki – królewna Ermida i jej dwórka Laurella, które uciekają z dworu do Arkadii, uosabiają oddanie ekologii, a także zmęczenie konwenansem i rytuałem dworskiego życia. Główną motywacją ich działań jest jednak poszukiwanie miłości. Bo w różnych tradycjach Arkadia jest przecież miejscem, w którym ma się nadzieję na wielką, nieskrępowaną i idealną miłość. Ermida podejrzewa swojego narzeczonego króla Filandra o niewierność, dlatego szuka ideału w Arkadii. W roli Ermidy Dagny Mikoś, która bynajmniej, płocha nie jest, a i w sielankowych uniesieniach zdaje się zachowywać całkiem dużo rozsądku. Wspólnie z Magdaleną Kozikowską-Pieńko, czyli dwórką Laurellą, znudzone dworskim dobrobytem, miłości idealnej szukają pośród wiejskich chat.
I owszem, bliskość natury okazuje się sielska, ale problemy i rozterki ludzkie, podobne jak w każdym innym stanie. Jest też bohater powodujący zwroty akcji w tej sztuce – spirytus movens w postaci służącego, którego kreuje Robert Żurek. Na ucieczce z dworu i emocjach innych postaci zamierza skorzystać. Obiecuje królowi odnaleźć Ermidę. Jest też pasterz, który zakochuje się w królewnie. Uczucia wybuchają z dużą gwałtownością, jak to w baroku, a aktorzy mają okazję zmierzyć się z odtworzeniem skrajnych emocji.
Ten szczęśliwy, który się swym stanem kontentuje
U Lubomirskiego ostatecznie tryumfuje stoicyzm – jego sztuka ma podtytuł: „Ten szczęśliwy, który się swym stanem kontentuje”. Morał zaś jest taki, że nie ma sensu szukać harmonii w mitycznych miejscach, ale nauczyć się cieszyć tym, co się już posiada. Przedstawienie jest uroczą igraszką, z pięknymi kostiumami, zabawnymi postaciami, barokową muzyką – i okazuje się, że teatr dworski w XXI wieku też może się podobać.
Autor: Stanisław Herakliusz Lubomirski Reżyseria: Jan Nowara Scenografia i kostiumy: Marzena Wodziak Choreografia: Tomasz Dajewski Kompozytor: Wojciech Głuch Muzyka (nagranie): Urszula Baran (flet), Tomasz Jachym (piano), Patrycja Machała (wiolonczela), Andrzej Paśkiewicz (gitara) Przygotowanie wokalne: Bożena Stasiowska-Chrobak Obsada: Robert Żurek, Dagny Mikoś, Małgorzata Machowska, Justyna Król, Maciej Kokot (gościnnie), Magdalena Kozikowska-Pieńko, Paweł Gładyś, Michał Chołka.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.