Strona główna>Biznes>Ponad połowa sprzedawców internetowych towarów używanych nie przestrzega przepisów UE dotyczących ochrony konsumentów
Biznes
Ponad połowa sprzedawców internetowych towarów używanych nie przestrzega przepisów UE dotyczących ochrony konsumentów
Źródło: Serwis prasowy Komisji Europejskiej
Dodano: 11.03.2025
Foto: Serwis prasowy Komisji Europejskiej
Udostępnij
Co roku miliony europejskich konsumentów korzysta ze sklepów internetowych, aby kupować towary używane, takie jak ubrania, sprzęt elektroniczny, zabawki i inne. Prawo europejskie stanowi, że przy zakupie towarów używanych konsumenci mają prawo do takiej samej gwarancji i informacji o produkcie, swoich prawach i sprzedawcy, od którego dokonują zakupu, jak przy zakupie innych towarów.
UE dokłada wszelkich starań, aby zapewnić, że konsumenci nie będą wprowadzani w błąd przez praktyki handlowe przedsiębiorców, a przepisy UE dotyczące ochrony konsumentów będą egzekwowane.
W tym celu Komisja Europejska i krajowe organy ochrony konsumentów z 25 państw członkowskich UE, Islandii i Norwegii, niedawno przeprowadziły kontrolę („akcję”) 356 sprzedawców internetowych, prowadzących strony internetowe lub platformy sprzedaży towarów używanych, aby sprawdzić, czy ich praktyki są zgodne z unijnym prawem konsumenckim.
Stwierdzono, że 52% skontrolowanych sprzedawców internetowych potencjalnie naruszało unijne prawo konsumenckie.
40% nie poinformowało konsumentów w jasny sposób o prawie do odstąpienia od umowy , np. o prawie do zwrotu produktu w ciągu 14 dni bez podania przyczyny lub kosztów;
45% nie poinformowało prawidłowo konsumentów o prawie do zwrotu towarów wadliwych lub takich, które nie wyglądają lub nie działają zgodnie z opisem w reklamie;
57% nie respektowało minimalnego okresu rocznej gwarancji prawnej na towary używane;
34% przedsiębiorców przedstawiło na swoich stronach internetowych twierdzenia dotyczące ochrony środowiska , z czego 20% nie zostało wystarczająco uzasadnionych , a 28% było fałszywych, wprowadzających w błąd lub uznanych za nieuczciwe praktyki handlowe .
UE dąży do tego, aby konsumenci otrzymywali lepsze informacje o trwałości i możliwości naprawy towarów, a także o prawach konsumenta wynikających z gwarancji prawnej w punkcie sprzedaży.
Urzędy ochrony konsumentów skierowały 185 przedsiębiorców do dalszego dochodzenia i zdecydują, czy podjąć dalsze działania i zażądać wykonania przepisów, zgodnie z procedurami krajowymi.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.