Kapituła konkursu Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski „Najlepsze Przedsięwzięcia Roku w Małopolsce Lider Małopolski 2023” uhonorowała Samorząd Miasta Krakowa za realizację linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej. W imieniu władz miasta, tytuł odebrał Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.
Przypomnijmy: realizacja linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju etap III z Krowodrzy Gorki do Górki Narodowej prowadzona była w latach 2020–2023. Nowa inwestycja tramwajowa na północy to 5,5 km podwójnego torowiska (łącznie 11 km torów tramwajowych), 23 perony tramwajowe, nowy zintegrowany węzeł przesiadkowy na Górce Narodowej i przebudowany węzeł przesiadkowy na Krowodrzy Górce. To także trzy parkingi P+R z ok. 660 miejscami postojowymi wraz z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami oraz stacjami do ładowania pojazdów elektrycznych. W ramach zadania wybudowano nowe fragmenty ulic, m.in. nowy odcinek ul. Pachońskiego oraz ulice gen. Sosabowskiego i Ździebły-Danowskiego. Przebudowano ulicę Opolską – powstał w niej dwukomorowy tunel drogowy. Rowerzyści mają do dyspozycji ok. 6,3 nowych dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych. Nasadzono ok. 3,5 tys. drzew i ok. 41 tys. krzewów.
Dziękując za przyznanie tytułu Lidera Małopolski, Łukasz Szewczyk wskazywał na korzyści, jakie przyniosła ta inwestycja dla mieszkańców naszego miasta: – To przede wszystkim umożliwienie kilkudziesięciu tysiącom osób na szybki dojazd transportem publicznym do śródmieścia. To także rozbudowa sieci dróg rowerowych, przez co mieszkańcy północy Krakowa mają wreszcie szanse na korzystanie z jednośladu do codziennych dojazdów do pracy w różnych częściach Krakowa. Inwestycji towarzyszyła budowa i przebudowa infrastruktury komunalnej, dzięki czemu takie sieci, jak kanalizacja, wodociąg, sieć ciepłowniczna, gazowa, teletechniczna czy energetyczna poprawiły swoją jakość i niezawodność działania – wyliczał dyrektor ZIM.
Realizacja tej największej transportowej inwestycji w Krakowie ostatnich lat nie byłaby możliwa bez wsparcia ze środków Unii Europejskiej. Kraków uzyskał dotację w wysokości ok. 184 mln zł ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Do realizacji zadania dołożył się też polski rząd przekazując na tę inwestycję kwotę 38 mln zł w ramach rządowego Programu wsparcia przygotowań III Igrzysk Europejskich w 2023 r.