Reklama

Biznes

Marcin Warchoł obiecuje Rzeszowowi monorail

Alina Bosak
Dodano: 23.03.2021
52963_warchol
Share
Udostępnij
Od osiedla Miłocin, przez Baranówkę, Krakowską Południe, centrum Rzeszowa, osiedle 1000-lecia i potem przez całą ul. Rejtana i Sikorskiego aż po Tyczyn – biegnie na mapie pierwsza linia Rzeszowskiej Kolei Jednoszynowej Monorail. Marzenie, którego Tadeuszowi Ferencowi nie udało się zrealizować przez 12 lat. We wtorek poseł Solidarnej Polski Marcin Warchoł, kandydat na nowego prezydenta Rzeszowa, obiecał, że projektu nie porzuca. Jednak na jego realizację trzeba nawet miliard złotych. W jakim czasie monorail mógłby powstać? Nie wiadomo.  
 
Temat kolejki nadziemnej wrócił w tym tygodniu wraz z informacją o śmierci prof. Włodzimierza Choromańskiego z Politechniki Warszawskiej, który był doradcą prezydenta Tadeusza Ferenca w tej sprawie. – Odszedł główny architekt kolejki w Rzeszowie. Koronawirus odebrał nam człowieka bardzo zaangażowanego i bardzo mądrego, nad czym bolejemy – stwierdził były prezydent Rzeszowa, który pojawił się na środowej konferencji Marcina Warchoła poświęconej Rzeszowskiej Kolei Jednoszynowej Monorail. Tadeusz Ferenc przypomniał też początki swojego pomysłu: – Temat zaczął się ponad 12 lat temu, kiedy wyjechałem do fabryki w Szwajcarii, by oglądać tę kolejkę. Potem były spotkania w Dubaju, w Sydnej. Spotkania z firmami chińskimi, które chciały budować tę kolejkę. Nie było natomiast przepisów, które regulowałyby taki transport. Dopiero, kiedy nawiązaliśmy kontakt z wiceministrem Warchołem sprawa ruszyła i dziś te przepisy są gotowe – chwalił Ferenc popieranego przez siebie kandydata.
 
Marcin Warchoł, który w tym tygodniu zarejestrował komitet pod nazwą: Komitet Wyborczy Marcin Warchoł Tadeusz Ferenc – Dla Rzeszowa, mocno podkreśla wolę kontynuacji wizji swojego poprzednika i powtarza słynne powiedzonko Ferenca: „robić robotę”. 
 
Jakie jest zatem zaawansowanie roboty przy monorail? – Rok temu prezentowałem w ratuszu projekt przepisów. Dziś przepisy są gotowe. Czekają na podpis ministra infrastruktury i pana premiera – poinformował Marcin Warchoł. Na pytanie, kiedy zostaną podpisane i czy premier mu coś w tej sprawie obiecał, nie odpowiedział. Ale zapewnił, że nie tylko Rzeszów jest zainteresowany takim uregulowaniem prawnym. Na kolejce nadziemnej zależy również Śląskowi. A premier… – Wspiera rozwój samorządności i to tylko kwestia czasu, kiedy ten podpis zostanie złożony – stwierdził wiceminister. Dodał, że na Dworzysku może powstać fabryka wagoników i że są zainteresowani tym inwestorzy. 
 
Główna przeszkoda to jednak pieniądze. Monorail jest wprawdzie tańszy niż metro, na które stać tylko metropolie jak Warszawa czy Paryż, ale na zupełnie nową infrastrukturę trzeba sporo wyłożyć. Szacunki są wyższe niż w ubiegłym roku (kiedy mówiono o 600 mln zł), Marcin Warchoł podał w środę, że trzeba na ten cel 800 mln – 1 mld zł. To połowa całego budżetu Rzeszowa na 2021 rok. Skąd wziąć zatem taką kwotę? 
 
– Są już inwestorzy zainteresowani tego typu inwestycją, są różne programy i środku unijne na ten cel, o które będę się starał – zaznaczył kandydat na prezydenta Rzeszowa. Taka kwota mogłaby pochodzić z europejskiego Funduszu Odbudowy, którego jednak ratyfikację zaplecze polityczne Marcina Warchoła w sejmie zamierza zawetować. 
 
Monorail na mapie wygląda następująco: główna linia przecina miasto od północnego-zachodu na południe, druga – z północy na południowy-zachód. Ostatnia powstałaby linia, łącząca zachód miasta ze wschodem. W mieście przyszłości telefoniczną aplikacją kierowca mógłby ściągnąć wagonik na stację na obrzeżach miasta, przy której zostawiałby zaparkowany samochód. 
 
Poseł Warchoł nie dał się namówić dziennikarzom do podania terminu, w jakim kolejka mogłaby powstać. Wspomniał jedynie, że neutralność klimatyczną Unia Europejska chce osiągnąć do 2050 roku, a monorail jest rozwiązaniem proekologicznym i na miarę Rzeszowa XXI wieku. 
 
Fot. Materiały Komitetu Wyborczego Marcin Warchoł Tadeusz Ferenc – Dla Rzeszowa
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy