Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Rzeszów
Dodano: 19.05.2025
Foto - Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Rzeszów
Udostępnij
GDDKIA wybrała najkorzystniejszą ofertę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Jasła w ciągu drogi krajowej nr 73. Spośród dziesięciu podmiotów startujących w przetargu wybrano ofertę firmy Intercor, która wyceniła realizację zadania na 324 mln zł.
W przetargu złożono dziesięć ofert, których wartość wahała się między 324 a 482 mln zł. Ta najkorzystniejsza została wybrana na podstawie trzech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (20 proc.) oraz przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (20 proc).
Grafika – Mapa poglądowa – obwodnica Jasła
Jeżeli od dokonanego wyboru nie wpłynie odwołanie, przetarg zostanie skierowany do standardowej kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po zakończeniu czynności kontrolnych, możliwe będzie podpisanie umowy z wykonawcą.
Przebieg i zakres inwestycji
Inwestycja przebiega przez powiat jasielski, przez tereny gmin Kołaczyce i Jasło oraz miasta Jasło. Będzie miała ponad 9 km długości, w tym ok. 6 km w nowym śladzie.
Początkowy, ok. 3-kilometrowy odcinek obwodnicy poprowadzony będzie po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 73. Zostanie on rozbudowany do parametrów drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o nośności 11,5 t/oś z dodatkowym pasem wielofunkcyjnym o szerokości 3,5 m. Obwodnica będzie krzyżowała się z drogami powiatowymi i gminnymi poprzez skrzyżowania zwykłe i skanalizowane. Zaprojektowano także miejsce do kontroli i ważenia pojazdów. Rozbudowany odcinek DK73 zakończony zostanie rondem turbinowym, a trasa obwodnicy w dalszej części (ok. 6 km) będzie przebiegała już po nowym śladzie, po zachodniej stronie Jasła.
Obwodnica przetnie rzekę Wisłokę, a następnie zostanie poprowadzona przez tereny rolnicze i niezabudowane, po zachodniej stronie osiedla Kaczorowy. Na skrzyżowaniu z drogą powiatową relacji Jasło – Błażkowa – Jodłowa wybudowane zostanie rondo turbinowe. Koniec obwodnicy zlokalizowany będzie na DK28 za Jasłem (zachodnia część miasta) w kierunku Nowego Sącza, gdzie także planowane jest rondo turbinowe.
W ciągu obwodnicy planujemy wybudować 41 obiektów inżynierskich, w tym m.in. trzy mosty, jeden wiadukt oraz 18 przepustów pełniących jednocześnie funkcje przejść dla zwierząt. Dodatkowo powstanie infrastruktura niezbędna do prawidłowego funkcjonowania drogi i terenów przyległych.
Planujemy, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu 51 miesięcy od daty podpisania umowy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych (od 1 grudnia do 31 marca). Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest w II połowie 2029 r.
Cel inwestycji
Obwodnica Jasła to jedno z zadań, które zmieni przebieg i wygląd DK73 aż do Pilzna. Kolejne, to będące na etapie przetargu obwodnice Brzostku i Kołaczyc oraz Pilzna. Wraz z przygotowywaną przebudową istniejącego odcinka DK73 pomiędzy Pilznem a Brzostkiem, inwestycje te spowodują, że kierowcy zyskają finalnie ok. 35 km wygodnej i bezpiecznej trasy, w dwóch trzecich poprowadzonej nowym śladem. Pozwoli to nie tylko wyprowadzić ruch, jaki koncentruje się w tych miastach, ale przede wszystkim poprawić przepustowość i bezpieczeństwo na całym ciągu DK73.
Jest to istotne, gdyż droga krajowa nr 73 należy do podstawowego układu komunikacyjnego kraju, prowadząc ruch na kierunku północ-południe. Rozpoczyna się od połączenia z drogą ekspresową S7 w Wiśniówce k. Kielc i prowadzi do Jasła. Droga ta ma też charakter strategiczny, gdyż jest częścią szlaku prowadzącego do jednego z priorytetowych przejść granicznych łączących Unię Europejską z Ukrainą.
Na terenie województwa podkarpackiego stanowi ważny szlak komunikacyjny od autostrady A4 poprzez Pilzno, Brzostek i Jasło. Umożliwia też dojazd do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku (poprzez DK28, a następnie DK84) oraz przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku (poprzez DK28 i DK19).
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.