Reklama

Biznes

Pół miliarda na przewozy, od stycznia Podkarpacką Koleją Aglomeracyjną

Opracowanie Alina Bosak
Dodano: 15.07.2020
51117_aglomeracyjna
Share
Udostępnij
Ponad 460 mln zł dopłaci województwo podkarpackie przez najbliższe 5 lat do przewozów regionalnych oraz przejazdów pasażerów Podkarpacką Koleją Aglomeracyjną. Umowę na taką kwotę podpisał w środę, 15 lipca, marszałek Władysław Ortyl ze spółką Polregio Sp. z o.o. , która wygrała przetarg. Przy okazji po raz pierwszy zaprezentowano logo PKA. 
 
Umowa o wartości ponad 460 mln złotych pozwoli co najmniej kilkunastu milionom  pasażerów korzystać z przewozów kolejowych na terenie województwa podkarpackiego w latach 2021-2025. Umowa o nazwie PSC (Public Service Contract) jest pierwszą, która dotyczy nie tylko korzystania przez pasażerów z tradycyjnych przewozów regionalnych, ale także korzystania z Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej.
 
– Wiążemy się z naszym doświadczonym operatorem Polregio, z którym współpracowaliśmy już wielokrotnie, bo pracuje na całej sieci kolejowej regionu. Teraz wchodzimy też w nowy obszar dotyczący Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Szacujemy, że w obu tych obszarach dotyczy to nawet rocznie 5 mln pasażerów. 466 milionów za pracę eksploatacyjną na poziomie 20 mln pociągokilometrów – to ukazuje wagę  podpisywanej właśnie umowy – powiedział marszałek Władysław Ortyl.  
 
Podpisy pod dokumentem dotyczącym finansowania przewozów kolejowych na terenie Podkarpacia wraz z nim złożyli wicemarszałek województwa Piotr Pilch oraz menedżerowie spółki Polregio prezes zarządu dyrektor generalny Artur Martyniuk i członek zarządu dyrektor handlowy Adam Pawlik.
 
Zawarcie umowy poprzedził przetarg, w którym została wybrana właśnie oferta spółki Polregio. Polregio będzie realziowało dwie usługi: kolejowe przewozy pasażerskie wojewódzkie – przewozy regionalne oraz kolejowe przewozy pasażerskie aglomeracyjne – podmiejskie. Usługi przewozowe na obszarze województwa podkarpackiego będą świadczone w ramach regionalnych połączeń kolejowych oraz na terenie Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego z przyległymi gminami  w  ramach kolei aglomeracyjnej.
 
Przewozy regionalne  kosztować będą  ponad 322 mln zł, co przełoży się na niemal 15 mln pociągokilometrów, a przewozy aglomeracyjne prawie 144 mln zł, co odpowiadać będzie 5,24 mln pociągokilometrów.
 
W tym czasie z pociągów na terenie Podkarpacia skorzystać ma kilkanaście milionów pasażerów. Planowana wielkość przewozu pasażerów w tym czasie to: w ramach przewozów regionalnych – ponad 3 mln pasażerów co roku (dane z roku 2019), w ramach przewozów aglomeracyjnych  – ok.  2 mln pasażerów rocznie (wg prognoz w 2023 roku).  
 
 – Władze wojewódzkie patrzą kompleksowo na wykonywanie regionalnych przewozów pasażerskich. Oprócz przewozów wojewódzkich, jest rozwijana cała szeroka gałąź przewozów aglomeracyjnych. Samorząd rozszerza sukcesywnie także swój park taborowy – mówił podczas podpisania umowy dyrektor handlowy spółki Polregio Adam Pawlik.
 
Zawarcie umowy umożliwia uruchomienie już za pół roku czyli w styczniu 2021 Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej.
 
– Bardzo starannie przygotowujemy się, aby jak najlepiej wykorzystać atut jakim będzie PKA. Chcemy zachęcić pasażerów, aby korzystali z szybkiej, nowoczesnej, wygodnej kolei aglomeracyjnej. Budujemy parkingi dla samochodów, aby można było zostawić auto i przesiąść się do pociągu, tak jak dzieje się w wielu miejscach świata. Chcemy wzmocnić rolę transportu kolejowego i podnieść jakość usług przewozów pasażerskich w obszarze aglomeracji rzeszowskiej – podkreślał  w czasie konferencji wicemarszałek Piotr Pilch, w zarządzie województwa odpowiadający między innymi za sprawy kolei – Działamy, aby skrócić czas jazdy, poprawić częstotliwość, skomunikowanie oraz punktualność połączeń. Mamy i czekamy na kolejne nowoczesne elementy taboru. Mamy ambitny plan przyciągnięcia jeszcze większej liczby pasażerów i chcemy go wykonać, między innymi poprzez poprawę jakości kolejowych usług o charakterze aglomeracyjnym.
 
Na początku oferta Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej będzie jeszcze niepełna, z pewnymi ograniczeniami, z powodu braku przepustowości na liniach do Kolbuszowej czy też do Strzyżowa. Zdecydowana większość pociągów zostanie uruchomiona na linii do Dębicy i Przeworska, gdzie nie występują ograniczenia przepustowości. Tak też w styczniu ruszy PKA – będzie to około 56% pociągów zaplanowanej docelowej ilości w ramach projektu.
 
W czasie konferencji marszałek Władysław Ortyl podkreślał zaawansowanie przygotowań do powstania fragmentu linii kolejowej w kierunku Jasionki, do portu lotniczego oraz firm, które umiejscowione są na tym obszarze.  
 
Po podpisaniu umowy marszałek Władysław Ortyl po raz pierwszy zaprezentował logo  Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, które odwołuje się do symboliki drogi, torów, zwrotnicy, wiaduktu, a z drugiej strony do dynamiki i kolorystyki Podkarpacia.
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy