Reklama

Biznes

Ponad połowa sprzedawców internetowych towarów używanych nie przestrzega przepisów UE dotyczących ochrony konsumentów

Źródło: Serwis prasowy Komisji Europejskiej
Dodano: 11.03.2025
Foto: Serwis prasowy Komisji Europejskiej
Foto: Serwis prasowy Komisji Europejskiej
Share
Udostępnij

Co roku miliony europejskich konsumentów korzysta ze sklepów internetowych, aby kupować towary używane, takie jak ubrania, sprzęt elektroniczny, zabawki i inne.  Prawo europejskie stanowi, że przy zakupie towarów używanych konsumenci mają prawo do takiej samej gwarancji i informacji o produkcie, swoich prawach i sprzedawcy, od którego dokonują zakupu, jak przy zakupie innych towarów. 

UE dokłada wszelkich starań, aby zapewnić, że konsumenci nie będą wprowadzani w błąd przez praktyki handlowe przedsiębiorców, a przepisy UE dotyczące ochrony konsumentów będą egzekwowane. 

W tym celu Komisja Europejska i krajowe organy ochrony konsumentów z 25 państw członkowskich UE, Islandii i Norwegii, niedawno przeprowadziły kontrolę („akcję”) 356 sprzedawców internetowych, prowadzących strony internetowe lub platformy sprzedaży towarów używanych, aby sprawdzić, czy ich praktyki są zgodne z unijnym prawem konsumenckim. 

Stwierdzono, że 52% skontrolowanych sprzedawców internetowych potencjalnie naruszało unijne prawo konsumenckie. 

  • 40% nie poinformowało konsumentów w jasny sposób o prawie do odstąpienia od umowy , np. o prawie do zwrotu produktu w ciągu 14 dni bez podania przyczyny lub kosztów; 
  • 45% nie poinformowało prawidłowo konsumentów o prawie do zwrotu towarów wadliwych lub takich, które nie wyglądają lub nie działają zgodnie z opisem w reklamie; 
  • 57% nie respektowało minimalnego okresu rocznej gwarancji prawnej na towary używane; 
  • 34% przedsiębiorców przedstawiło na swoich stronach internetowych twierdzenia dotyczące ochrony środowiska , z czego 20% nie zostało wystarczająco uzasadnionych , a 28% było fałszywych, wprowadzających w błąd lub uznanych za nieuczciwe praktyki handlowe . 

UE dąży do tego, aby konsumenci otrzymywali lepsze informacje o trwałości i możliwości naprawy towarów, a także o prawach konsumenta wynikających z gwarancji prawnej w punkcie sprzedaży. 

Urzędy ochrony konsumentów skierowały 185 przedsiębiorców do dalszego dochodzenia i zdecydują, czy podjąć dalsze działania i zażądać wykonania przepisów, zgodnie z procedurami krajowymi. 

Czytaj także:

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy