Reklama

Kultura

Artysta niedzisiejszy. Prof. Tadeusz Boruta w Rzeszowie

Antoni Adamski
Dodano: 22.01.2024
  • Prof. Tadeusz Boruta, „Poszukiwanie formy na Polonię”, 2000 r. Rep. Karolina Pękala/Muzeum Okręgowe w Rzeszowie
Prof. Tadeusz Boruta, „Poszukiwanie formy na Polonię”, 2000 r. Rep. Karolina Pękala/Muzeum Okręgowe w Rzeszowie
Share
Udostępnij

W  Muzeum Okręgowym w Rzeszowie odbyła się niewielka prezentacja malarstwa prof. Tadeusza Boruty. Muzeum zakupiło dwa jego obrazy – dwa znakomitej klasy monumentalne płótna. Pierwszy to „Otwarcie piątej pieczęci” z lat 1991-92 – wielopostaciowa kompozycja, nawiązująca ikonograficznie do tekstów apokaliptycznych. Drugi obraz „Poszukiwanie formy na Polonię”, 2000 r., 180 x 275 cm, jest pracą, w której ujęte zostało symbolicznie, zagadnienie fenomenu autokreacji.

Twórczość artysty trafnie charakteryzuje Dorota Rucka-Marmaj, komisarz wystawy: „Spoglądając na sztukę Tadeusza Boruty, wkraczamy niemalże w sposób naturalny w obszar poszukiwań wartości i prawdy. Artysta o tak wyostrzonej świadomości religijnej, intelektualnej i artystycznej swobodnie sięga do tematów zasadniczych znajdując tam bezmiar inspiracji. Rzeczywistość przez niego wykreowana, mieni się ogromną różnorodnością i bogactwem wątków ikonograficznych zaczerpniętych z malarstwa religijnego minionych stuleci”.

Prof. Tadeusz Boruta, „Otwarcie piątej pieczęci” z lat 1991-92. Rep. Karolina Pękala

Artysta nawiązuje do średniowiecznej ikonografii przedstawiając paruzję – drugie przyjście Chrystusa. Poprzedza ono Sąd Ostateczny. Podczas paruzji Chrystus objawi się jako zwycięzca w walce z szatanem i sędzia  świata, oddzielający błogosławionych od potępionych. Wszyscy zmarli zmartwychwstaną w wieku 33 lat – w wieku Chrystusowym. Wg. Apokalipsy św. Jana [6, 9-11] sprawiedliwi zostaną przyodziani w białe szaty symbolizujące ich bezgrzeszność.  Wielopostaciowa kompozycja prof. Tadeusza Boruty ukazuje scenę otwarcia piątej [apokaliptycznej] pieczęci. Nagi tłum – jak w obrazach mistrzów średniowiecznych i renesansowych – pokazany jest w momencie wkładania szat, w których w dniu Sądu – zajmie miejsce po prawicy Chrystusa. Centralny punkt kompozycji zajmuje przesycona złotym blaskiem zasłona za którą kryje się sprawiedliwy Bóg.

Obrazy prof. Tadeusza Boruty w Muzeum Okręgowym w Rzeszowie

„Poszukiwanie formy na Polonie” podobnie jak „Architekt świata” wzorowany jest na trzynastowiecznej iluminacji.  Przedstawia ona Chrystusa stwarzającego świat. Pochylony z cyrklem wytycza – zgodnie z boskimi proporcjami  – geometryczny kształt Ziemi. W  kompozycji prof. T. Boruty trzymający cyrkiel nagi człowiek kreuje kształt Polonii. Przygląda się mu kobieta w długiej, czarnej – jakby grottgerowskiej sukni. Za oknem widnieje zimowa, pokryta koleinami droga, która niknie w bezkresie zasypanych śniegiem pól. Ten motyw – jak na płótnach Jacka Malczewskiego – kontrastuje z ułożonymi na stole świątecznym jedzeniem. To bochenek chleba, baranek z ciasta, baba wielkanocna oraz opłatek.

Prof. Tadeusz Boruta porusza się wśród tematów odległych od  ikonosfery naszego stulecia. W sposób zaskakujący sięga do dawnej religijnej ikonografii  i do tematów, z których czerpało malarstwo XIX /XX stuleci. Zaskakuje widza tematami odległymi od współczesności i od naszych potocznych wyobrażeń. Jest programowo artystą „niedzisiejszym” ,„niemodnym”. A także w swej anachroniczności odważnym. Mówi innym, niż potoczny językiem. Jak w „Portretach trumiennych” Leszka Sobockiego przeglądany się w przeszłości, aby zobaczyć samych siebie.

Prof. Boruta w Muzeum Okręgowym w Rzeszowie. Fot. Karolina Pękala

Tadeusz Boruta (ur. 1957 r. w Krakowie) jest artystą malarzem, teoretykiem sztuki, kuratorem wystaw, prof. zw. zatrudnionym w Instytucie Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, gdzie od 2010 r. jest kierownikiem Zakładu Malarstwa. Od 2015 r. jest członkiem Polskiej Akademii Umiejętności. Jego twórczość malarska sytuuje go w nurcie symbolizmu egzystencjalnego związanego z kręgiem figuracji krakowskich. Prowadzi także badania teoretyczne z zakresu ikonologii i teologii dzieła sztuki. Studiował malarstwo w krakowskiej ASP (dyplom w 1983 r. w pracowni prof. St. Rodzińskiego). W latach 80. był jednym z twórców ruchu kultury niezależnej, za co w 2016 r. został odznaczony Medalem “Dziękujemy za Wolność”.

Prezentował swoje obrazy na 71 wystawach indywidualnych i ponad 300 zbiorowych, m.in. w: Martin-Gropius-Bau w Berlinie (1996), Schirn Kunsthalle we Frankfurcie n/Menem (2000), Muzeum Narodowym we Wrocławiu (2005/6, 2007), Muzeum Narodowym w Warszawie (1994), Muzeum Narodowym w Krakowie (1991, 1994, 1999, 2010, 2016, 2019), w Warszawskiej Zachęcie (1990, 1993, 2000, 2023), Muzeum Narodowym w Gdańsku (1991, 1994, 2005, 2021), Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie w Warszawie (1991, 2022).

Tadeusz Boruta był kuratorem zbiorowych wystaw problemowych, m.in.: „Cóż po artyście w czasie marnym” (1990) w warszawskiej Zachęcie i w krakowskim Muzeum Narodowym (1991), „I barbari nel giardino” w Bolonii (1998), Pokolenie ’80. Niezależna twórczość młodych w latach 1980-89, w krakowskim Muzeum Narodowym (2010) i Muzeum Okręgowym w Rzeszowie (2012).

Posiada dzieła w kolekcjach publicznych, m.in. w: Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Narodowym we Wrocławiu, Muzeum Narodowym w Gdańsku, Muzeum Śląskim w Katowicach, Muzeum Górnośląskim w Bytomiu, Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu, Muzeum Okręgowym w Sandomierzu, Muzeum Historycznym Miasta Tarnobrzega, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie, Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach, Muzeum Diecezjalnym w Opolu, Galerii Współczesnej Sztuki Sakralnej “Dom Praczki” w Kielcach, Regionalnym Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Częstochowie, Bibliotece Narodowej w Warszawie.

Tadeusz Boruta jest twórcą polichromii, witraży i obrazów monumentalnych w obiektach sakralnych i świeckich w: Monte San Savino (Włochy), Lugano (Szwajcaria), Swindon (Anglia), Krakowie, Lublinie, Radomiu, Rzeszowie, Chełmie, Lubniu, Wieliczce, Mszanie Górnej, Mydłowie, Lednicy, Harbutowicach, Bierutowie.

Prof. Boruta jest autorem licznych tekstów o sztuce oraz 3 książek: „Szkoła Patrzenia” (2003 r.), „O malowaniu duszy i ciała” (2006 r.), „Figurracje” (2009 r.). Laureat wielu nagród artystycznych. W 2011 roku został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi, a w 2019 Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis, oraz Medalem Per Artem Ad Deum.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy