Reklama

Biznes

Infrastruktura – koło zamachowe rozwoju Podkarpacia. Kongres

Jaromir Kwiatkowski
Dodano: 26.03.2020
49868_kongres
Share
Udostępnij
Nasz region bowiem to jeden wielki plac budowy – podkreślono w piątek podczas otwarcia kongresu w hali Podpromie odbywającego się w ramach XXV Podkarpackich Targów Budownictwa Expo Dom . Dlatego nie jest przypadkiem, że I Podkarpacki Kongres Budownictwa Infrastrukturalnego odbywa się w stolicy Podkarpacia.
 
Inwestycje infrastrukturalne, które powstają w naszym regionie, to m.in. nowe drogi wojewódzkie i ekspresowe, obwodnice czy rewitalizowane linie kolejowe.
 
Wymiana doświadczeń poza biurem i budową
 
– Wzmożone działania inwestycyjne mają bezpośredni wpływ na komfort życia i przemieszczanie się – podkreśliła wicewojewoda podkarpacka, Jolanta Sawicka. Podkreśliła, że priorytetem inwestycyjnym obecnego rządu jest droga Via Carpatia, ale nie zamyka ona listy inwestycji realizowanych na Podkarpaciu. – Jestem przekonana,że państwa sukces stanie się wzorem dla innych – stwierdziła wicewojewoda.
 
Prof. Tomasz Siwowski z Politechniki Rzeszowskiej podkreślił, że kongres infrastrukturalny nie może się odbyć bez merytorycznego wkładu tej uczelni, która kształci studentów właśnie dla budownictwa  infrastrukturalnego. 
 
 
Prof. Tomasz Siwowski. Fot. Dominik Matuła
 
Grzegorz Dubik z Podkarpackiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa odczytał list do uczestników kongresu od prezydenta Rzeszowa Tadeusz a Ferenca z życzeniami owocnych obrad, tym bardziej, że kongres jest okazją do spotkania i wymiany doświadczeń na innej płaszczyźnie – poza biurami i budowami.
 
Dariusz Chyła, przedstawiciel organizatora – Międzynarodowych Targów Rzeszowskich, wyraził nadzieję, że kongres infrastrukturalny będzie wydarzeniem cyklicznym.
 
Sięgać po pieniądz, gdzie się da
 
Pierwszy blok tematyczny „Inwestycje infrastrukturalne kluczem do rozwoju regionu”  pokazał, że stwierdzenie, iż Podkarpacie to jeden wielki plac budowy, nie jest na wyrost. Prelegentami byli przedstawiciele GDDKiA, Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich i Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A., którzy przedstawili stan inwestycji drogowych i kolejowych na Podkarpaciu oraz plany na przyszłość.
 
Jeżeli chodzi o drogowe „oczko w głowie”, czyli drogę ekspresową S19, stanowiącą część międzynarodowej trasy Via Carpatia, zrealizowano już odcinki o długości ponad 30 km pomiędzy Sokołowem Młp. a Rzeszowem. W realizacji jest 6 odcinków o długości ponad 54 km pomiędzy Sokołowem Młp. a Lasami Janowskimi.  W przygotowaniu inwestycyjnym  5 odcinków z Rzeszowa do Barwinka długości ponad 85 km.
 
Ze względu na różnicę wysokości projektanci zdecydowali się na kompromis pomiędzy głębokimi wykopami a wysokimi estakadami, choć i tak na trasie pojawią się estakady o wysokości 100 metrów. Na odcinku Babica – Domaradz były planowane 2 tunele, ale w wyniku korekt w projekcie będzie tylko jeden.
 
W rządowym planie budowy 100 obwodnic znalazło się 8 obwodnic podkarpackich: Brzostek i Kołaczyce, Kolbuszowa, Jasło, Miejsce Piastowe, Nowa Dęba, Pilzno, Przemyśl i II etap obwodnicy Sanoka.Na razie poza Sanokiem nie toczą się tam żadne prace.
 
Piotr Miąso, dyrektor naczelny Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, podał, że sieć dróg na Podkarpaciu obejmuje (poza autostradami i drogami ekspresowymi)891 km dróg krajowych, 1666 km – wojewódzkich i 18.565 km – samorządowych.

– Praca polega w dużej mierze na samodzielnym poszukiwaniu źródeł finansowania – stwierdził Miąso. Inwestycje drogowe są finansowane ze środków RPO, programu Polska Wschodnia, programów transgranicznych, Funduszu Dróg Samorządowych, dotacji celowych i innych. – Sięgamy wszędzie, gdzie się da – stwierdził dyrektor PZDW. 
 
Piotr Miąso poinformował, że z 29 zadań zakończonych zostało 15, a do wykorzystania jest jeszcze ponad 100 mln zł (z 900 mln wykorzystano dotychczas 766). Przedstawił także, na jakim etapie znajdują się inwestycje realizowane z poszczególnych źródeł finansowania.
 
Plany inwestycyjne obejmują dokończenie zadań rozpoczętych oraz rozpoczęcie 3 lub 4 zadań z listy: droga Gwizdaj – Urzejowice, Piątkowiec – Rędzianowice, Dąbrowica – Sieraków oraz obwodnica Narola.
 
 
Mateusz Wanat. Fot. Dominik Matuła
 
Rewitalizacja kolei
 
Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A.stwierdził, że program modernizacji linii kolejowej jest największym programem infrastrukturalnym w kraju – tylko na woj. podkarpackie, świętokrzyskie i lubelskie przypada 15 mld zł. Obejmuje m.in. takie zadania jak przebudowa stacji Rzeszów Główny (roboty powinny się zakończyć do końca roku), program budowy Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej (m.in. wybudowanie nowej linii kolejowej do lotniska), budowę systemu na odcinku Podłęże – Kraków, który wprowadzi dodatkowe zabezpieczenia dla maszynistów, dzięki którym prowadzenie ruchu będzie bardziej bezpieczne czy rewitalizację i modernizację kilku odcinków linii kolejowej.
 
Organizatorami kongresu są MTR Międzynarodowe Targi Rzeszowskie i firma Sagier sp. z o.o.
 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy