Czy Rzeszów ma szansę zostać Europejską Stolicą Kultury 2029? Co na ten temat sadzą ludzie kultury z Podkarpacia i czego możemy się nauczyć od miast, które w poprzednich latach były Europejskimi Stolicami Kultury? O tym wszystkim artyści, twórcy, animatorzy kultury, mieszkańcy miasta i samorządowcy dyskutowali w sobotę podczas debaty „Rzeszów Europejską Stolicą Kultury 2029? To możliwe!”, zorganizowanej w ramach Europejskiego Stadionu Kultury w rzeszowskim Kinie Zorza.
Gośćmi prowadzącej debatę Olgi Brzezińskiej, dyrektor programowej Leadership Academy for Poland, prezeski Fundacji Miasto Literatury, wykładowczyni uniwersyteckiej i menadżerki kultury, były ekspertki, które podzieliły się doświadczeniami z poprzednich Europejskich Stolic Kultury, podnosząc ważne kwestie związane z rozwojem kultury, sztuki, dziedzictwa i innowacji.
Zaproszenie Rzeszowa do udziału w debacie przyjęły reprezentacje Krakowa, Wrocławia i włoskiej Matery. Prof. Bożena Gierat-Bieroń z UJ, ekspertka w dziedzinie polityki kulturalnej UE, zewnętrznych relacji kulturalnych oraz integracji europejskiej w wymiarze kulturowym opowiadała o przygotowaniach Krakowa przed zdobyciem tytułu w 2000 roku, o wydarzeniach organizowanych w ramach Europejskiej Stolicy Kultury, akcentach kulturalnych, stawianych przez Kraków, wydarzeniach wprowadzających od 1996 roku. W sumie przed 2000 rokiem, przez cztery lata Kraków zorganizował 40 wydarzeń inicjujących tytuł Europejskiej Stolicy Kultury. A podczas Kraków 2000, 772 projekty kulturalne i artystyczne.
– Sercem Europejskiej Stolicy Kultury jest dla mnie kultura i wydarzenia artystyczne. Ale to też generuje ogromny mechanizm promocji miasta, marki miasta, brandingu miasta. To jest ogromny mechanizm regeneracji, rekreacji miasta, ruchu społecznego, ruchu obywatelskiego – mówiła prof. Bożena Gierat-Bieroń.
Na temat kosztów, sposobów finansowania wydarzeń i inwestycji w infrastrukturę opowiedziała Paulina Maloy – Oficer Współpracy Międzynarodowej z Instytutu Kultury we Wrocławiu, a także specjalistka tworząca projekty Wrocławia jako Europejskiej Stolicy Kultury 2016.
– Wrocław miał trzy najważniejsze cele, starając się o ten tytuł- mówiła Paulina Maloy. – Rozpoznawalność Wrocławia jako Europejskiej Metropolii, podwojenie liczby turystów i podwojenie liczby osób uczestniczących w kulturze.
To, co pozostało po tym wielkim święcie, to z pewnością miejsca kultury. Powstało kilka budynków, wiele zostało wyremontowanych i przystosowanych do nowej roli. Jako spuścizna pozostało Narodowe Forum Muzyki, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Kino Nowe Horyzonty, Electro Ruska 46, lokalne huby kultury poza centrum miasta. W ramach ESK, Wrocław zorganizował łącznie 2 tys. wydarzeń, w których uczestniczyło 5,2 mln uczestników, a w tworzenie projektów zaangażowanych było 170 tys. osób.
Ważnym głosem o pasji, sensie i radości tworzenia był głos Rebecci Raponi – kierowniczki produkcji, reprezentującej Fundację Matera-Basilicata 2019.
– Strategia, kompetencja i spójność to słowa które charakteryzują naszą aplikację do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury – powiedziała Rebecca Raponi. – I jeszcze pasja, siła, która pchała nas do działań. Osoby które tu w Rzeszowie mieszkają powinny pokazać i powiedzieć to, co jeszcze nie zostało powiedziane. To pomoże zidentyfikować przyczyny, dla której miasto powinno zostać ESK, bo to nie jest festiwal jakich wiele – mówiła reprezentantka Matery. Podkreślała, jak ważne jest poszukiwanie i promowanie tego, co jeszcze nie zostało odkryte. Pokazywanie, że miasto ma swoją duszę, a ludzie umieją i chcą ściśle z sobą współpracować. Dla Matery bazą działań była ko-kreacja. Wybrano 27 miejsc z potencjałem artystycznych, skojarzono je z ludźmi, którzy mieli wypracować unikalny projekt, bazując na potencjale lokalnym.
– Powodzenia Rzeszowie. Jesteście na początku drogi i cieszcie się z niej – dodała na koniec Rebecca Raponi.
Wniosek aplikacyjny Rzeszowa do Europejskiej Stolicy Kultury
Na pytania mieszkańców i ekspertów odpowiadał również prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek.
– Rzeszów doskonale rozwinął się przemysłowo w ostatnich latach, ale za tym rozwojem musi nadążyć teraz kultura. I my nie musimy nikogo prosić o to żeby włączył się w jej tworzenie. Mieszkańcy włączają się sami, artyści włączają się sami. Nasza Rada Kultury – społeczny organ doradczy przy prezydencie jest najliczniejsza ze wszystkich rad i liczy prawie 200 osób, które chcą działać. A poza tym, tak jak mieszkańcy Matery, jesteśmy bardzo dumni z własnego miasta, miasta które przez zmiany geopolityczne i wojnę w Ukrainie stało się miastem w centrum Europy, na które patrzy cały świat. Jak nie teraz, to kiedy? – pytał prezydent Rzeszowa.
Wniosek aplikacyjny do Europejskiej Stolicy Kultury ma powstać do 15 września 2023 r. Jeśli Rzeszów otrzyma ten tytuł, przez cały 2029 rok będzie kulturalnym centrum Europy. W zespole przygotowującym wniosek Rzeszowa, pracują m.in. Olga Brzezińska, moderatorka debaty i Magdalena Sroka, menedżerka kultury, producentka i koordynatorka międzynarodowych projektów, w latach 2010–2015 wiceprezydent Krakowa ds. kultury i promocji miasta, w latach 2015–2017 dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.