Od 4 września mieszkańcy Krakowa na północ od ul. Opolskiej korzystają z nowo wybudowanej pętli tramwajowej oraz łączących ją z resztą miasta trakcji. W pierwszym miesiącu funkcjonowanie nowej infrastruktury sprawdziło ponad pół miliona pasażerów.
Trzeci etap budowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, obejmujący odcinek od Krowodrzy Górki do Górki Narodowej, rozpoczął się w lipcu 2020 roku. Prace rozpoczęły się od wymiany istniejących instalacji podziemnych, co przyczyniło się do poprawy bezpieczeństwa i niezawodności infrastruktury komunalnej.
Następnie przystąpiono do budowy nowej infrastruktury tramwajowej oraz rozbudowy układu drogowego, ścieżek rowerowych i chodników. W kolejnym etapie oddano do użytku tunel drogowy i wiele nowych ulic oraz skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Dzięki licznym konstrukcjom inżynierskim linia tramwajowa może sprawnie funkcjonować, a projekt ten przyczyni się do rozwoju komunikacji publicznej w Krakowie.
Nowa linia tramwajowa na północy Krakowa ma na celu zachęcenie mieszkańców oraz osób z gmin sąsiednich do korzystania z transportu publicznego. Dostępnych jest ponad 660 miejsc postojowych na trzech parkingach P+R, z których dwa są już dostępne. Po pierwszym miesiącu funkcjonowania linii tramwajowej od przystanku “Papierni Prądnickich” do pętli “Krowodrza Górka P+R”, skorzystało ponad pół miliona pasażerów. Tramwaje linii nr 18 i 50 odbyły prawie 15 tysięcy kursów, a łączna liczba przejechanych kilometrów wyniosła 62 500. W dni robocze linia obsługiwana jest przez 42 składy tramwajowe, a w weekendy przez 20. To świadczy o znaczącym sukcesie nowej linii tramwajowej na północy miasta.
Wprowadzenie komunikacji tramwajowej to jedynie część większego projektu. Nadal trwają prace nad zintegrowanym węzłem przesiadkowym na Górce Narodowej, obejmujące budowę dwupoziomowego parkingu P+R, terminalu autobusowego i pętli tramwajowej.
Kolejnym ważnym etapem projektu jest nasadzenie zieleni. Przygotowania już się rozpoczęły, a planowane jest nasadzenie około 3,5 tysiąca nowych drzew i ponad 40 tysięcy krzewów na obszarze od ul. Wybickiego do ul. Węgrzeckiej – tam też powstanie także nowy “Park Krakowian”. Ponadto, około 60% linii tramwajowej jest “zielone”, a wiaty przystankowe posiadają dachy z rozchodników.
Cała infrastruktura powinna zostać oddana do użytku jeszcze w tym roku. Koszt budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku Krowodrza Górka – Górka Narodowa wraz z infrastrukturą wynosi około 600 milionów złotych.
Projekt jest finansowany przez Unię Europejską, rząd RP oraz inne źródła. Dofinansowanie z Funduszu Spójności i programu rządowego na przygotowania III Igrzysk Europejskich w 2023 r. wynosi łącznie około 222 milionów złotych.