Bilet metropolitalny to główny temat nad którym dyskutowali radni podczas posiedzenia Komisji Innowacji, Funduszy Europejskich i Metropolii.
Od 1 sierpnia 2023 r. w naszym mieście funkcjonuje bilet metropolitalny znacząco ułatwiający odbywanie podróży zarówno tramwajami, autobusami, jak i pociągami. Przewoźnicy wzajemnie honorują bilety metropolitalne, co oznacza, że bilet na autobus i tramwaj uprawnia także do podróżowania koleją w gminach, które podpisały porozumienie. To efekt współpracy Województwa Małopolskiego oraz Gminy Miejskiej Kraków, a także Stowarzyszenia Metropolia Krakowska i gmin wchodzących w jego skład.
Przypomnijmy, że bilet metropolitalny jest biletem miesięcznym, pozwalającym podróżować autobusami i tramwajami Komunikacji Miejskiej w Krakowie, w ramach transportu organizowanego przez Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie. Bilet ten uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów w wyznaczonej strefie taryfowej pociągami organizowanymi przez województwo małopolskie (Koleje Małopolskie, Polregio, Koleje Śląskie), a także połączeniami autobusowymi organizowanymi przez województwo małopolskie i gminy, takie jak Wieliczka (system Wielickiej Komunikacji Miejskiej), Michałowice, Niepołomice, Skawina, Wielka Wieś i Zielonki. Bilety można kupić m.in. we wszystkich automatach, zarówno stacjonarnych, jak i zamontowanych w pojazdach, na stronie elektronicznego Konta Pasażera oraz w aplikacjach takich jak mKKM i mKK.
Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego przedstawił radnym pierwsze wnioski i opinie wynikające z wprowadzenia biletu metropolitalnego w Krakowie. Dokonał wstępnego podsumowania, jak również odpowiadał na zadawane pytania. Jan Stanisław Pietras dopytywał m.in. o wpływy finansowe wynikające z kupna biletów, jak też prosił o potwierdzenie faktu, czy w stosunku do innych miast nasze bilety są najtańsze. – Sumaryczne wpływy z biletów w pierwszym kwartale zeszłego roku były na poziomie 32, 5 mln zł miesięcznie, ostatni kwartał to 35 mln zł miesięcznie. W sumie za zeszły rok mamy ok. 391 mln zł. Bilety okresowe są najtańsze na pewno w Polsce, są w zasadzie najtańsze w Europie. To, czym się chwalimy i za co nas chwalą to jest stopień pokrycia wpływami z biletów całości budżetu – mówił Łukasz Franek.
Jerzy Woźniakiewicz pytał, czy Zarząd Transportu Publicznego i miasto planują samodzielnie, na zlecenie, albo w kooperacji z jakimś ośrodkiem naukowo – badawczym wykonać bardziej pogłębione badania już w oparciu o progi badań społecznych dotyczące zmian komunikacyjnych podróżnych i krakowskich, wjeżdżających do Krakowa po wprowadzeniu biletu aglomeracyjnego. Radny uzyskał odpowiedź, iż takie badania planowane są na jesień 2024 r.
Więcej szczegółowych informacji na temat funkcjonalności biletu metropolitalnego oraz działalności Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie można znaleźć na stronie internetowej ztp.krakow.pl.
Podczas spotkania radni przyjęli plan pracy oraz harmonogram posiedzeń Komisji Innowacji, Funduszy Europejskich i Metropolii na czas trwania VIII kadencji Rady Miasta Krakowa 2018 – 2024.